Google začal ve středu 22. dubna nabízet službu jako virtuální mobilní operátor; jeho cílem však zřejmě není mohutně uspět v dalším oboru podnikání, nýbrž nepřímo napomoci tomu, aby dále rostl hlavní předmět jeho podnikání — totiž poskytování internetových služeb podporovaných reklamou, jakož i zobrazování reklamy na partnerských webech a v mobilních aplikacích.
Proto Google potřebuje odstraňovat překážky v přístupu k internetu. Čím spíše se budou moci lidé připojovat bezstarostně k rychlému mobilnímu internetu, tím více jej budou využívat nejrůznějšími možnými způsoby, a tím ovšem lépe pro Google.
Služba pro omezený počet vyvolených
Vstup Googlu na trh mobilních služeb bude přinejmenším zpočátku naprosto bezvýznamný co do tržního podílu a zásahu. Dílem proto, že Project Fi je nyní svázán s jediným modelem telefonu, s Nexusem 6, což je poměrně drahé šestipalcové „pádlo“, po kterém netouží zdaleka každý.
U Googlu stojí $649 bez daně s 32GB úložištěm, $699 s 64GB. Lze ho koupit na splátky rozložené do 24 měsíců, ale to je jediná úleva, kterou Google nabízí.
Nexus 6 je totiž prozatím jediným telefonem, který podporuje speciální SIM nutnou pro Project Fi a který umožňuje plynulé, automatické přecházení mezi sítěmi podle dostupné rychlosti a síly signálu tak, jak to navrhl Google. Společnost mimoto tvrdí, že rádiová část Nexusu 6 podporuje více LTE pásem, než je běžné u jiných modelů. (Technická specifikace Nexusu 6.) V budoucnu však mají přibýt další modely telefonů s podporou pro Project Fi.
Google se však ani nesnaží nabrat co nejvíce zákazníků: zájemci si musí vyžádat pozvánku a čekací lhůta na vyřízení je až třicet dnů. Google chce prozatím uspokojit jen omezený počet uživatelů — který blíže neupřesnil — a přednost dá těm, kteří uvedou poštovní směrovací číslo (ZIP) těch míst v USA, kde dokáže Project Fi nabídnout nejlepší službu.
Google tak pošťouchne mobilní operátory
Zřejmým smyslem celého podniku je poněkud rozrušit a rozvířit trh mobilních komunikačních služeb v USA. Google se možná nikdy nestane mobilním operátorem pro davy, ale obstaral si možnost na tamní operátory přitlačit, aby urychlili inovace — zjednodušili cenové nabídky, zlepšovali pokrytí rychlým signálem, zlevnili data.
Pomohou mu v tom dva menší a dravější ze čtyř hlavních amerických operátorů — Sprint a T‑Mobile — zatímco AT&T a Verizon, pokud lze soudit z různých vyjádření, zrovna nad tímto počinem Googlu nejásají. Například Fran Shammo, CFO Verizonu, zapochyboval v lednu pro Financial Times, zda sítě Sprintu a T‑Mobilu utáhnou zvýšenou zátěž.
Verizon má 37 % amerického trhu, AT&T 30 %, Sprint 16 % a T‑Mobile 15 %. Zbylá dvě procenta připadají na menší, spíše místní operátory. (Zdroj: MoffettNathanson).
Google už podobnou zkušenost získal, a to s pevným internetem: Google Fiber — gigabitovou optiku, řádově rychlejší než běžná pevná kabelová připojení nebo xDSL — poskytuje jen na nemnoha místech v USA, a přestože zdaleka nedokáže vyhovět zájmu, podle místních zpráv pohnul v oněch oblastech ostatní poskytovatele ke zlepšování a zlevňování služeb.
Velký americký trh pevného připojení není zdaleka tak konkurenční jako většina trhů evropských, zmínil nedávno ve svém článku zde na Lupě Ondřej Malý, člen rady ČTÚ.
Data od Googlu jsou levnější
Z pohledu amerického uživatele, který potřebuje přenést do několika gigabajtů měsíčně, přináší Google úsporu. Nutno dodat, že $30 je nejmenší nabízený měsíční „plán“, méně to u Fi nejde, až na to, že Google připočítává za nevyčerpaná data kredit k příštímu účtu.
GB: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
Project Fi | $30 | $40 | $50 | $60 | $70 | $80 | $90 | $100 | $110 | $120 | |
AT&T | $50 | $65 | $95 | $115 | |||||||
Verizon | $45 | $60 | $75 | $85 | $85 | $100 | $115 | ||||
Sprint | $45 | $50 | $65 | $85 | |||||||
T-Mobile | $50 | $60 | 70$ | Za $80 neomezená |
Údaje v tabulce jsou převzaty z Wall Street Journalu. Uvedené sazby zahrnují neomezené hovory a SMS, což je jediná možnost u Project Fi; nezahrnují cenu telefonu. Sprint také nabízí neomezená data — za $50—$85 podle různých podmínek.
Sazby jsou uvedeny bez různých místních daní a poplatků, jež je zvyšují zhruba o 10—20 %.
Podrobný popis amerických datových sazeb najdete na The Verge.
Google počítá data rovnoměrně a pořád stejně — co spotřebujete, to zaplatíte. Zvolený plán je totiž v podstatě jen jakousi měsíční zálohou, která se na konci měsíce zúčtuje. Project Fi se tím zásadně liší od přístupu, že co nevyčerpáte, to propadne, nebo od penalizujících sazeb při přečerpání — u některých amerických operátorů dosud běžných.
Megabajt od Googlu prostě stojí cent, a to nejen v USA, ale i ve 120 zemích světa, kde má Google sjednaný roaming (na wi-fi ovšem neúčtuje nic). Někteří američtí operátoři umožňují „přelévání“ nevyčerpaných dat do dalšího období, ale přinejmenším u velké čtyřky to nikdy nevychází tak pružně jako u Fi.
Google možná nechce doopravdy soutěžit s mobilními operátory, ale musí, aby ukázal, co jde podle jeho názoru dělat lépe. Očekává se, že nakonec budou všichni zjednodušovat cenové nabídky a zlevňovat data – a právě o to Googlu jde.
Je asi předčasné spekulovat o tom, zda se Google někdy vydá s Fi také do Evropy. I když T‑Mobile — jenž mu zprostředkovává roaming — by mu sem mohl otevřít dveře. Sazby za mobilní data vycházejí například v Česku sice podobně jako současná nabídka od Googlu, ale ne v roamingu, a tarifní balíčky tuzemských operátorů by jistě také snesly zjednodušení.