Facebooku se finančně daří jako nikdy předtím. Ve třetím čtvrtletí letošního roku měl tržby ve výši 2,02 miliardy USD, informovala firma ve zprávě o hospodářském výsledku. Oproti stejném období loňského roku jde o nárůst o 60 %.
Tahounem příjmů jsou samozřejmě výnosy z reklamy, které činily 1,8 miliardy USD. Skoro polovina z nich (49 %) přitom pochází z mobilní inzerce. Na mobily se totiž přesouvá stále více uživatelů – dnes jich má Facebook měsíčně 874 milionů, což je o 45 % více než ve stejném období loňského roku. A co víc: 254 milionů měsíčních uživatelů už na Facebook chodí výhradně z mobilu nebo tabletu.
Celkem populace Facebooku stoupla na 1,19 miliardy aktivních uživatelů měsíčně (18% meziroční růst), 728 milionů je aktivních denně (25% meziroční nárůst). Zajímavé je, že v USA se růst počtu uživatelů téměř zastavil – Facebook tu od minulého čtvrtletí získal „jen“ milion nových měsíčních uživatelů, většina nárůstu tak přichází z Asie a oblastí označených jako „zbytek světa“ (vše mimo USA a Kanadu, Evropu a Asii).
Kam odcházejí mladí?
Přes na první pohled výborné hospodářské výsledky se v číslech dají najít i problematická místa. V konferenčním hovoru, který ohlášení výsledků tradičně doprovází, vedení firmy například přiznalo, že interní rozbory naznačují, že zájem mladých uživatelů v USA o Facebook klesá.
„Naše analýzy zapojení mladých v USA ukazují, že se využívání Facebooku teenagery ve srovnání s předchozím čtvrtletím celkově nezměnilo, ale zejména u mladších teenagerů vidíme pokles počtu denních uživatelů,“ řekl v hovoru finanční ředitel firmy David Ebersman.
Uvedl ale také, že Facebook aktivity mladých uživatelů dokáže jen těžko měřit, protože se nemůže spolehnout na údaje, které o sobě sami uvádějí. Firma nicméně má vlastní analytické nástroje, z nichž data získává. Jakékoli náznaky, že by počet amerických uživatelů mohl stagnovat, jsou přitom pro Facebook nebezpečné. Americký trh je totiž pro firmu stále klíčový – pochází z něj velká část příjmů a jak je vidět na tabulce níže, dokáže zde své uživatele nejlépe monetizovat.
A na závěr ještě jedna zajímavá informace, která v telefonátu zazněla: Facebook zřejmě nebude zahlcovat zdi uživatelů novými reklamami. „Nepředpokládáme, že bychom výrazně zvyšovali procentuální podíl reklam na postech v Newsfeedu oproti stavu na konci třetího čtvrtletí letošního roku, řekl Ebersman. "Je to důležitá informace, protože navýšení počtu reklam bylo velkým zdrojem růstu našich příjmů v roce 2013,“ dodal.