Hlavní navigace

Facebook má jiný e-mail. Bezspamový?

16. 11. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Měl to být nový e-mail, nakonec je to spojení komunikačních služeb do jednoho proudu, jemuž se má vyhnout spam. Nový „messaging system“ zahrne SMS, e-mail i IM.

Blogeři několik dní spekulovali, co že to vlastně bude představeno na tiskové konferenci Facebooku. Prý freemail, tedy něco jako Gmail od Googlu. Odborníci a především komentátoři okamžitě začali teoretizovat o tom, že přijde konec Gmailu a vůbec i všech ostatních podobných služeb, které nabízejí e-mail zadarmo. E-mail je jedna z nejvyužívanějších služeb Internetu, masivně se využívá více než dvacet let a e-mailovou adresu má dnes prakticky každý uživatel Internetu. Otázkou dne ještě před oficiálním uvedením služby bylo: Co přesvědčí uživatele Facebooku (kterých je půl miliardy) k tomu, aby opustili své e-mailové služby a dali přednost adrese končící @facebook.com?

Není to Gmail Killer

Facebook Messages na mobilu

Facebook Messages na mobilu

MARK ZUCKERBERG při představování nového systému prohlásil, že nejde o e-mail. Prý jde o něco úplně nového, a e-mail je pouze jednou ze součástí. A rozhodně nejde o „Gmail Killer“, Zuckerberg dokonce konkurenční službě od Googlu vysekl poklonu a označil ji za skutečně dobrou. 

Facebook chce jít na komunikaci jinak, rád by sdružoval všechny běžně používané formy elektronické komunikace do jednoho systému. Ať má uživatel rád textové zprávy, e-maily, IM, Twitter nebo chat na Facebooku, dostane vše v jenom. Hlavním cílem je zjednodušení komunikace. Zda se to Facebooku podaří, ukáže až čas. 

Pokud se zamyslíme nad tím, proč vůbec tento systém vznikl, odpověď by mohla být velmi jednoduchá – Facebook nechce, aby jeho uživatelé odcházeli do svých e-mailových schránek a k dalším komunikačním prostředkům, byť na pár minut. Uživatelé Facebooku budou mít k jeho opouštění  zase o několik důvodů méně.

Kdy to přijde? Zatím na pozvánky!

Kdy tedy budeme mít šanci očekávaný „messaging system“ ozkoušet? Jistého není nic, během následujících několika měsíců budou uživatelé dostávat pozvánky na vyzkoušení služby; zde si můžeme přece jen povšimnout určité podobnosti se zaváděním produktů Googlu. 

Je dost možné, že k urychlení procesu může pomoci speciální stránka Facebooku, která jednak ukazuje maličko z toho, jak bude systém vypadat a co přinese, ale hlavně nabízí kouzelné tlačítko „Request Invite“. Za kliknutí na jedno tlačítko nic nedáme a hláška „You Will Receive An Invite Soon“ nám dá pocit, že se onen slavný den, kdy dostaneme ten tolik očekávaný systém, blíží mílovými kroky. Neuškodí ale zopakovat, že se systém mezi uživatele bude šířit během „následujících několika měsíců“.

O co tedy půjde?

Na co zvláštního se tedy můžeme těšit? Pro mnohé je hlavním lákadlem možnost odesílání e-mailů pod kouzelnou doménou facebook.com; zaměstnanci firmy přesouvají své e-maily na doménu @fb.com. Ano, i toho se dočkáme. Je ale nutné dodat, že takových e-mailů bude brzy jako hub po dešti. Samozřejmě bude záležet na tom, jak rychle se pozvánky do systému budou rozšiřovat, ale punc exkluzivity bude rychle pryč, až začnou z Facebooku posílat e-maily první desítky milionů uživatelů. Pak se možná rádi vrátíme k fádnímu Gmailu či freemailu Seznamu. 

Zajímavá a využívaná může být funkce historie konverzace, což bude pravděpodobně něco podobného, co již nyní nabízí systém zpráv na Facebooku. A zapomenout můžeme na políčko „Předmět“, což je podle Zuckerberga v očích mladých uživatelů zbytečný přežitek. Spam se prý k uživatelům vůbec nedostane (tomu bychom opravdu rádi věřili), zprávy od neznámých lidí (což nejspíše znamená od těch, které nejsou v přátelích či přátelích přátel) budou končit v jedné složce, suše nazvané „Other“.

Rozhraní Facebook Messages, kde se všechna komunikace slévá v jedno.

Rozhraní Facebook Messages, kde se všechna komunikace slévá v jedno.

Zajímavá je informace z pozadí projektu, na této novince prý pracovalo 15 programátorů po dobu patnácti měsíců. Programátoři měli asi dost práce se „social inboxem“, což je klasický inbox, ovšem filtrovaný na základě zohlednění přátel. O složkách „Spam“ a „Other“ už víme, hlavní složka bude nazvána zcela očekávaně „Messages“. Tam budeme nacházet zprávy od přátel, tedy těch uživatelů Facebooku, se kterými se přátelíme. 

Aby bylo jasno, tak zprávy budeme psát i těm, kteří na Facebooku nejsou. Ti podle všeho zprávy z Facebooku zaznamenají právě jako e-mail končící na facebook.com. „Messaging system“ bude tedy otevřený zvenku i zevnitř, což je do jisté míry revoluce, protože Facebook je svou nekomunikativností navenek proslulý a zatím se dá komunikovat jenom „uvnitř“ Facebooku, mezi přáteli. Teď se otevírá v cesta ven i dovnitř a Facebook přestane být uzavřený. To může hrát do karet spamerům, což ve finále pocítíme na tom, že nejvíce plná bude složka „Spam“, pokud se ovšem nenaplní předpovědi, že nová služba zcela SPAM odbourá.

Zajímavostí je i spolupráce s dokumentovými formáty Microsoft Office. Přílohy se budou otevírat ve službě Docs.com, která již nyní s Facebookem je propojena a umožňuje dokumenty sdílet a spolupracovat na nich s přáteli. 

Přílohy MS Office ve Facebook Messages

Přílohy MS Office ve Facebook Messages

Textový přenos z prezentace Marka Zuckerberga na tiskové konferenci Facebooku nabídl například server Business Insider. Dozvěděli jsme se, že na Facebooku posílá zprávy 350 milionů uživatelů a za den jsou zpráv odeslány 4 miliardy. To už je pěkná masa k ozkoušení přelomové novinky. Na blog Facebooku přibylo také video, v němž vývojáři hovoří o nové službě.

BRAND24

Tak a to je zhruba vše jistého, co se o nové službě ví. Nyní se čeká, až se rozdistribuuje na datacentra Facebooku na všechny servery, postupem čehož se bude zpřístupňovat dalším a dalším uživatelům.

Chcete mít email adresu @facebook.com?

  • Určitě!
    11 %
  • Rozhodně ne!
    53 %
  • Záleží na tom, co za funkce email nabídne...
    36 %

Facebook Messages dost možná poslouží k tomu, aby integroval řadu „sociálně-komunikačních“ kanálů uživatele do jednoho proudu nekončícího informačního zahlcení, ale soudě z publikovaných dvou obrázků rozhraní to zatím nevypadá na zásadní průlom pro pracovní a ani mírně profesionální elektronickou komunikaci.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).