Skoro revoluční událost: na Facebook se vrací animované GIFy. Slovo vrací je správně, protože Facebook je v minulosti uměl, ale stejně jako u řady dalších služeb to bylo peklo. Ve finále to vedlo k tomu, že automaticky se animující GIFy o velikostech megabajtů až desítek megabajtů výrazně ztěžovaly používání služby. O tom, jak se líbily uživatelům na mobilech, raději ani nemluvě.
Ano, animované peklo. A to tento je ještě celkem neškodný. Ale má prakticky 400 KB.
Návrat animovaných GIFů je doprovázen tím, že je Facebook nepodporuje jako nahrané (což Google+ například ano), ale musíte je vkládat jako odkaz. A měli byste také vědět, že je potřeba na obrázek kliknout, aby se „spustil“ – což paradoxně zajistí to, že je GIF zapouzdřen ve Flashi (na počítači – na tabletu či mobilu Flash nehledejte).
Vkládání animovaného GIFu v podobě odkazu vám zpravidla zobrazí jeho náhled, tedy s výjimkou GIFů z Tumblru a některých dalších služeb – ničeho se ale neobávejte, ve finále budou fungovat správně. Výjimkou jsou jakékoliv služby, kde GIF nekončí příponou .gif. A je potřeba si také dávat pozor na to, že ne všechno, co vypadá jako animovaný GIF, je opravdu GIFem. Populární www.giphy.com například animované GIFy ve skutečnosti také zobrazuje jako Flash.
Animované GIFy fungují také na mobilních zařízeních, ale můžete se setkat s tím, že po kliknutí na přehrávací ikonku se buď nestane nic (buď dlouho, nebo vůbec). Prostě to zatím není dotažené do úspěšného konce. Nezapomeňte, že animované GIFy mohou mít stovky kilobajtů až megabajty, takže stahovat je na mobilním připojení nemusí být nejlepší nápad.
Animované GIFy na Facebooku fungují jenom na osobních profilech, firemní profily (stránky) je nepodporují. Nenechte se mýlit tím, že při vkládání se vše bude tvářit jako funkční, po odeslání není GIF spustitelný (příklad zde). Lze předpokládat, že tohle Facebook ještě napraví. Třeba i proto, že ve skupinách fungují správně.
Proč se vůbec zabývat animovanými GIFy?
Je to celé tak trochu paradoxní, ale dřívější „nic moc“ animované GIFy se znovuzrodily a vytvářejí alternativu videím. Což znamená, že dnes můžete narazit na fantastické animované GIFy či jejich využití v infografikách, vizualizacích i řadě dalších užitečných věcí. Navíc jsou jedinou cestou, jak na sociální sítě přivést pohyblivé smajlíky či nálepky.
Takže vlastně není divu, že se jim provozovatelé sociálních sítí a médií věnují. Bohužel se zároveň musí věnovat tomu, že dnešní animované GIFy mohou být opravdu tak velké, že citelně ovlivní nahrávání obsahu ze sociální sítě (na mobilu velmi značně) a stejně tak mohou mít vliv na výkon počítače (mobilu či tabletu). Proto je nutné doplňovat mechanismus jejich spouštění uživatelem.