Hlavní navigace

Fotoreportáž: Jak Bolt spustil v Olomouci provoz elektrokoloběžek

 Autor: Karel Wolf
Estonský sdílený dopravce Bolt ve středu v Olomouci spustil službu sdílených elektrických koloběžek. Lupa, která v dubnu na záměr Boltu přivést vlastní elektrokoloběžky do českým měst upozornila jako první, nemohla na místě chybět.
Karel Wolf 9. 7. 2020
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

O tom, že by se mohl Bolt připojit k firmám, které v Česku nabízejí sdílené elektrické koloběžky, se spekulovalo již dlouho. Firma ale nejprve záměr popírala, v dubnu letošního roku v našem rozhovoru regionální manažer Boltu Roman Sysel poprvé připustil, že se koloběžky do Česka chystají. Konkrétní místa ale prozradit ještě odmítl, upozornil jen, že se chce firma pokusit o „kultivovaný provoz koloběžek“, a tak hlavní město s notoricky tragickou infrastrukturou, pokud jde o cyklistiku a příbuzné formy dopravy, nepřipadá v úvahu.

Prvním městem, které vyhovovalo po infrastrukturní stránce a zároveň jeho městské zastupitelstvo bylo myšlence nakloněno, se stala východomoravská metropole Olomouc. V plánu ale mají být v dohledné době také další česká a moravská města.

„Jsme rádi, že jednání se zástupci olomoucké radnice dopadlo dobře a že tento moderní a ekologický způsob dopravy můžeme nabídnout obyvatelům hanácké metropole. Dohoda s radnicemi je pro nás klíčová, bez jejich souhlasu a spolupráce bychom ke spuštění v žádném městě nepřistoupili,“ dodal k tomu na místě Sysel.

Koloběžky od Boltu již mají od května ve městě i přímou konkurenci v podobě sdílených koloběžek Eagle Scooters Patrika Zaorala.

Koloběžky se budou primárně nalézat v centru města u vlakového a autobusového nádraží, v okolí vysokoškolských kolejí a jednotlivých budov univerzit ve městě a na Horním i Dolním náměstí či v blízkosti přestupních bodů MHD. Místa pro stání firma vybírala ve spolupráci s olomouckým magistrátem.

Jak služba funguje a technická data

Bolt má do první vlny zatím rozmístěno dvě stě koloběžek, počet je ale dynamický a bude se přizpůsobovat poptávce. Odemčení koloběžky je zdarma (u konkurence 10 Kč), za prvních pět minut jízdy uživatel platí čtyři koruny za minutu, poté cena klesne na tři koruny za minutu. K vypůjčení elektrické koloběžky stačí mít v telefonu standardní Bolt aplikaci. V ní se nalézá ikona koloběžky, která uživatele přesměruje do rozhraní pro výpůjčku. Konkrétní zvolenou koloběžku je potřeba odemknout naskenováním QR kódu, který je umístěn na řidítkách.

Před první jízdou musí uživatel navíc proklikat (a ideálně také přečíst) bezpečnostní pokyny, které mimo jiné obsahují také informace o bezpečném parkování koloběžek.

Po jízdě by měl uživatel koloběžku zaparkovat ve virtuální parkovací zóně, která je v aplikaci označena písmenem P. Ty se nalézají zpravidla v okolí stojanů na kola po celém městě. Uživatel je silně motivován koloběžku parkovat správně, pokud zaparkuje mimo vyznačenou zónu, dostane pokutu 750 korun.

Podobně jako u konkurence mají v sobě koloběžky zabudovanou GPS jednotku pro snadnou identifikaci jejich přesné polohy.

Zajímavé je, že Bolt v Olomouci nespustil v květnu nepředstavený vlastní model modulární koloběžky, ale bude zde půjčovat poslední model prostorově výraznější (1167 × 423 × 1203 mm) průmyslové hliníkové koloběžky Ninebot MAX od Segway, která cílí právě na podobné služby. Oproti vlastní modulární koloběžce Boltu je tento model mimo jiné o 1,7 kg těžší (18,7 kg). Společné ale mají obě koloběžky například nafukovací pneumatiky, které lépe tlumí otřesy. Rychlost koloběžky je uměle omezena na 25 km/h a pro vybrané lokality dokonce ještě více, v nočních hodinách mezi 22:00 a 6:00 je pak navíc  rychlost snížena na 15 km/h. Koloběžka by měla na jedno nabití vydržet okolo 40 km.

Bolt ke dnešku koloběžky provozuje v 21 evropských městech. Dostupné jsou na Slovensku, v Polsku, Norsku, Švédsku, Portugalsku, Španělsku, Estonsku, Lotyšsku a Litvě.