Pokud se nepodílím na nákupu koloběžky nebo nekupují podíl či členství tak se žádné sdílení nekoná. Je to půjčovna. Doufejme že v Olmiku budou míň prudit než turisti v Praze. Ona GPS není vše spásná takže kolobrnda může taky se válet o xx m jinde než je na mapě.
....Dneska sem v Hybernské hledal skutečně sdílené kolo. No bylo na jiné straně ulice a o 10-15m jinde. Takže doufat, že přesnost GPS zabrání aby to někdo někomu jak se říká nestrčil před dveře je podle mě moc velký idealizmus.....
To ze si provozovatele predefinovali slovo sdileni jeste neznamena, ze maji pravdu.
Nicmene, vzdy u tehle marketingovychsr..cek plati, ze stokrat opakovana lez se za cas stane pravdou a kazdy, kdo usilovne a drze lze, nakonec dosahne predefinovani puvodniho terminu (a to i tehdy, pokud jde o predefinovani cerne na bilou)
Problém je v tom, že se „sdílelo” dávno, ale nikdy nebylo potřeba každé půjčovně, sekáči, nebo hotelu říkat sdílená ekonomika. Ta nová sdílená ekonomika není o nic sdílenější než ta stará, nesdílená. Je to naprosto zbytečné slovo navíc, které jen mate. To je jak prodávat bezazbestové cereálie a chtít, aby se uvádělo, že moje jsou bezazbestové. Všechny cereálie jsou bez azbestu. A všechny půjčovny jsou sdílené. Všechny hotely jsou sdílené ubytování. Jenže pod sdílením se dříve mysleli komunitní sdílení, kdy třeba jedno auto vlastní a využívá určitý počet lidí. Nebo město koupí kola a dá je k dispozici všem. Až nedávno se ten termín začal používat pro klasické půjčovny.
Na taxík jsem si mával, pak jsem začal objednávat přes dispečink, kde mi poslali SMS s SPZ a za jak dlouho přijede... Upřímně, ten rozdíl mezi tímto a Uberem (či Boltem, kterým jezdím dvakrát denně) fakt nevidím, zvlášť když si objednám Bolt a přijede klasický taxík, jehož řidič mi řekne, že jezdí pro všechny podle toho, kde se mu to zrovna vyplatí (takže v poledne vozí cizince na letiště a nad ránem rozváží místní opilce domů). Nebo když se mě řidič ptá, jak se mi jede, protože si to auto zrovna koupil čistě kvůli ježdění Boltem a není si jistý, zda neměl vybrat radši jiné. Nebo když Bolt začal ukazovat informace o řidiči a často to jsou spíše informace o firmě, která ho přikrývá, o firmě zabývající se přepravou. Ano, čas od času skutečně narazím i na řidiče, který se primárně živí něčím úplně jiným a po práci si pár hodin zařídí jako přivýdělek, ale z vlastní zkušenosti odhaduju, že takových budou řádově jednotky procent. Víc je asi těch, kteří zrovna teď řídí na full time, ale před rokem dělali něco jiného a za rok to budou dělat znova, ovšem u těch ten faktor sdílení taky chybí, teď se prostě živí jako řidiči.
Rozdíl mezi hotelem a AirBnB vidím, to jo. Ovšem rozdíl mezi AirBnB a rodinným penzionem v Horní Dolní už ne... Teda vlastně jo, v tom penzionu bydlí i majitelé a udělají mi snídani, u AirBnB je majitel dost možná v jiné zemi a jednatel, který má vedle toho mého na starosti další desítky bytů všude možně, mi snídani neudělá.
A pokud jde o to splynutí, osobně určitě netoužím po tom, aby tradiční ekonomika splynula se sdílenou (byť tomu, co tím myslíte Vy, říkám ekonomika platforem). Naopak chci, aby se pojem sdílené ekonomiky nechal oblastem, kde takové označení skutečně dává smysl. Ekonomika platforem je tradiční ekonomika s rychlým párováním nabídky s poptávkou díky moderním technologiím (to je ta platforma), ale pokud jde o uskutečněnou transakci, sdílení v ní není o nic víc, než kdybych si poskytovatele našel ve zlatých stránkách.
Máte pravdu, ke sdílení není třeba spoluvlastnictví, klidně může vlastnit jeden a dát to dalším volně ke spolužívání.
