Říkám to dlouhá léta, že vznikly globální firmy, které mají větší moc, než vlády světa. Postě twiter si řekne, že smaže prezidenta USA a ani ten s tím nic neudělá. A v tomto ohledu je to stejné i s médii a těmito firmami. Mají takovou pozici, že dost dobře bez nich fungovat nemohou, ale je logické, že ty molochy se o zisky nechtějí dělit.
Ano, bude dost obhajovatelů těchto firem, ale pořád říkám, podívejte se na MS před pár lety. Zlá nedobrá firma, která blokovala budoucnost. Dominantní hráč a muselo přijít rozdělení, oddělení části apod.
Dnes tu máme google, FB a další, kteří mají násobně větší sílu a možnosti, přesto jsou obecně vnímání jako ti hodní. A to už prostě roky nejsou.
Mají můj respekt, že vybudovali co mají, ale pokud budeme dlouhodobě tolerovat tento stát, budou z nich ještě mocnější firmy, které už při své velikosti neumožní vzniknout jakoukoli konkurenci, protože ji koupí nebo vytvoří takové podmínky, že prostě nebudou mít šanci.
A s médii je to stejné. Média, aby mohla fungovat potřebují logicky příjmy. A ty se jim tímto volným přístupem google nedostává. Google to zabalí, že vlastně koná dobro lidstva, když žije z práce druhých a "vykrádá" obsah a zároveň je v pozici, že když odkazovat nebude, mají média problém (viz. výše).
A problém je i v tom, že dnes je zdrojů poměrně dost, jak by mnozí řekli, ale často nevnímají, že spoustu zdrojů je i o tom, že jej někdo původně vytvoří a ostatní to už jen předělávají a ty původní zdroje jsou většinou ty, co potřebují ony zdroje financí...
Cestka z toho ven není jednoduchá. Za mne jsou nicméně nutné kroky jasné - silná regulace těchto subjektů a to píšu jako silný pravičák. Bohužel jejich postavení napříč obory je tak silné, že to nevede k ničemu dobrému. A do budoucna ani nepovede.
"a vydavatelé jsou tak zoufalí, že na jeho hru přistupují"
Je celkem vtipné že i přes tuhle kritiku jsou na téhle stránce stejně jako na drtivé většině ostatních nasazeny googlí reklamní scripty - googlesyndication, googletagmanager.
Chápu, proč to tu je, ale do té doby než začne nějak koordinovaně dělat něco proti tomu jak je to teď, jako přestat ho integrovat do všech stránek, aktivně spolupracovat s regulátory na změně pravidel a podobně, tak se bohužel nic nezmění.
Uznávám, že globální pohled na věc může být složitější, ale já to vidím zespoda jinak. Ochranu zaslouží "unavená matka bez vzdělání, co si chce koupit na internetu čaj na hubnutí", tak rozumím regulaci, termínům pro odstoupení od smlouvy apod.
Co chcete ale dělat s mediální hydrou v masce unavené matky? Všechny tyto média řídí extra schopní jedinci, kteří rozhodně nepotřebují ochranu. Oni přesně vědí co dělají. Stejně tak to ví pizzerie, která se rozhodne "nemít www stránky" a vše řešit přes FB. Jedná se o podnikatele, který řeší mraky rizik, od krádeží, nekvalitu surovin, přes "rekonstrukci ulice", kdy přijde o 80% zákazníků a v tomto případě vyměnil náklad za vlastní WWW za riziko, že ho FB blokne, nebo bude chtít 50% jeho marže.
Obsah se dělá tak, že se s náklady vytvoří a pak jsou čtenáři a ti se monetizují předplatným nebo reklamou. Takto chodím na dva zpravodajské servery. Dojdu se podívat, co mediální dům napsal. Tady je ale boj o jiné zákazníky, o náhodné vyhledávání události. Mediální dům chce, aby kolportér křičel do ulice jejich perexy a k tomu váže svůj business. Případně chce aby ten kdo křičí ty perexy platil, protože některým lidem stačí ta vykřičená informace a noviny pak nekoupí. Od toho je jurisdikce, umíme omezit nelicencovanou písničku ve filmu délkou "zdarma" a neumíme omezit délky "ukázek"?
