The Independent minulý týden přišel s velkým objevem v Google voice search records and keeps conversations people have around their phones – but the files can be deleted. Pokud používáte hlasové vyhledávání (či obecně „mluvíte na svůj Android“ v rámci Google Now a jinde), tak se nahrávka vašeho hlasu ukládá v Googlu, spolu s tím, co vám Google rozuměl.
The Independent to podává trochu katastroficky, třeba tím, že tvrdí, že „stačí začít mluvit, aby se aktivoval záznam“. Vzápětí se to snaží zlehčovat tím, že „soubory je možné smazat“. Celé je to ale trochu jinak.
Především ve Voice&Audio Activity se můžete skutečně velmi snadno podívat na všechny audio záznamy, které Google má. Zjistíte tam i to, co na jejich základě vyhledával, pokud tedy bylo možné vyřčené výrazy rozpoznat. Znamená to samozřejmě i to, že vedle toho, co říkáte vy, je uchováno i vše, co bylo v daný moment slyšet ve vašem okolí. Přehled vašich záznamů můžete použít i k tomu, že je smažete.
První, co je potřeba v této souvislosti vědět, je, že hlasová vyhledávání ve všech systémech byla doposud vyhodnocována strojově nikoliv ve vašem telefonu či počítači, ale odesláním na servery vyhledávače. Tam došlo k rozpoznání hlasu, pokud to tedy bylo možné, a pak k vyhledávání. Všechny služby, které provozují hlasové vyhledání, získávají vzorky všeho, co říkáte do mobilu. Mimo jiné jim to slouží ke zlepšování algoritmů pro rozpoznávání hlasů. A mimo jiné to znamená, že všechna tato data ukládají a zpracovávají.
Není pravda, že pokud začnete mluvit, tak se vytvoří a uloží nahrávka. Hlasové vyhledávání, diktování či ovládání musíte aktivovat. Buď „OK Google“ nebo „Hey Siri“, nebo odpovídající aktivitou na displeji telefonu.
Není také pravda, že by to Google, Apple či Microsoft dělaly potají, jak se The Indendepent snaží větou „company quietly records many of the conversations“ naznačit. Nejenom, že je nutné rozpoznávání aktivovat, ale hlavně se to neděje tajně. To, co se zaznamenalo, si navíc můžete kdykoliv prohlédnout i smazat.
Důležitým momentem je zde stále ona „maličkost“, že funkční rozpoznávání mluvené řeči není v potřebné kvalitě a rozsahu možné provádět přímo na mobilním telefonu, proto se řeší na serverové straně. Byť časem i toto omezení přestane platit.
Každopádně, senzace se nekoná.