Ovšem pokud firma nakoupí dopravní prostředky a za úplatu je půjčuje komukoliv, kdo na to má... To chce hodně širokou definici sdílení, aby se do toho tenbto zcela klasický byznys vešel.
Máte pravdu, že ekonomika platforem nemá problém s tím, kdo tvoří nabídku a poptávku, hlavně že je na obou stranách dostatečná masa, aby se dalo rychle a často párovat. Akorát to odnáší zrovna to sdílení.
Totiž, co je sdílená ekonomika? Když kámošovi půjčím spacák a on mně za měsíc vařič. Když kámošce na oslavu dovalím svůj projektor a ten večer mám pivo zdarma. Když si rodiny vymění hračky, jež už jejich ratolesti nezajímají, ale pro ty druhé to bude něco nového, takže zajímavého. Ale klidně do toho zapojme i peníze. Kolega ajťák chová ovce, je to pro něj primárně relax, kompenzuje si tím negativa korporátu. A ano, jednou za rok prodává skopové známým. Podobně někdo chová slepice, králíky, včely, případně má na zahradě velký ořešák, co dá na podzim tolik ořechů, že by to sám nezkonzumoval. A všichni přebytky prodají, obvykle svým známým. Tohle všechno je sdílená ekonomika (či ta její část nezahrnující spoluvlastnictví), tedy průsečík spoluspotřebitelství a ekonomiky (ať už jde o směnný obchod či prodej za peníze).
No a pak přijde platforma, která to pozvedne na novou úroveň, všem těm drobným melouchářům poskytne odbytiště rozměrů, které by si sami nezajistili, protože poptávku už netvoří známí a známí známých, ale potenciálně kdokoliv. Potud to je pořád sdílená ekonomika. Ale takový prostor nezůstane dlouho čistým a vedle těch čočkařů se do něj začnou cpát i profesionálové. No jo, jenže u nich už se o sdílené ekonomice hovořit nedá a platforma sama o sobě k ní také nijak nepřispívá (ta se sdílenou ekonomikou souvisí právě skrze ty amatéry).
No a právě proto, že platformě je v principu jedno, zda je na straně nabídky amatér, co opravdu sdílí část svých prostředků, jež jinak využívá pro svou potřebu, či profesionál, pro nějž je platforma (dalším) distribučním kanálem, ale jinak dělá úplně stejný byznys jako bez platformy, naprosto nedává smysl ztotožnit ekonomiku platforem se sdílenou ekonomikou, jsou to dva různé koncepty, které se potkat mohou (a v jednotlivých případech se na začátku třeba i skutečně výrazně prolínaly, AirBnB před deseti lety bylo co do obsahu něco úplně jiného než dnes, byť z velkého nadhledu dělá pořád totéž, stále v oblasti krátkodobého ubytování páruje nabídku s poptávkou), ale nutné to není.
Zásadní rozdíl je v sémantice - půjčovna = komerční podnik, jehož cílem je pouze zisk. Naproti tomu sdílení navozuje dojem, že majitel danou entitu poskytuje na svůj úkor, byť za to chce něco málo zaplatit. Půjčovna koloběžek ovšem tento předpoklad nesplňuje, je to čístá komerce s vazbou 1 dodavatel : Mnoho zákazníků. Sdílet mohu dojmy z výhledu na Sněžce, u koloběžky pouze platím za její amortizaci. Tčk.
Souhlasím, masa je rozhodně nutná. Pro platformu, aby se uživila, případně aby generovala zisk svým investorům. Akorát už se neshodneme na tom, že abychom mohli hovořit o (jakékoliv) ekonomice, je třeba dosáhnout určité velikosti. Pokud dá Mařka Pepovi stovku za to, že jí doma utáhne kapající kohoutek, už je to podle mě součást ekonomiky (byť šedé až černé, protože to Pepa nezdaní). A když takových transakcí bude milion, už to je zajímavé i z toho nadhledu.
Jo, platforma to zviditelní, protože všechno půjde přes ni. A její přidaná hodnota je minimálně v tom, že takových transakcí místo milionu proběhne deset milionů. Jenže pokud na té platformě na straně nabídky nebudou v drtivé většině Pepové, co jdou zrovna kolem a umějí to s hasákem, ale profesionální instalatéři, pro něž to je jedna z možností k sehnání zákazníků, tak ta platforma prostě součástí sdílené ekonomiky není, ať tvdí opak jakkoliv hlasitě. A není jí dnes ani tehdy, pokud ji kdysi založilo pár Pepů s hasákem pro vlastní zviditelnění.