Dobrý den, v normálních médiích je zvykem, že je obchodní a obsahová stránka oddělena - my, jako redakce, nezasahujeme do obchodní politiky vydavatele, vydavatel nám zase nemluví do toho, co píšeme. Za sebe můžu říct, že s nutností snižovat závislost na třetích stranách souhlasím.
22. 2. 2021, 10:22 editováno autorem komentáře
Přijde mi divné "musíte platit a zároveň musíte zveřejňovat".
Chápu, že třeba Google (myslím vyhledávač) by měl najít a odkázat na článek v "novinách" - když to nebude dělat, nemůže fungovat. A titulek nebo "dvě věty" podle mne stačí, abych posoudil, jestli je to relevantní nebo jsem zase našel nějakou blbost.
Ale nechápu, proč by měl ukazovat podstatný kus obsahu nebo mi předhazovat celý článek. (Stále myslím ten vyhledávač.) A tedy proč by měl za odkaz platit?
Na druhou stranu: pokud má aplikaci, která ty zprávy přebírá a zobrazuje (teď nemyslím vyhledávač), měl by za obsah platit. Nebo nezobrazovat - jak se rozhodne.
22. 2. 2021, 12:16 editováno autorem komentáře
obrázek, nadpis, část textu... to není "vykrádání obsahu"? ano je... celá živnost google je postavena na tom, že vykrádá obsahy webů a pak je předkládá jako výsledky dotazů, google by bez jiných webů nikdy nemohl existovat. A vůbec nejhorší je, že to dělá automaticky a pokud web toto nechce musí mu to zakázat, místo toho, aby to primárně fungovalo opačně, že bude indexovat jen ty, co si to přejí...
Bohužel většina lidí nevidí, jaké kroky dělá např. vůči firmám. Jaké si diktuje podmínky, jaké věci je nutí dělat apod. a to jen z pozice své síly a vše zabaleno za "dělaní svět lepším", přitom jediný cíl je byznysový.
Znovu opakuji, google má větší moc, než vlády světa...
schovat obsah před googlem by nebyl problém, jenže většina těchto webů se ani nesnaží obsah před googlem schovávat, ale naopak optimalizuje na to, aby je google zaindexoval a dával do výsledků vyhledávání. Už od počátků těchto služeb byl zájem těchto webů být v nějakém katalogu nebo dohledatelní vyhledávačem, jinak se o nich nikdo nedozvěděl. Tady jde totiž o symbiózu. Akorát google z toho umí těžit víc.
Že by konečně média se začala zajímat o události ve svém okolí?
Že by média začala přinášet neopsané informace, mírně přetransformované?
Že by média se vrátila k svému původu a snažila se přináše ověřené údaje a nejen se odkazovat na zdroje, ze kterých čerpá a od případných hoaxs/fakes se tímto zaštítila?
Že by ...
Vítám současný stav! Jen ať se ledy pohnou.
Ano, omlouvám se pokud to vyznělo nějak negativně vůči Vám. Vůbec to tak nebylo myšleno.
Jenom jsem tím chtěl ukázat na to, jak moc to mají Google a spol obšancované. I weby, co si uvědomují všechny tyhle negativní věci co sebou google, facebook a podobně nesou, tak stejně často neudělají ten krok se ho aktivně zbavit buď proto, že nemůžou (tenhle případ) nebo proto že nevědí jak/bojí se následků.
22. 2. 2021, 18:03 editováno autorem komentáře
Jak přesně má Google "vykrádat" obsah?
Já mám cca deset, dvacet oblíbených webů, které pravidelně navštěvuji přímo. Google, Facebook, či jiné agregátory k tomu nepotřebuji.
