To ze si provozovatele predefinovali slovo sdileni jeste neznamena, ze maji pravdu.
Nicmene, vzdy u tehle marketingovychsr..cek plati, ze stokrat opakovana lez se za cas stane pravdou a kazdy, kdo usilovne a drze lze, nakonec dosahne predefinovani puvodniho terminu (a to i tehdy, pokud jde o predefinovani cerne na bilou)
Tu pokutu neúčtuje město ale sám Bolt. A účtuje ji pravděpodobně proto, že je jeho zaměstnanci denodenně musí ty koloběžky sbírat a dobíjet. A je třeba omezit lidi v rozletu.
Předávání a administování nedělají lidi mezi sebou, ale s Boltem skrz jeho appku. Koloběžky jsou Bolta, appka na mobilu komunikuje s Boltem. Každoděnně je dobíjí a rozmisťuje po městě taky Bolt. A prachy taky tečou jen jedním směrem. Peer to peer na tomhle není vlastně nic.
Představte si takový myšlenkový experiment, že by byl jen jeden zákazník. Takový Uber by nefungoval, protože pro něho jezdí jiní lidi a on funguje jen jako prostředník. Ale tenhle koloběžkový Bolt by fungoval +- stejně, protože ty koloběžky jsou jeho a on se stará se i o veškerou logistiku kolem nich.
Jestli jsou tyhle koloběžky peer to peer, tak je peer to peer i obyčejný supermarket. Tam taky jiní zákaznící občas přemisťují zboží mezi regály. ;)
Protoze tak je definovane sdileni. Kdyz se neco lidi predavaji peer to peer, sami si kolobezku najdou, sami si vyridi vyzvednuti a vraceni, tak je to proste sdileni.
Kdyz ji nekdo odhodi, tak sluzbu nepochopil a zaslouzi trest.
Jinak lidi s predsudkama maji obecne problem chapat slovo sdileni. Nejde jim to a nejde :-)
A jakpak ji "sami najdou"? No zeptají se půjčovny. Co je tam peer to peer? Veškerá interakce je s půjčovnou.
A na rozdíl třeba od Uberu, Bolt není zni zprostředkovatel nějakého peer to peer půjčování, protože jsou všechny koloběžky jeho.
Žádné půjčovně se neříká "garážovna", "skladovna", "kanclovna", nebo "přepážkovna", protože jsou to naprosto nepodstatné detaily. Důležité je tam to půjčování.
Ten "někdo" bude s vysokou pravděpodobností zaměstnanec půjčovny. Ty koloběžky na jedno nabití zas tak moc neujedou a uživatelé je AFAIK nabíjet ani nemůžou. Podle stránek Boltu to vypadá, že je sbírají každý večer. Aspoň v Bratislavě.
Proto taky tu koloběžku nejde nechat kdekoliv, ale jen na povoleném území. Nechtějí je denodenně sbírat po celém městě, takže účtují mastnou pokutu.
Ale blbost. Tyhle pokuty si vymysli mesta a tlaci na to, aby byly co nejvyssi, az takto absurdne. Provozovatel je vicemene nepotrebuje. Stejny rozpor vznikl i v Praze, kdy Lime pokutu nepotreboovalo ale mesto trvalo na stokorunach. Takovy Jump za prepraveni elektrokola do nejblizsi stanice, v San Franciscu, coz je oblast vyrazne vetsi nez Olomouc, vyplaci 3 dolary. Srovnej se 750 korunama v Olomouci. Za to by pro tu kolobezku mohli v klidu poslat taxik a jeste ji doprat vyhlidkovou cestu k Ceasarove kasne s pruvodcem a veceri.
Jak jsem uz psal, je spousta lidi kteri maji vnitrni blok prenest se pres to, ze sharovani neni totez jako pujcovani. A vymysli hlouposti s placenim, vlastnenim a podobne. V naivni snaze umensit zakladni princip toho, na cem ta sluzba funguje a diky cemu je vyrazne uspesnejsi nez totez provozovane na starem dobrem principu, na ktery jsou tihle lidi zvykli. Tak je to ale vzdycky kdyz prijde neco noveho. Kdo chce, muze se drzet zuby nechty, ale svet se bude menit i tak. A hadej, kdo na tom nakonec prodela :-)
Ja bych se teda nikoho neptal. Proste bych vzal mobil a kolobezku si nasel. Teda je potreba dat pozor, aby ji nenasel nekdo driv :-)
Nebo druha moznost, zajit do pujcovny, tam si ji vyzvednout a zase ji tam vratit. Ale to nechci, davam prednost sdileni. I kdyz neni jiste, kdy mi kdo kolobezku kde necha ;-)
Chapu ze se ti to nechce rict, ale proste si ji vezmes tam, kde ji nekdo nechal. Ze si mesta vyhrazuji nesmyslne vysoke pokuty a zony kde se smi parkovat, uz na veci nic nemeni.
Jakmile si lidi neco sami predavaji a administruji, tak je to proste klasicke peer to peer sdileni. Na tomhle principu funguje sdilena ekonomika, ktera by na principu pujcoven, bez zapojeni lidi do obchodniho modelu, nikdy nefungovala.