Hlavní navigace

Finanční výsledky Twitteru: lepší obrat, pomalý růst počtu uživatelů

29. 7. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Twitter
Dobrá zpráva je, že růstem obratu Twitter překonal očekávání analytiků. Špatná je, že se mu stále nedaří získávat nové uživatele.

Finanční výsledky Twitteru za druhé čtvrtletí tohoto roku (PDF) překonaly očekávání analytiků co se vývoje obratu týče, ten meziročně vzrostl o 61 % na 502,4 milionu dolarů (312,2 milionu dolarů o rok dříve). 

Což je samozřejmě dobře, byť je k tomu potřeba dodat, že Twitter se stále dost nepochopitelně brání penězům inzerentů, v řadě zemí si inzerci prostě jednoduše koupit nemůžete (včetně Česka), zatímco na Facebooku vše probíhá automaticky a už poměrně dlouho.

Ve výsledku sice Twitteru stouply příjmy, ale stále je zde (další) ztráta ve výši 137 milionů dolarů (Q2 GAAP).

Počet uživatelů

Počet uživatelů vzrostl z 308 na 316 milionů (měsíčních, aktivních, ale opět nutno dodat, podle vlastních metrik Twitteru) s jedním nepříznivým výsledkem: růst v USA se nekoná. Pouze pokud se podíváte na meziroční vývoj, tak USA stouply o 9 %, mezinárodní uživatelé o 17 % a celek o 15 %.

Právě zastavení růstu v USA si analytici v komentářích nejvíce všímají – zpochybňují to, jestli je Twitter aplikací (sociální sítí), kterou „musíte mít“, nebo zda upadá. 

Osobně bych k tomu dodal, že tak jednoduché to není a Twitter má navíc velmi nelehkou pozici oproti Facebooku, Instagramu, WhatsAppu či Snapchatu. Je příliš zabrzděný v minulosti, příliš jiný a jeho vedení bezradně tápe a zkouší věci, které iritují stávající uživatele, ale nové nalákat nemohou.

Jack Dorsey ve finanční zprávě prohlašuje, že “In order to realize Twitter’s full potential, we must improve in three key areas: ensure more disciplined execution, simplify our service to deliver Twitter's value faster, and better communicate that value.” V zásadě s tím lze i souhlasit, tedy že je potřeba více disciplíny v chodu firmy, zjednodušení služby a lepší komunikace toho, co vlastně Twitter je. Není ale jisté, jestli tohle stačí, protože svým způsobem jsou to dost prázdná slova.

Změna v řazení tweetů?

S tím počtem uživatelů je to navíc trochu s otazníkem, protože Twitter do něj začal počítat tzv. „SMS fast followers“, tedy uživatele používající Twitter přes SMS. Jde převážně o uživatele ze zemí, kde internet není příliš dostupný a Twitter tam lidé nepoužívají na chytrých telefonech s mobilním internetem (například v Brazílii či Indii).

Do hry se mimochodem opět vrátilo přepracování toho, jak Twitter zobrazuje příspěvky (tedy čistě chronologické zobrazování bez filtrace). Paradoxní na tom je, že tohle je jedna ze zásadních vlastností, která Twitter odlišuje od ostatních sítí. A také jedna z vlastností, jejíž změna má potenciál znechutit stávající uživatele. Jedno z možných řešení je prý obrácení chronologie, tedy zobrazování od nejstarších k nejnovějším.

V neprospěch současného Twitteru, tedy hlavně jeho vedení, hovoří bohužel i to, že Twitter nemá momentálně CEO (hledá ho) a v posledních týdnech mu postupně odcházejí další lidé z vyššího vedení.

MMF24

V čtvrtletní zprávě se Twitter chlubí spuštěním automatického přehrávání videí (funkčnost uživateli nenáviděná) z cizích služeb i z Vine a animovaných GIFů. Ale také rozšířením služby Periscope pro Android, kde je bohužel i po pár měsících stále nepoužitelná. V reklamě by mělo Twitteru pomoci partnerství s Google DoubleClick. V akvizicích je zmíněno TellApart (technologie pro marketéry) a Whetlab (umělá inteligence).

Budoucnost pro další čtvrtletí Twitter předpovídá v podobě obratu mezi 545 až 560 miliony dolarů, pro celý rok 2015 v rozsahu 2,20 až 2,27 miliardy dolarů. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).