No a pak používám Google News, či jak se to jmenuje. Levá plocha na vetšině nových Androidů. Tam mi Google sám doporučuje články, které mě zajímají. Nevím, jak to přesně dělá, ale funguje to dobře. Trefuje se.
Kouknu na titulek, malinký obrázek a úryvek textu. Buď mě to zajímá, klikám a jdu na web vydavatele s jeho reklamou, nebo nezajímá a jdu dál. Kdyby ne tato služba, tak se často o daném serveru ani nedozvím. Nebo naopak, jsem vypozoroval, že mě to na nějaké hází tak často, že se dostaly do mé pomyslné top20, kde už chodím i bez Google.
To Googlí "Don't be evil" se asi bohužel nepovedlo, ale ale stejně mi to leckdy připadá jako hon na čarodějnice.
Je to zvláštní svět - já například na facebook nechodím vůbec a google používám minimálně. Mám své oblíbené weby na kterých trávím opravdu hodně času.
Buď jsem naprostý exot který se chová jinak než drtivá většina lidí, nebo je něco špatně.
Ale už si u pár mých oblíbených webů platím předplatné, tak snad alespoň trochu se něco změnilo ... :-)
Nebezpečnost může být v zneužití dat ve smyslu třeba likvidace konkrétní firmy, segmentu apod pomocí manipulace s vyhledáváním (a pak koupením oslabené firmy na burze), poškození firmy, kdy by Google manipuloval s cenou reklamy, prodej dat třetí straně a následné nekorektní použití a moc dalších možností kriminálního jednání. Tomu by asi každý fandil. Pokud ale někdo nazývá "vykrádáním" obsahu čtení veřejných "nabídek", tak sympatie jdou spíše za Googlem. Firmy si něco vystaví na web a pak se "diví", že si to někdo čte, zapisuje a porovnává. Dokonce funguje systém, že pokud se mi to "nezdá", tak mohu tomuto "obru" toto zakázat v robots.txt a stejně je to málo. Firma potřebuje větší ochranu, než vlastní posouzení výhodnosti "čtení googlem" a následné opatření, - které mimochodem dost dobře funguje. To je úplně vesmírná logika, mám na vývěsce jídelníček a bába od vedle ho opisuje a pak dělá na internetu "recenze" "zase mají svíčkovou", mám možnost jí ve vteřině toto technicky zakázat (protože si mohu myslet, že její informace o mé svíčkové je pro mne nevýhodná), ale to nestačí, vymýšlím různé mentální kotrmelce, že se "krade" a místo abych se ve vteřině zařídil dle toho, tak sepisuji petice. Mediální dům je komerční segment, stejně jako ledaři na Vltavě, to není nic co by nemohlo zkrachovat.
Pokud nejste v pracovnim procesu (ani na skole) nebo pokud mate jednoduchou praci, kde nepotrebujete zadne infornace nebo pokud jsou informace ve Vasem oboru vicemene nemenne (ci soustredene na jedno misto), pak asi vyhledavace prilis vyuzivat nemusite.
Ale vetsina lidi v aktuvni casti zivota to takto, myslim, nema.
Navic i pro pohyb po takovych statnich webech, jako je registrace ockovani, musite pouzit vyhledavac, protoze tyto weby byvaji tragicky nedotazene.
Nicmene, Vas prispevek stejne budi dojem, ze Internet pouzivate pouze pro zabavu a volny cas...
Teď jsem vygooglil(!), že měl Facebook v roce 2020 přes jeden a půl miliardy aktivních uživatelů. To na jedné straně znamená, že pokud ho nepoužíváte, patříte k většině lidstva, která to má stejně, takže exot nejste.
Jenže to zároveň znamená, že jde o soukromou platformu, která má vliv na jeden a půl miliardy lidí, což není úplně nezajímavé, není zase tak moc jevů, o nichž by se něco takového dalo říct.