Ale to je jedno, náš rozpor bude jinde. Když se řekne sdílená ekonomika, já vidím primárně sdílená (tedy součást spoluspotřebitelství), Vy primárně ekonomika. Takže zatímco Vás těší, že AirBnB roste, mně je smutno z toho, že se vytratila původní myšlenka. Známý si koupil na hypotéku byt na Vinohradech a platí ji z příjmů z AirBnB, ani se nesnaží tvářit, že v tom jakkoliv figuruje sdílení, je to prostě dobrá investice (nebo aspoň do korony byla), to, že inzeruje přes platformu, která vykřikuje, že spadá do sdílené ekonomiky, je mu naprosto ukradené.
Jenže pak to slovo ztrácí význam. Být a auto sdílím s rodinou. Taxi sdílím s řidičem. Metro sdílím s hromadou dalších lidí. I kdybych bydlel sám, tak být mohu sdílet s přáteli na návštěvě. Své tělo sdílím s bilionem bakterií. Asi jich bude o pár řádů víc. Velmi těžko se najde něco, co nějak s někým sdílené není nikdy.
Martin P. a jeho obvykle naivni diveni se slovu sdileni :-D
Stejne jako pokazde te musim i dnes upozornit, ze kdyz s nekym sdilis kuprikladu byt, tak ho fakt kupovat nemusis. Stejne jako nemusis kupovat fotku kterou sdilis na netu. Sdileni nema s vlastnenim zadnou souvislost. Ani podminujici, ani vylucujici.
Nemohl by sis to zkusit zapamatovat, cece? :-))
Tu pokutu neúčtuje město ale sám Bolt. A účtuje ji pravděpodobně proto, že je jeho zaměstnanci denodenně musí ty koloběžky sbírat a dobíjet. A je třeba omezit lidi v rozletu.
Předávání a administování nedělají lidi mezi sebou, ale s Boltem skrz jeho appku. Koloběžky jsou Bolta, appka na mobilu komunikuje s Boltem. Každoděnně je dobíjí a rozmisťuje po městě taky Bolt. A prachy taky tečou jen jedním směrem. Peer to peer na tomhle není vlastně nic.
Představte si takový myšlenkový experiment, že by byl jen jeden zákazník. Takový Uber by nefungoval, protože pro něho jezdí jiní lidi a on funguje jen jako prostředník. Ale tenhle koloběžkový Bolt by fungoval +- stejně, protože ty koloběžky jsou jeho a on se stará se i o veškerou logistiku kolem nich.
Jestli jsou tyhle koloběžky peer to peer, tak je peer to peer i obyčejný supermarket. Tam taky jiní zákaznící občas přemisťují zboží mezi regály. ;)
Protoze tak je definovane sdileni. Kdyz se neco lidi predavaji peer to peer, sami si kolobezku najdou, sami si vyridi vyzvednuti a vraceni, tak je to proste sdileni.
Kdyz ji nekdo odhodi, tak sluzbu nepochopil a zaslouzi trest.
Jinak lidi s predsudkama maji obecne problem chapat slovo sdileni. Nejde jim to a nejde :-)
A jakpak ji "sami najdou"? No zeptají se půjčovny. Co je tam peer to peer? Veškerá interakce je s půjčovnou.
A na rozdíl třeba od Uberu, Bolt není zni zprostředkovatel nějakého peer to peer půjčování, protože jsou všechny koloběžky jeho.
Žádné půjčovně se neříká "garážovna", "skladovna", "kanclovna", nebo "přepážkovna", protože jsou to naprosto nepodstatné detaily. Důležité je tam to půjčování.
Pokud sdílenou ekonomiku (přičemž mi přijde, že teď dokonce zaměňujete sdílenou ekonomiku a spoluspotřebitelství obecně) definujete čistě tak, že se něco (cokoliv) sdílí, pak je ten přívlastek zbytečný, protože při jakékoliv transakci dodavatel sdílí něco (nástroje, know-how, sebe), co použije i v transakci s jiným zákazníkem. Nebo máte nějaký příklad "nesdílené ekonomiky"? Snad leda prodat své vlastní srdce k transplantaci, to je skutečně jednorázová transakce, kterou už nezopakuju.
