Hlavní navigace

Fakturace domén začne 1. září!

Marek Antoš

Registrace domén a otázka, kdy se za ně začne platit a v jaké podobě, byla na špici zájmu skoro dva roky, aniž by se nějak výrazně pohnula. Nyní jsme zřejmě na prahu fakturace, co se tedy bude dít: kolik se bude platit, jak bude vypadat faktura, kam se bude posílat a kolik času bude na zaplacení?

Jak jsme již na Lupě několikrát psali, CZ-NIC se rozhodl pro model servisní organizace, která pro něj bude správu domény provozovat. Podle mého názoru to bylo rozumné rozhodnutí, zvláště v situaci, kdy jedna společnost (EUnet) tuto správu již nyní reálně vykonává a není tedy třeba celý systém připravovat znovu. Právě EUnet také zvítězil – coby jediný zájemce – ve výběrovém řízení, jež se konalo na přelomu loňského a letošního roku, a již se zdálo, že ke skutečnému startu nového systému správy domén je co by kamenem dohodil. Leč nestalo se tak a dodnes neodešla jediná faktura.

Důvodů je několik, některé jsou podle mne až překvapivě banální. Tím hlavním je ovšem podle mého názoru to, že CZ-NIC hned na začátku tendru přesně stanovil, kdo dostane jaký podíl ze zaplacených poplatků, ale neřekl, jaká bude dělba práce mezi CZ-NICem a EUnetem. Osobně jsem se domníval – a skutečnost, že CZ-NIC nedostane z poplatků takřka nic a EUnet zbytek, mne v tom utvrzovala – že by měl všechno obstarat právě EUnet. Ten se však zřejmě některým činnostem úspěšně bránil a zatímco se jednalo, ubíhaly další týdny. Nakonec tedy došlo k rozdělení celého procesu registrace domén mezi dva subjekty, což podle mého názoru není optimální. Na druhou stranu může to být klad, až jednou dojde k chystané liberalizaci registrací a budou zde vedle sebe působit dva nebo i více registrátorů, které bude muset CZ-NIC určitým způsobem zastřešit. V současné situaci je to však spíše kontraproduktivní.

Podle informací z důvěryhodných zdrojů se v současné době intenzivně pracuje na informačních systémech obou organizací a mělo by se testovat jejich vzájemné propojení. Spěch je na místě, protože existují spekulace se zřejmě reálným základem, že pokud by EUnet nezahájil fakturaci od 1. září (to neznamená, že zrovna 1. bychom úplně všichni museli dostat fakturu), uzavřelo by představenstvo CZ-NICu tuto kapitolu a navrhlo by valné hromadě zrušení výsledků výběrového řízení. Pokud by to bylo schváleno, musel by se konat nový tendr a nelze vyloučit, že by měl jiné účastníky a jiné vítěze, než ten minulý. Taková možnost by nepochybně nepotěšila nikoho ze zúčastněných, samotný CZ-NIC asi nejméně, protože by musel znovu podstoupit martýrium s výběrem registrátora, ale je to asi jediný způsob, jakým lze tlačit na EUnet, aby dostál svým závazkům pokud možno co nejdříve.

Zajímavé je, že přestože má k rozesílání faktur dojít už za týden, stále nebylo zveřejněno, jakou bude mít proces placení podobu a s jakými časovými limity bude pracovat; už jsem psal, že se mi to zdá neseriózní. Existují firmy, které hrají roli fakturačního kontaktu až pro tisíce zákaznických domén, budou tedy muset zaplatit poplatky v řádu milionů a to v relativně velmi krátkém čase.

Oproti původním předpokladům se nakonec zřejmě nebude rozesílat jedna faktura na každý fakturační kontakt (bill-c), která by obsahovala jako položky všechny domény, které k tomuto kontaktu patří, ale ke každé doméně zvláštní faktura. Abych byl přesnější, půjde pouze o proforma faktury a ještě ke všemu se zřejmě budou rozesílat pouze elektronickou poštou na e-mailovou adresu, uvedenou při registraci bill-c. Důvod je jednoduchý: mezi registrovanými doménami bude jistě řada těch, které jejich majitelé nebudou chtít zaplatit. Pokud by byla vystavena jen jedna faktura na celkovou částku, vznikaly by problémy s tím, jak odečítat částky z celkové platby a podobně.

Naproti tomu samnotná faktura, tedy daňový doklad poté, co zaplatíte, by měla být zřejmě vystavována vždy pro skupinu domén. To bych považoval za velmi rozumné, jinak budeme mít v učetnictví jenom faktury za domény. Tento systém považuji za poměrně inteligentní a navíc dává odpověď na velmi častou otázku: bude placení povinné? Pokud budu chtít nějakou doménu zrušit, musím ji stejně zaplatit a pokud to neudělám, bude na mne tyto peníze CZ-NIC vymáhat. Odpověď zní: nikoliv, sankcí za nezaplacení je pouze zrušení domény. Podle mého názoru to ani nemohlo být jinak, protože nejrůznější registrační formuláře, posílané e-mailem, nejsou průkazné: do kolonky bill-c si může každý napsat, koho se mu zlíbí.

Nejasnosti zatím panují kolem toho, kolik času dostane majitel domény na její zaplacení. Mělo by se jednat o lhůtu 14–30 dní, po jejímž uplynutí bude doména vyřazena z DNS a na e-mail, uvedený v bill-c a admin-c bude zasláno upozornění, že pokud nebude uhrazena do uplynutí dalších zřejmě 30 dnů, bude zrušena úplně a uvolněna k další registraci jiným zájemcem. Pokud by skutečně byl systém realizován v této podobě, skrývá jedno nebezpečí: první výzva k zaplacení (tedy ona proforma faktura) bude zasílána pouze na adresu bill-c, tedy zpravidla ke zprostředkovateli registrace, nikoliv k jejímu majiteli (admin-c). Ten se tak o povinnosti platit a případných problémech dozví až ve chvíli, kdy mu jeho doména a servery v ní zmizí z Internetu a dostane lakonický mail, že pokud nezaplatí, zaregistruje si jeho doménu někdo jiný. Mnohem lepší by bylo, kdyby pro jistotu admin-c dostal – s patřičným vysvětlením – i onen první dopis.

Nuže rozbíjejme prasátka, příští týden to asi konečně začne. Ač nás to bude stát ne uplně malé peníze, jsem tomu rád, protože konečně bude oživen jediný regulační prvek, který současný systém má – a snad dojde i k uvolnění řady spekulativních domén. Dovoluji si jen na závěr připomenout, že v souladu s rozhodnutím valné hromady CZ-NICu z počátku tohoto roku by měl být za domény, registrované před 1.4.1999, účtován jen udržovací poplatek 800 Kč, zatímco za domény mladšího data plný registrační poplatek ve výši 1600 Kč.

EBF17

Marek Antoš


Starší, související články:

Našli jste v článku chybu?