Jestli jste snad neměli nikdy účet na www.friendfeed.com (ale také třeba na www.myspace.com), tak jste nezažili začátky dnešního veskrze sociálního internetu. A zatímco MySpace ještě funguje, FriendFeed končí. Pokud tam čirou náhodou ještě něco máte, můžete se do té doby alespoň nostalgicky podívat.
Připomeňme, že v srpnu 2009 službu koupil Facebook. Ten ho kupodivu ponechal v chodu velmi dlouho, ač je vcelku běžné, že podobné akvizice často přinesly skoro okamžitý konec (stačí vzpomenout třeba skvělou Gowallu).
FriendFeed každopádně po akvizici stagnoval a uživatelé jej velmi rychle přestali používat. V Česku se masově používaným ani nikdy nestal, většina lidí zde skočila přímo do doby Facebooku.
Zásadní představou o fungování FriendFeedu bylo to, že na něj napojíte veškeré své sociální sítě a on tak vlastně umožní dalším lidem vidět všechno, co vy jako „sociálně aktivní“ internetový uživatel děláte – můžete tomu říkat agregátor v reálném čase.
Zdrojem byly samozřejmě sociální sítě, sociální média, záložkovací služby, blogy, mikroblogy i RSS/Atom zdroje. K takto vytvořenému toku informací byla doplněna možnost diskutovat a komentovat.
FriendFeed vznikl v říjnu 2007 a jeho zakladateli byli Bret Taylor, Jim Norris, Paul Buchheit a Sanjeev Singh. V počátku existence se předpokládalo, že právě služba agregující více různých sociálních zdrojů je potřebná, zejména proto, že lidé jsou uživateli různých sítí a se svými přáteli a kontakty se mají potíže sejít na jednom místě. Součástí tehdejších diskuzí ale byl i poměrně zásadní problém blogosféry, že lidé budou komentovat na FriendFeedu a nikoliv u samostatných článků či blogpostů.
Dnes je tento pohled do minulosti o to zábavnější, čím víc jste v té době žili. Dnes je svět nejenom ovládán Facebookem, ale sdílení a komentování na Facebooku je zásadní součástí komunikace i obsahového marketingu. A nikdo moc neřeší, že tu ještě jsou další sítě (Twitter, Google+, Instagram). Daleko palčivějším problémem dnes je, že vznikají služby jako WhatsApp či Snapchat, které doposud zažitá schémata bourají.
V roce 2009 Facebook koupil FriendFeed za 15 milionů dolarů v hotovosti a 32,5 milionu v akciích. Službu ponechal funkční, ale ta dopadla podobně jako Orkut od Google – zůstalo tam pár věrných a žádný další rozvoj se nekonal.