Nový odstavec v Podmínkách užívání informuje o tom, že odchozí i příchozí pošta je analyzována za účelem inzerce či poskytování přizpůsobených výsledků vyhledávání (mimochodem, této „maličkosti“ si SEO mágové ještě nevšimli). Přidaná pasáž se netýká specificky pouze pošty, ale obecně jakéhokoliv obsahu (přijímaného, odesílaného a ukládaného). Zmiňuje také nutnost kontroly na spam či malware:
„Our automated systems analyze your content (including emails) to provide you personally relevant product features, such as customized search results, tailored advertising, and spam and malware detection. This analysis occurs as the content is sent, received, and when it is stored.“
Nový odstavec v Podmínkách užívání je vyvolán probíhajícími žalobami, které Google obviňují z porušování soukromí právě v souvislosti s analyzováním elektronické pošty. Loni podaná žaloba se zaměřuje na poštu odeslanou uživatelem, který nevyužívá služeb společnosti Google, uživatelům, kteří naopak uživateli Googlu jsou. Žaloba pak staví na tom, že právě lidé, kteří nejsou uživateli služeb Googlu, nemohli vědět nic o tom, že jejich pošta bude analyzována (z jejich pohledu čtena).
Vývoj právního sporu je prozatím nejasný – soud v září loňského roku odmítl požadavek Google na zamítnutí žaloby. V březnu ale také zamítl požadavek na změnu v hromadnou žalobu.