Wall Street na žalobu reagovalo takřka bezprostředně, ale zcela určitě ne tak, jak v Yahoo zamýšleli. Pokles akcií jistě nebyl kýženým efektem legálního výstřelu směrem k Facebooku. Ale asi není příliš divu, protože v žalobě se lze dočíst například:
Model celé sociální sítě Facebooku, která umožňuje uživatelům vytvářet profily a spojovat se, mimo jiné, s lidmi a firmami, je založený na patentované technologii sociální sítě od Yahoo
Něco takové zrovna od Yahoo zní velmi zvláštně. Být něco takového realitou, tak dnes netrávíme většinu času na Facebooku, ale na Yahoo. A Yahoo má miliardu uživatelů, nikoliv Facebook. Zdaleka to ale není všechno, v žalobě najdete další perly.
„U většiny technologií, na kterých je Facebook založen, bylo Yahoo první a získalo tedy patenty od Patentového úřadu na ochranu těchto inovací. Patenty se týkají převratných inovací v online produktech, včetně zpráv, generování zpráv, sociálního komentování, zobrazování inzerce, ochraně proti podvodnému klikání a ochrany soukromí. Tyto inovace dramaticky zlepšují uživatelskou zkušenost, soukromí, bezpečnost a zlepšují možnost propojování s uživateli.“
Žaloba samozřejmě tvrdí, že Yahoo je Facebookem poškozováno, hlavně tím, že Facebook používá technologie patentované právě Yahoo. Dokonce až natolik, že toto poškozování „není možné kompenzovat platbou či royalty samotnými“.
Co tím Yahoo naznačuje není moc jasné, ale možná se někde v hlavně nového CEO urodil skvělý nápad, že by Yahoo prostě mohlo vysoudit celý Facebook. Prozatím to ale vypadá, že jenom žádá o tří násobek vzniklých škod, náklady soudního řízení, některá další finanční plnění. A paradoxně také o to, aby Facebook „okamžitě“ přestal porušovat patentová práva. Možná bychom se tak mohli dočkat vypnutí Facebooku.
Kompletní text žaloby najdete v Yahoo Sues Facebook for Patent Infringement, Which Social Network Calls “Puzzling” (Including Filing)
Zajímavé na tom všem je, že máme jedinečnou možnost se seznámit s patenty, které se netýkají jenom Facebooku, ale čistě teoreticky chodu řady dalších služeb. Je to velmi zajímavá exkurze do patentového světa, kde po prostudování níže uvedených patentů začnete mít pocit, že by vlastně Yahoo mohlo zažalovat skoro celý svět.
- 6,907,566, 7,100,111 a 7,373,599: Method and system for optimum placement of advertisements on a webpage
- 7,668,861: System and method to determine the validity of an interaction on a network
- 7,269,590: Method and system for customizing views of information associated with a social network user
- 7,599,935: Control for enabling a user to preview display of selected content based on another user’s authorization level
- 7,454,509: Online playback system with community bias
- 5,983,227: Dynamic Page Generator
- 7,747,648: World modeling using a relationship network with communication channels to entities
- 7,406,501: System and method for instant messaging using an e-mail protocol
Celá záležitost je i ukázkou toho, jak patentový svět funguje. Yahoo evidentně vlastní patenty, které nejspíš skutečně představují značnou část funkčnosti Facebooku (ale nejspíš i většiny dalších sociálních sítí a služeb). A přesto že je vlastní, prakticky nikdy je nedokázalo jakkoliv využít. Yahoo se tak aktuálně stalo klasickým „patentovým trolem“. A porušilo nepsané dohody – internetové společnosti tímto způsobem svá patentová portfolia nepoužívají proti sobě – a tvrdí to nakonec i Fred Wilson v Yahoo! Crosses The Line).
Fred Wilson také říká, že „Nemyslím si, že je ve webovém prostoru nějaká unikátní myšlenka a není zde, řekněme, pro více než desetiletí. Skoro všechno užitečné je založené na původních věcech z dob ještě před tím, než existoval komerční web.“ Má svým způsobem pravdu, zejména pokud patříte mezi „internetové pamětníky“. V tom co dnes používáme najdete mechanismy, které jsou známé dlouhé roky. A v různé podobě se vyskytovaly v záplavě webů.
Yahoo už něco podobného zkoušelo v roce 2004. Tehdy podalo žalobu na svého partnera Google (podobnost s aktuální situací „čistě náhodná“) a vše nakonec skončilo mimosoudně. A tehdy šlo také o patenty, týkající se prodeje inzerce spojenou s dotazy ve vyhledávání. Yahoo tehdy získalo akcie Google a Yahoo (respektive jeho pobočka jménem Overture) poskytlo „problematické“ licence Google.
Na aktuální žalobě Facebooku je ale nakonec nejvíc zajímavé to, že Yahoo se opravdu pokouší prostřelit si další nohu. Poté co přenechalo vyhledávání Microsoftu, se pokouší odstranit jednoho z mála zbývajících partnerů. Otázkou zůstává, jestli je to jediná žaloba, nebo zda budou následovat i žaloby na desítky dalších internetových společností. A zda to není opravdu jenom úplně poslední předsmrtná křeč.
Pro nás „pozorovatele“ jde o poučný moment o tom, jak absurdní je patentový systém. A také jak může dopadnout jedna z dřívějších jedniček světového Internetu. Použije Facebook obvyklou taktiku a vrátí úder vlastní žalobou? Dostane se vůbec celý spor k soudu? A může vůbec něco zachránit Yahoo?