Ten "někdo" bude s vysokou pravděpodobností zaměstnanec půjčovny. Ty koloběžky na jedno nabití zas tak moc neujedou a uživatelé je AFAIK nabíjet ani nemůžou. Podle stránek Boltu to vypadá, že je sbírají každý večer. Aspoň v Bratislavě.
Proto taky tu koloběžku nejde nechat kdekoliv, ale jen na povoleném území. Nechtějí je denodenně sbírat po celém městě, takže účtují mastnou pokutu.
Ale blbost. Tyhle pokuty si vymysli mesta a tlaci na to, aby byly co nejvyssi, az takto absurdne. Provozovatel je vicemene nepotrebuje. Stejny rozpor vznikl i v Praze, kdy Lime pokutu nepotreboovalo ale mesto trvalo na stokorunach. Takovy Jump za prepraveni elektrokola do nejblizsi stanice, v San Franciscu, coz je oblast vyrazne vetsi nez Olomouc, vyplaci 3 dolary. Srovnej se 750 korunama v Olomouci. Za to by pro tu kolobezku mohli v klidu poslat taxik a jeste ji doprat vyhlidkovou cestu k Ceasarove kasne s pruvodcem a veceri.
Jak jsem uz psal, je spousta lidi kteri maji vnitrni blok prenest se pres to, ze sharovani neni totez jako pujcovani. A vymysli hlouposti s placenim, vlastnenim a podobne. V naivni snaze umensit zakladni princip toho, na cem ta sluzba funguje a diky cemu je vyrazne uspesnejsi nez totez provozovane na starem dobrem principu, na ktery jsou tihle lidi zvykli. Tak je to ale vzdycky kdyz prijde neco noveho. Kdo chce, muze se drzet zuby nechty, ale svet se bude menit i tak. A hadej, kdo na tom nakonec prodela :-)
Tak muze se tomu rikat klidne spoluuzivani, spoluspotrebitelstvi nebo treba pospolitost, ale nejvystiznejsi a obecne prijate je slovo sharing, neboli jednoduchym ceskym prrkladem sdileni. Sdilet muzeme klidne myslenky, spolecny prostor, tuto diskusi... A je uplne jedno kdo je majitelem, kdo to organizuje a kdo za to dostane odmenu.
Tak je to odjakziva, akorad ted se u kazde debaty o sdilene ekonomice objevi nekdo, kdo to slovo neumi pouzivat a asi ho ani nikdy nepouzil, ale ma s nim najednou velky problem. A chtel by, aby s tim meli problem vsichni :-)
Ne. Pujcovna je pujcovna a sdileni je sdileni. Kdo byl nekdy v hotelu, dokaze hrave najit 100 rozdilu proti AirBnB. Kdo mel auto z pujcovny, dokaze najit 100 rozdilu proti pujceni si sdileneho auta nebo kola. Kdo si nekdy mavnul na taxik, najde 100 rozdilu proti Uberu... Atd atd. Nevim jestli ma cenu porad opakovat zakladni rozdily, zda se mi, ze je spousta lidi jenom nechce videt a touzi po tom, aby sdilena ekonomika splynula s tou tradicni. Jenze to je dost chyba. Sdilena ekonomika prinejmensim zcasti tu stavajici zcela zjevne prevalcuje a prodela na tom ten, kdo to nebude chtit videt, nebo tomu bude dokonce branit.
Nastupuje hospodarska krize. A zeme s dobrymi podminkami pro sdilenou ekonomiku budou mit mnohem vetsi sanci vyjit z ni rychleji a s mensimi ztratami. Sdilena ekonomika jednak dava obyc. lidem levnejsi a lip dostupne sluzby a druhak jim dava moznost pri/vydelku. Je chyba toho nevyuzit.
Spis prijde na to, jak je ten faktor vyznamny. V obchodaku muze byt WC a presto mu rikame spis obchodak, nez verejne zachody.
Takze spis bych se soustredil na miru zapojeni verejnosti do obchodniho modelu. Kdyz si dva remeslnici budou vzajemne pujcovat kleste, tak toho moc nenasdileji. Ale kdyz nekdo parovat lidi kteri jsou ochotni prinest kleste tomu kdo je zrovna potrebuje, tak uz je to sdileni jak vysite. A presne tak funguje trebas Uber.
