Finskými sluchátky proti depresi si můžete posvítit přímo na mozek

14. 11. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Dny se zkracují a podzimní splín se šíří. Zastavit ho chce technologický startup ze země, kde je tmy, chladu a sebevražd ještě víc než u nás. Takový gadget jste nejspíš ještě neviděli.

Před pěti lety si zaměstnanec Nokie Antti Aunio jako každý podzim přinesl domů výkonnou lampu, která mu měla pomoci rozehnat sezónní trudnomyslnost. Fototerapie patří k osvědčeným způsobům boje s podzimními a zimními depresemi. Lékaři doporučují buď pravidelné procházky za ranního rozbřesku nebo ranní ozařování výkonným zdrojem jasného světla. Očima se světlo dostane do epifýzy, kde zpomaluje tvorbu spánkového hormonu melatoninu.

Anttiův kamarád z dětství Juuso Nissila ve stejné době studoval účinky světla na zvířata a vnukl mu pozoruhodnou myšlenku: světlo nemusí putovat k mozku očima, může se k citlivým oblastem dostat také přímo, ušima skrze zvukovody.

Nápad se Auniovi zalíbil tak, že opustil Nokii a založil startup Valkee, který od loňského srpna prodává stejnojmenná světelná sluchátka. Za 185 euro (4750 korun) slibují při osmi minutách denního osvěcování uší a mozku zmírnění výkyvů v náladě a zlepšení kognitivních schopností. Minulou zimu se ve Finsku prodalo šest tisíc párů.

V letošním účetním roce, který pro firmu končí v březnu, a v němž postupně expanduje na další trhy, by chtěli zakladatelé zvýšit tržby pěti- až šestinásobně.

Účinnost originální metody léčení depresí dokazují několika klinickými studiemi. Dvě z nich prezentovali minulý týden na konferenci v Budapešti ve spolupráci s vědci z univerzity v severofinském městě Oulo, kde slunce v zimě svítí jen čtyři hodiny denně. Upozornili přitom, že i ve střední Evropě mívá na podzim a v zimě nezdravé chmury 15 až 20 procent populace.

Mezi investory finského startupu najdeme známá jména: Anssi Vanjokiho, dlouholetého muže číslo 2 ve vedení Nokie či slavnou Esther Dyson, která v počátcích podpořila mimo jiné i české Netbeans.

“Je to jedinečná věc, a jedinečných věci na světě moc není,” připomněl hlavní výhodu svého produktu výkonný ředitel Valkee Timo Ahopelto. Nebojí se, že by mohla na trh v dohledné době vstoupit konkurence – na potvrzení, že jsou zdravotně nezávadná, totiž výrobce sluchátek čekal tři roky. “Je to taková šílenost, že by mě překvapilo, kdyby se v dohledné době objevilo něco podobného.”

Zdroj: Reuters Mediafile

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).