„Google Search Plus“ představuje integraci sociální sítě Google+ do vyhledávání Google. Funguje prozatím pouze na anglickém (tedy spíše „americkém“) www.google.com a při výchozím nastavení vám do výsledku vyhledávání „zamíchá“ i informace nalezené z vašeho Google+ – tedy vyhovující obsah z vašeho sociálního prostředí, lidí, které máte v kruzích a samozřejmě z obsahu, který je dostupný veřejně. Řekne vám i kolik výsledků nalezl v sociální sféře (příklad pro „Praha“ našel 140 v sociální části a 262 milionů na webu).
Pokud sociální výsledky nechcete, můžete si je vypnout – Google pro tento účel zavedl nový prvek v podobě „přepínátka“. Najdete ho vpravo nahoře a stačí na něj kliknout. Získáte pak klasické vyhledávání, do kterého se sociální obsah nijak nevměšuje. Sociální vyhledávání samozřejmě funguje pouze pokud jste na Google přihlášení. A pokud Google+ nepoužíváte, tak pochopitelně také moc fungovat nebude.
Google nadále „umí“ najít odpovídající výsledky i na jiných sociálních sítích (zkuste si to ověřit třeba hledáním „praha site:twitter.com“ či „praha site:facebook.com“), ale je nutné dodat, že algoritmus zjevně upřednostňuje sociální výsledky z Google+ – a jenom těžko si lze představit, že by tomu mohlo být jinak. O vašich vazbách na „přátele“ na Facebooku či sledované na Twitteru toho Google ví nesrovnatelně méně.
Mírně problematické je to, že „@“ Google nechápe jako patřící k Twitteru, takže hledání pomocí „@“ nenabízí přednostně příslušný účet na Twitteru. Google místo toho chápe „@“ skoro jako ekvivalent svého „+“ – to slouží k identifikaci účtů na Google+ – v praxi to vede k tomu, že se nejprve zobrazí případné informace z Google+ (příslušný účet) a poté účet z Twitteru. Proti čemuž (samozřejmě) Twitter protestuje. A skutečnost, která je kontroverzní a diskutabilní („+“ i „@“ slouží na Google+ pro „mentions“, stejně jako „@“ slouží pro „mentions“ na Facebooku).
Pokud se chcete podívat hlavně na výsledky ze sociální sféry, postačí v záhlaví kliknout na „XXX personal results“ – dostanou se tak na přední pozice (a v okamžiku kdy dojdou, budou pokračovat klasické webové výsledky). Kdykoliv můžete přepnout zpět na „promíchané“ zobrazení.
Zašel Google s Google Search plus příliš daleko?
Zvýhodňuje Google svoji vlastní sociální síť na úkor těch ostatních? Pro některé je na tuto otázku odpověď jednoznačná a Google je ten zlý a špatný. Otázka je ale poměrně složitá. Facebook odmítá Google pustit k potřebným datům. Twitter s Google spolupracoval, ale smlouvu ukončil a tím se také před několika měsíci původní sociální vrstva z Google ztratila. V obou případech jsou ve hře peníze (Google by přece měl za přístup platit) a krátkozrakost Facebooku i Twitteru.
Google Search Plus, to je asi vhodné připomenout, plně funguje pouze pokud máte účet na Google+. Je logické očekávat, že Google+ bude integrované do vyhledávání. Je nelogické čekat, že pro nalezení informací z „kruhů“ budou uživatelé samostatně chodit hledat ještě na Google+. A co je také důležité připomenout je to, že sociální vyhledávání lze snadno a okamžitě vypnout.
Obviňovat Google z nekalých praktik tak působí poněkud zvláštně. Ještě více působí zvláštně, pokud si Google Search plus vyzkoušíte. Ne vždy jsou sociální výsledky na počátku hledání, stejně jako ne vždy jsou zajímavé a relevantní. Osobně bych Google Search Plus chápal jako jakousi „beta“ verzi, která v průběhu dalších měsíců povede k tomu, že Google algoritmus dokáže nastavit tak, aby byl dostatečně relevantní a použitelný.
Ovlivní Google Search Plus SEO?
Tady je odpověď (relativně) jednoduchá. Ovlivní. Ale v okamžiku posuzování vlivu na SEO je nutné si uvědomit jednu podstatnou věc. Už několik let jsou výsledky vyhledávání v Google silně personalizované a jakkoliv už dříve bylo SEO „magií“, dnes je magií ještě větší. Dva lidí nemusí vůbec dostávat totožné výsledky a většina „SEO“ expertů ještě stále slibuje služby odpovídající stavu vyhledávání před několika lety.
Příchod Google Search Plus samozřejmě SEO ovlivní, zejména poté, kdy Google vylepší algoritmus a relevantnost nalezeného. Ale jako vždy, „SEO“ experti se v tom naučí chodit. Budou nadále nabízet nesplnitelné a pouze hrstka těch seriózních klientům dokáže vysvětlit, že optimalizace pro vyhledávání je sice důležitá, ale garance neexistují. A pro SEO bude nutné se naučit dělat další věci, zejména být aktivní v sociální sféře. Ale to už platí nějaké ty roky také, zejména s ohledem na Facebook.