O sedmidílné minisérii na Netflixu se hovoří jako o „feministickém westernu“. Pokud je pro vás postačujícím předpokladem toho, abyste audiovizuální dílo mohli nazvat „feministickým“, pouhý fakt, že hlavními postavami nejsou jen kovbojové eastwoodovského nebo waynovského typu, pak můžete s výše uvedeným popiskem souhlasit. Pro všechny ostatní je zde vynikající seriál, který se zavedenými pravidly žánru nenechává nijak svazovat, ale přesto má všechny atributy, kvůli kterým máme „kovbojky“ tak rádi. Protože ano, Godless je kovbojka par excellence, a je úplně jedno, že víc lidí postřílejí ženy než muži.
O tom to fakt není.
ČTĚTE TAKÉ: Pětice seriálových tipů na „nudný“ konec roku
Hlavní téma jako byste už někde viděli: parta desperátů v čele s Frankem Griffinem (Jeff Daniels) vykrade městečko na americkém Středozápadě. Roy Goode (Jack O’Connell) se od party trhne i s kořistí a skryje se na farmě u Alice Fletcherové (Michelle Dockery), která tu žije pouze se synem a jeho babičkou. Ve městě poblíž žijí téměř samé ženy – muži totiž přišli o život při důlním neštěstí před několika lety a veškeré organizační povinnosti tudíž zůstaly na ženách. Snad kromě napůl slepého šerifa Billa McNue (Scoot McNairy) a jeho pomocníka Whitey Winna (Thomas Brodie-Sangster, hrál třeba Jojena Reeda v Game of Thrones), kteří ale moc nefungují a bez kterých by se město spolehlivě obešlo.
Šéf party Frank Griffin se dozví, že Roy Goode (kterého považuje za svého adoptivního syna, co ho ale hrozně zklamal) se ukrývá ve městě La Belle, a nechá se slyšet, že bez milosti potrestá každého, kdo mu poskytne útočiště. Do všeho se navíc zamíchá těžařská společnost, která chce za babku odkoupit od města stříbrný důl, ve kterém zahynuli všichni místní muži, a která kromě miniaturního podílu na zisku (jedno procento) „věnuje“ obyvatelkám „ochranku“, které se všichni bojí.
Režie seriálu se ujmul Scott Frank (má na svědomí například Minority Report) a produkci má na starosti Steven Soderbergh (Dannyho parťáci, Erin Brockovich, televizní seriál Knick a další). Je tam všechno, co má správná kovbojka mít: desperáti, kladní hrdinové, podvodníci, muži zákona, co mají co dělat sami se sebou, koně, bouchačky, úžasné scenérie amerického Divokého Západu, napětí, zrada i milostná zápletka. Od westernů tak, jak je známe, jej odlišují dvě věci: Godless je kovbojka s minimem klasické westernové romantiky – fantastické scenérie se zapadajícím sluncem nebo souboje muž proti muži s patetickou hudbou si ale autoři neodpustili.
Všechno je ale ve finále podřízeno příběhu – stejně jako každá kovbojka je i Godless bojem mezi dobrem a zlem. Na rozdíl od ostatních westernů, které vždy stály a padaly s hlavními hrdiny, jsou ale obyvatelky městečka La Belle velmi důležitým a silným prvkem a díky jejich síle dobro samozřejmě zvítězí – bez hromady drsných žen, které si s puškami (po krátkém zacvičení) rozumí naprosto stejně jako jejich mužské protějšky, bez pomoci černošské rodiny, stranící se všech a všeho do chvíle, než jde do tuhého, by však byli hlavní hrdinové ztraceni. Nic ale není černobílé… Alice se samozřejmě nakonec s Royem vyspí, ovšem předtím ho sestřelí z koně a ránu po kulce mu vypálí její tchýně střelným prachem. Roy sám byl kdysi v partě s Frankem, ale vraždění dětí už bylo na něj moc. Bývalá kurva vede školu pro děti, čestné dámy zaprodají město bohatému koncernu za pár dolarů a poloslepý šerif je ochoten pronásledování Franka obětovat třeba svůj život, jen aby se na něj nevzpomínalo jako na neschopného. Co se náboženství týče, ano, všichni se scházejí v kostele – ale duchovní prvek má na každodenní život hrdinů asi takový vliv jako motivační citáty na zaměstnance telekomunikačních korporací.
Pokud čekáte bleskovou akci, není to úplně pro vás – děj se odvíjí pomalu a scénáristé si hrají s vykreslováním spousty vedlejších charakterů. Pokud se chcete pokochat feministickým obrazem žen, které bojují s rutinním buranstvím a nadřazeností mužů své doby a které dokážou udržet městečko naživu, i když jim skoro polovina obyvatel (téměř všichni muži) umře, můžete – není to ale jednoznačné, třeba Mary Agnes, kterou hraje Merritt Wever, je fantastickým příkladem – žena, která se do čela městečka dostala vlastně řízením osudu, která nikdy přirozenou šéfkou být nechtěla, ale když už se tak stalo, zhostila se svého úkolu daleko lépe než oba dva mužští představitelé zákona.
Ve finále se ale pořád jedná o klasický western, natočený moderními prostředky, přesto přesně splňující pravidla žánru. Při pohledu na většinu westernů se neubráníte pocitu nostalgie – u Godless vám nic takového nehrozí.