Hlavní navigace

FriendFeed, legenda z počátků sociálního internetu, definitivně končí

Daniel Dočekal

Před zhruba pěti lety službu koupil Facebook, ještě předtím ale šlo o jednu z legend a ikon sociálních sítí a médií. FriendFeed končí k 9.dubnu.

Jestli jste snad neměli nikdy účet na www.friendfeed.com (ale také třeba na www.myspace.com), tak jste nezažili začátky dnešního veskrze sociálního internetu. A zatímco MySpace ještě funguje, FriendFeed končí. Pokud tam čirou náhodou ještě něco máte, můžete se do té doby alespoň nostalgicky podívat.

Připomeňme, že v srpnu 2009 službu koupil Facebook. Ten ho kupodivu ponechal v chodu velmi dlouho, ač je vcelku běžné, že podobné akvizice často přinesly skoro okamžitý konec (stačí vzpomenout třeba skvělou Gowallu).

FriendFeed každopádně po akvizici stagnoval a uživatelé jej velmi rychle přestali používat. V Česku se masově používaným ani nikdy nestal, většina lidí zde skočila přímo do doby Facebooku.

Zásadní představou o fungování FriendFeedu bylo to, že na něj napojíte veškeré své sociální sítě a on tak vlastně umožní dalším lidem vidět všechno, co vy jako „sociálně aktivní“ internetový uživatel děláte – můžete tomu říkat agregátor v reálném čase

Zdrojem byly samozřejmě sociální sítě, sociální média, záložkovací služby, blogy, mikroblogy i RSS/Atom zdroje. K takto vytvořenému toku informací byla doplněna možnost diskutovat a komentovat. 

FriendFeed vznikl v říjnu 2007 a jeho zakladateli byli Bret Taylor, Jim Norris, Paul BuchheitSanjeev Singh. V počátku existence se předpokládalo, že právě služba agregující více různých sociálních zdrojů je potřebná, zejména proto, že lidé jsou uživateli různých sítí a se svými přáteli a kontakty se mají potíže sejít na jednom místě. Součástí tehdejších diskuzí ale byl i poměrně zásadní problém blogosféry, že lidé budou komentovat na FriendFeedu a nikoliv u samostatných článků či blogpostů.

CIF17_Williams1

Dnes je tento pohled do minulosti o to zábavnější, čím víc jste v té době žili. Dnes je svět nejenom ovládán Facebookem, ale sdílení a komentování na Facebooku je zásadní součástí komunikace i obsahového marketingu. A nikdo moc neřeší, že tu ještě jsou další sítě (Twitter, Google+, Instagram). Daleko palčivějším problémem dnes je, že vznikají služby jako WhatsApp či Snapchat, které doposud zažitá schémata bourají.

V roce 2009 Facebook koupil FriendFeed za 15 milionů dolarů v hotovosti a 32,5 milionu v akciích. Službu ponechal funkční, ale ta dopadla podobně jako Orkut od Google – zůstalo tam pár věrných a žádný další rozvoj se nekonal. 

Našli jste v článku chybu?