Facebook může mít teoreticky celosvětově (až) 1,2 miliardy uživatelů, ale ani uživatelská základna Facebooku mu moc nepomáhá proti konkurenci v sociálním chatování a zprávách. Tam je jedničkou WhatsApp. Facebooku nepomohlo ani vytvoření oddělené aplikace Facebook Messenger. Na základě průzkumů mezi 3 759 uživatelů chytrých telefonů v pěti zemích to uvádí společnost On Device Research.
Podle jejího zjištění je Facebook Messenger jedničkou pouze v USA (má 46% podíl), ale WhatsApp s 35% podílem mu zdatně konkuruje. V ostatních zemích má WhatsApp velmi silné pozice – Brazile: 72 % WhatsApp, 49 % Facebook Messenger. V Jižní Africe 68 % vs 47 %. V Indonézii 43 % WhatsApp a Facebook mezi prvními třemi vůbec nenajdete. A samozřejmě ho nenajdete ani v Číně, kde používají vlastní aplikace – největší podíl má WeChat (93 %) a následuje Sina Weibo (46 %).
Čísla ukazují i to, že uživatelé velmi často používají více aplikací. Což je ve výzkumu zdůvodněno například tím, že rozdílní přátelé používají rozdílné platformy, takže se uživatelé musí přizpůsobit. Rozdílné aplikace také mají rozdílné funkce a možnosti. Ukazuje se i to, že Indonézie je sociální velmocí – například v tom, že uživatelé zde mají instalované v průměru 4,2 aplikace pro posílání zpráv. V USA je to už pouze 2,1.
Výzkum upozorňuje i na to, že aplikace pro posílání zprav a chatování konkurují i dalším způsobům komunikace, tedy telefonování, posílání SMS i e-mailu. V pěti zmíněných zemích jsou právě tyto aplikace používané nejvíce, SMS, telefonování a e-mail následuje (v tomto pořadí) na dalších místech.
Vedle aplikací pro posílání zpráv upozorňuje výzkum i na velkou oblibu aplikací pro posílání fotek – ukazuje přitom na Snapchat coby jedničku mezi aplikacemi používanými k tomuto účelu, byť s 400 miliony fotografií nasdílenými denně je na tom stejně jako WeChat. Facebook na druhém/třetím místě představuje 350 milionů sdílení, Instagram pouze 55 milionů.