Jen taková malá poznámka, Bolt nebo třeba Taxify jsou aplikace pro taxikáře, bez licence na provoz taxislužby je nemůžete používat, tedy ne jako řidič, kdežto Uber nic takového nepožaduje nebo nepožadoval, vím, že musel udělat nějaké změny a svést vás může v podstatě kdokoliv, kdo se se svým soukromým vozidlem registruje.
Sdilena ekonomika nema zadny zasadny problem s tim, aby se do ni zapojili i ti, kteri se doposavad ucastnili ciste tradicni ekonomiky. Klidne si muzou hotely nabizet svoje pokoje na AirBnB a taxikari muzou jezdit pro Uber nebo Bolt. Zadny problem s tim neni. Dokonce je to pro vsechny zucastnene lepsi, nez kdyz zustanou u predchozich zpusobu fungovani.
Jestli vam vyhovuje vic ekonomika hotelu a penzionu, vyuzivejte ji. Neni povinne pouzivat AirBnB. Kdo to dela, ten tak cini dobrovolne, protoze mu to vyhovuje. A diky tomu jak se sdilene sluzby vyviji, tak vyhovuji cim dal vetsimu poctu lidi. Coz je dobre. A nemusi to nutne byt pro vsechny.
Kdepak. Masa je tam nutna. Stejne jako jsou tam nutne penize (nebo jine ohodnoceni, ale z praktickeho hlediska snad nejradej ty penize). Jinak se da sice badat nad tim jestli to bude sdileni nebo ne, ale uz nebude mit cenu resit jestli je to ekonomika. No a tu masu zajisti nekdo, kdo ma genialni napad a dokaze dat dohromady dost pocetnou poptavku s nabidku, tak aby ho to aspon teoreticky uzivilo. A k fungovani sluzby rovnou vyuzije tu masu.
Ti nejlepsi nakonec stvori obchodni model, ktery bude mit vliv na makroekonomicka cisla a tak vznikne sdilena ekonomika.
Asi by se dala rozdelit na nejake dalsi kategorie. Taky vidim ty, kteri jenom zprostredkovavaji a jine, kteri na strane nabidky dodavaji i jakysi produkt. Ale neprijde mi to uz moc dulezite.
9. 7. 2020, 19:12 editováno autorem komentáře
To bych nerekl. Jenom nevnimam sdileni jako dobrocinnost.
U AirBnB je mozne klidne pronajimat nafukovacku na chodbe, podle puvodni myslenky. Ale nikdo to teda moc nedela, protoze vetsi smysl dava pronajimat pokoj nebo byt kdyz je clovek zrovna pryc. A to je uplne bezne. Teda mimo CR. U nas je situace specificka, urednici zakazali jiny nez komercni zpusob vyuzivani AirBnB, takze znamy z Vinohrad to dela paradoxne spravne. Kdyby to delal jak navrhujete, tak by si rikal o poradny pruser...
No, to je takovy mentalni pozustatek z ery sdileni nelegalnich filmu/hudby :-)
Sdileni je historicky normalni komercni zalezitost. Uz nekolik stovek let studenti sdili pokoje a byty, zasadne to nedelaji na svuj ukor nebo kvuli prodelku, ale proste proto, ze je pro vsechny zucastnene kolektivni pristup vyhodnejsi. V ryze komercni zalezitosti... Tri tcky.
Ja bych se teda nikoho neptal. Proste bych vzal mobil a kolobezku si nasel. Teda je potreba dat pozor, aby ji nenasel nekdo driv :-)
Nebo druha moznost, zajit do pujcovny, tam si ji vyzvednout a zase ji tam vratit. Ale to nechci, davam prednost sdileni. I kdyz neni jiste, kdy mi kdo kolobezku kde necha ;-)
Chapu ze se ti to nechce rict, ale proste si ji vezmes tam, kde ji nekdo nechal. Ze si mesta vyhrazuji nesmyslne vysoke pokuty a zony kde se smi parkovat, uz na veci nic nemeni.
Jakmile si lidi neco sami predavaji a administruji, tak je to proste klasicke peer to peer sdileni. Na tomhle principu funguje sdilena ekonomika, ktera by na principu pujcoven, bez zapojeni lidi do obchodniho modelu, nikdy nefungovala.