Hlavní navigace

Facebook Page (Stránka) nebo klasický profil a jít cestou Subscription (Odběrů)?

19. 9. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Facebook minulý týden umožnil odběr veřejných statusů uživatelů komukoliv bez nutnosti navazování oboustranného přátelství. Pro celebrity, osobnosti, novináře a další veřejně činné osoby se tak nabízí nová alternativa k Facebook Stránkám.

Minulý týden došlo k zásadní změně na Facebooku – Subscribe (Přihlásit odběr) umožňuje komukoliv „sledovat“ vaše veřejné statusy (detaily viz Facebook umožní sledování bez přátelství, přichází Subscribe knoflík) bez nutnosti, abyste s danou osobou byli přátelé. Něco, co bylo možné od samého počátku na Twitteru (Follow) i Google+ (přidání do kruhu) a na Facebooku chybělo.

Pro celebrity, osobnosti, novináře a další „veřejně“ zajímavé osoby to znamená, že mohou svůj osobní účet na Facebooku používat skutečně jako osobní – nemusí mezi přátele přijímat kohokoliv jenom proto, aby mohli prostřednictvím Facebooku „veřejně“ komunikovat. Stejně tak nemusí pro „veřejnou“ komunikaci zakládat Facebook Page a udržovat tak dva komunikační mechanismy.

Pro firmy nepřináší Subscription (Odběr) nic užitečného – stále platí, že klasický účet na Facebooku je osobní účet a nesmí být používán pro firmy. A případně použití osobního účtu ve firemní podobě je stále stejně nepraktické – nenabízí možnosti správy více lidmi, neumožňuje žádné analytické informace (Insights u Page), není možné používat Aplikace a rozšiřovat tak jeho funkčnost, atd.

Subscribe/odběr je výhodné řešeni pro „celebrity“

Subscribe/odběr je skvělé řešení, umožní vám sledovat kohokoliv (kdo to povolí), aniž byste se nutně stávali „oboustrannými“ přáteli a cokoliv schvalovali. Můžete tak sledovat celebrity, novináře, politiky, umělce, hudebníky, zpěváky či prostě jenom zajímavé a užitečné lidi.

Pro celebrity a osobnosti je Subscribe/Odběr skvělou cestou, jak publikovat na Facebooku a nemuset se zatěžovat s administrací Facebook Page (a hlavně řešit její správu a potřebu udržovat osobní profil a ještě Facebook Page). Něco, co bylo doposud bezproblémově možné na Twitteru (a také masově využíváno), je tak konečně možné i na Facebooku.

Internetově známí lidé, celebrity,  umělci, politici, novináři, zpěváci,  hudebníci mohou z možností odběrů těžit nejvíce. Zajímavou variantou je ale tato možnosti i třeba pro studenty a učitele - problematické „navazování“ přátelství odpadá. Stejně tak se může tato možnost hodit pro děti a rodiče.

Možnost Odběru musíte na svém účtu aktivovat

Pokud chcete dalším uživatelům Facebooku umožnit odběr (subscription) vašich veřejných statusů, musíte tuto možnost aktivovat – není (kupodivu) aktivována automaticky. Aktivaci najdete na adrese www.facebook.com/a­bout/subscribe.

Na svém účtu (zobrazení Profile/Profil) najdete v menu (vlevo) nové položky Odběratelé (Subscribers) a Odběry (Subscriptions) a můžete tak sledovat, kdo vás odebírákoho odebíráte vy.

Pokud budete chtít na Facebooku publikovat cokoliv, co má být viditelné pro odběratele, musíte tuto informaci publikovat jako Veřejnou (Public).

Pokud budete chtít kohokoliv sledovat, musíte navštívit jeho profil na Facebooku – v pravém horním rohu najdete tlačítko Přihlásit odběr (Subscribe). O tom, že jste si někoho přihlásili k odběru, se dotyčný dozví v notifikacích (upozorněních).

Srovnání Subscription (Odběr) a Stránky (Page)

 

Profil
(se Subscription)

Facebook Stránka
 (Page)

Použití pro firmu (v rámci Pravidel)

NE

ANO

Více správců (administrátorů)

NE

ANO

Analytické informace (Insights)

NE

ANO

Vlastní „záložky“ (Facebook Aplikace)

NE

ANO

Cílení podle jazyka a lokace

NE

ANO

Možnost cílení v inzerci

NE

ANO

Snadná správa z mobilního telefonu

ANO

NE

Neomezený počet fanoušků (odběratelů)

ANO

ANO

Přehled o fanoušcích/od­běratelích

ANO

ANO

Možnost využití RSS

NE

ANO

Import z Twitter bez extra Aplikace

ANO

NE

Export na Twitter bez extra Aplikace

NE

ANO

Notifikace e-mailem o dění

ANO

ANO

Veřejný přístup k profilu

NE

ANO

Indexování ve vyhledávačích

NE

ANO

Lepší viditelnost ve vyhledávání

ANO

NE

Poznámka: S zavedením odběratelů přestává být významné jedno z podstatných omezení osobních účtů – maximální počet 5 000 přátel.  Počet odběratelů není nijak omezen. Počet lidí, které odebíráte vy, nicméně omezen je, opět na 5 000.

Co když nechcete aby vás někdo konkrétní sledoval?

Pokud narazíte na problém s konkrétním uživatelem na Facebooku a budete mu chtít sledování zamezit, můžete to udělat pouze klasickým mechanisme zablokování (Block). 

Využijete funkci Subscription (Odběrů) na Facebooku?

Vaše statusy určené pro „sledující“ jsou publikovány veřejně (alespoň v rámci Facebooku, nejsou opravdu veřejné, aby je někdo viděl, musí mít účet na Facebooku) a kdokoliv ze sledujících je může komentovat, označovat pomocí Líbí i sdílet. Zablokováním (Block) konkrétního uživatele tomu můžete zabránit.

Chcete ukončit možnost odběrů?

Možnost zobrazení Subscribe/Přihlásit k odběru na vašem profilu můžete kdykoliv později vypnout, ale v takovémto případě se již existující odběratelé nijak nezmění – a není zde žádná možnost, jak je „zrušit“.

Můžete Facebook Page převést na Profil?

Převést osobní profil na Facebook Page možné je – slouží k tomu tato adresa : www.facebook.com/pa­ges/create.php?mi­grate  a více informací najdete v Facebook umožňuje převod osobního profilu na Facebook Page. Jak je to ale s opačným směrem?

Soudě podle profilu Marka Zuckerberga je zjevně možné, převést Fanoušky z Facebook Page na odběratele (Subscribers). Mark měl ještě před pár dny Page s více než pěti miliony fanoušků – s uvedením odběrů fanoušci z Page zmizeli a jeho osobní profil má 5 366 367 odbě­ratelů (a číslo samozřejmě stále stoupá). Totéž ale udělal i Kevin Rose.

BRAND24

Je pravděpodobné, že Facebook možnost převodu fanoušků z Facebook Page u osob na odběratele pro jejich profil testuje a nabídne jako volně dostupnou službu – prozatím je ale nejspíš testována jenom v omezeném okruhu uživatelů.

Jak taková migrace proběhne? Velmi pravděpodobně tak, že všichni fanoušci (lajky) budou převedení na odběratele a samotná Facebook Page bude zrušena, tedy včetně veškerého obsahu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).