Hlavní navigace

Facebook chce otevřít firmám další prodejní kanál. Svůj newsfeed

Autor: Isifa
Jan Beránek

Sociální síť testuje tlačítko Buy a už podruhé zkouší prorazit cestu k miliardám ze světa e-commerce.

Nakoupit rovnou v prostředí Facebooku. Novou funkci si zatím osahávají malé a střední americké firmy a v případě, že se osvědčí, mohou výpis aktuálních zpráv a sponzorovaných příspěvků rozšířit nabídky zboží s tlačítkem Buy. 

Nejde o první pokus o zavedení transakcí přímo do Facebooku. Už před pěti lety přišla sociální síť s vlastními kredity, za které si mohli uživatelé kupovat výhody ve hrách, prémiové smajlíky nebo třeba virtuální dárky. O tři roky později už ale služba neexistovala. Pak přišel experiment s posílání fyzických dárků a dárkových kupónů od Starbucks. Facebook si kvůli tomu pořídil i startup Karma. Po roce to ale vzdal, když opravdový dárek poslala jen pětina zájemců o službu, a projekt byl zrušen.  

Nejde ani tak moc o inovaci, jako spíš o na reakci na konkurenční Twitter. Ten už v květnu ve spolupráci s Amazonem zavedl možnost nakupovat pomocí tweetů. Zároveň rozjel reklamní formát, který umožní koupit a stáhnout aplikaci rovnou z newsfeedu. 

Jak Twitter, tak Facebook totiž potřebují vydělávat. Samotné příjmy z reklam investory nemusí dlouho uspokojovat. A to i přesto, že Facebook zvýšil inzertní příjmy o 82 procent na 2,27 miliard dolarů. Twitter začal s reklamou později, ale i tak se dostal na 226 milionů. E-commerce je však mnohem větší lákadlo. Jen ve Spojených státech loni e-shopy prodaly zboží za 263 miliard. 

Marcom

Výhoda obou sociálních sítí je v cílení. Vzhledem k rozsáhlým databázím mohou zobrazovat zboží těm uživatelům, u kterých je vysoká pravděpodobnost, že je bude zajímat. Na rozdíl od Amazonu nebo eBay, které mají mnohem méně osobních údajů. Twitter a Facebook by navíc mohly své databáze ještě obohatit o nákupní zvyklosti svých uživatelů. 

Přes všechny potenciální výhody, které může tlačítko Buy přinést, se ale Facebook pouští na stále tenčí led. Jen letos mají totiž newsfeed rozšířit ještě třeba automaticky přehrávající se videoreklamy. A práh trpělivosti uživatelů, kteří jsou čím dál tím víc zahlcováni reklamou, zřejmě už není daleko. 

Našli jste v článku chybu?
23. 7. 2014 11:30
Hmm (neregistrovaný)

Jak vidím na Timeline "Suggested Post" nebo "Sponzored Post", tak to automaticky přeskakuji a je úplně jedno, jaké nesmyslné tlačítko si pod tím FB vymyslí. To může platit tak na dementní amíky ;-)

23. 7. 2014 11:28
Jojo (neregistrovaný)

Nemáš link na tu službu za 150 Kč, ať je možno se konkrétně vyjádřit?

Jinak, udělej si raději obchod normálně mimo FB a na FB Page pak posílej jen aktualizace, třeba z RSS nebo jakkoliv jinak (to je už triviální). Určitě bych se vyhnul nějakému přímému napojení. Co budeš dělat, až ti např. FB Page zablokují z jakéhokoliv důvodu?