Hlavní navigace

Google Search Plus aneb o tom, co najdete, rozhodnou vaši přátelé?

16. 1. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Jaké je „Google Search Plus“ je prozatím těžké říci. Někdo se obává, že zlikviduje klasické hledání a omezí váš svět jenom na vaše přátele. Někdo namítá, že Google upřednostňuje vyhledávání pouze ve vlastní sociální síti. Možná je to ale nakonec všechno trochu jinak.

„Google Search Plus“ představuje integraci sociální sítě Google+ do vyhledávání Google. Funguje prozatím pouze na anglickém (tedy spíše „americkém“) www.google.com a při výchozím nastavení vám do výsledku vyhledávání „zamíchá“ i informace nalezené z vašeho Google+ – tedy vyhovující obsah z vašeho sociálního prostředí, lidí, které máte v kruzích a samozřejmě z obsahu, který je dostupný veřejně. Řekne vám i kolik výsledků nalezl v sociální sféře (příklad pro „Praha“ našel 140 v sociální části  a 262 milionů na webu).

Pokud sociální výsledky nechcete, můžete si je vypnout – Google pro tento účel zavedl nový prvek v podobě „přepínátka“. Najdete ho vpravo nahoře a stačí na něj kliknout. Získáte pak klasické vyhledávání, do kterého se sociální obsah nijak nevměšuje. Sociální vyhledávání samozřejmě funguje pouze pokud jste na Google přihlášení. A pokud Google+ nepoužíváte, tak pochopitelně také moc fungovat nebude.

Google nadále „umí“ najít odpovídající výsledky i na jiných sociálních sítích (zkuste si to ověřit třeba hledáním „praha site:twitter.com“ či „praha site:facebook­.com“), ale je nutné dodat, že algoritmus zjevně upřednostňuje sociální výsledky z Google+ – a jenom těžko si lze představit, že by tomu mohlo být jinak. O vašich vazbách na „přátele“ na Facebooku či sledované na Twitteru toho Google ví nesrovnatelně méně.

Mírně problematické je to, že „@“ Google nechápe jako patřící k Twitteru, takže hledání pomocí „@“ nenabízí přednostně příslušný účet na Twitteru. Google místo toho chápe „@“ skoro jako ekvivalent svého „+“ – to slouží k identifikaci účtů na Google+ – v praxi to vede k tomu, že se nejprve zobrazí případné informace z Google+ (příslušný účet) a poté účet z Twitteru. Proti čemuž (samozřejmě) Twitter protestuje. A skutečnost, která je kontroverzní a diskutabilní („+“ i „@“ slouží na Google+ pro „mentions“, stejně jako „@“ slouží pro „mentions“ na Facebooku).

Pokud se chcete podívat hlavně na výsledky ze sociální sféry, postačí v záhlaví kliknout na „XXX personal results“ – dostanou se tak na přední pozice (a v okamžiku kdy dojdou, budou pokračovat klasické webové výsledky). Kdykoliv můžete přepnout zpět na „promíchané“ zobrazení.

Zašel Google s Google Search plus příliš daleko?

Zvýhodňuje Google svoji vlastní sociální síť na úkor těch ostatních? Pro některé je na tuto otázku odpověď jednoznačná a Google je ten zlý a špatný. Otázka je ale poměrně složitá. Facebook odmítá Google pustit k potřebným datům. Twitter s Google spolupracoval, ale smlouvu ukončil a tím se také před několika měsíci původní sociální vrstva z Google ztratila. V obou případech jsou ve hře peníze (Google by přece měl za přístup platit) a krátkozrakost Facebooku i Twitteru.

Google Search Plus, to je asi vhodné připomenout, plně funguje pouze pokud máte účet na Google+. Je logické očekávat, že Google+ bude integrované do vyhledávání. Je nelogické čekat, že pro nalezení informací z „kruhů“ budou uživatelé samostatně chodit hledat ještě na Google+. A co je také důležité připomenout je to, že sociální vyhledávání lze snadno a okamžitě vypnout.

Obviňovat Google z nekalých praktik tak působí poněkud zvláštně. Ještě více působí zvláštně, pokud si Google Search plus vyzkoušíte. Ne vždy jsou sociální výsledky na počátku hledání, stejně jako ne vždy jsou zajímavé a relevantní. Osobně bych Google Search Plus chápal jako jakousi „beta“ verzi, která v průběhu dalších měsíců povede k tomu, že Google algoritmus dokáže nastavit tak, aby byl dostatečně relevantní a použitelný.

BRAND24

Ovlivní Google Search Plus SEO?

Tady je odpověď (relativně) jednoduchá. Ovlivní. Ale v okamžiku posuzování vlivu na SEO je nutné si uvědomit jednu podstatnou věc. Už několik let jsou výsledky vyhledávání v Google silně personalizované a jakkoliv už dříve bylo SEO „magií“, dnes je magií ještě větší. Dva lidí nemusí vůbec dostávat totožné výsledky a většina „SEO“ expertů ještě stále slibuje služby odpovídající stavu vyhledávání před několika lety.

Příchod Google Search Plus samozřejmě SEO ovlivní, zejména poté, kdy Google vylepší algoritmus a relevantnost nalezeného. Ale jako vždy, „SEO“ experti se v tom naučí chodit. Budou nadále nabízet nesplnitelné a pouze hrstka těch seriózních klientům dokáže vysvětlit, že optimalizace pro vyhledávání je sice důležitá, ale garance neexistují. A pro SEO bude nutné se naučit dělat další věci, zejména být aktivní v sociální sféře. Ale to už platí nějaké ty roky také, zejména s ohledem na Facebook. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).