Internetový vyhledávač Google se rozhodl využít při vylepšování kvality svého vyhledávání obrázků práce uživatelů. Google Image Labeler je překvapivě zábavná hra, jejímž principem je nálepkování náhodně zobrazovaných obrázků z databáze Googlu. V každém kole, které trvá 90 vteřin, jste náhodně spárováni s jiným hráčem a jsou Vám oběma ukazovány stejné snímky, ke kterým hledáte vhodné nálepky (budova, mrakodrap, Empire State Building apod.) Pokud se strefíte do stejné nálepky, přičtou se Vám body a zobrazí se nový obrázek. Po uplynutí limitu je kolo ukončeno a můžete začít opět odznovu s jiným člověkem. Důležité je, že s ním nemáte možnost žádné domluvy – zobrazuje se Vám pouze jeho přezdívka.
Získaná data by mohla kvalitu vyhledávání obrázků velice výrazně zlepšit. V současné době se vyhledávače spoléhají jen na popisky obrázků a text v jeho okolí, což není vždy nejpřesnější metoda. Přestože existuje snaha o automatické počítačové rozpoznávání obsahu obrázků (za zmínku stojí zejména Riya a nedávná akvizice Googlu Neven Vision), tento druh úkolu je stále ještě podstatně přesněji vyřešitelný lidmi. A právě nálepkování se zdá být velice vhodnou formou, jak tato data získat. I konkurenční Yahoo se do výsledků vyhledávání snaží integrovat onálepkované obrázky ze své fotohostingové služby flickr.
S nápadem k motivovat lidi k nálepkování hrou nepřišel přímo Google. Původní myšlenka pochází od tvůrců ESP Game, jejichž metodu Google licencoval. Luis von Ahn, který stojí za ESP Game, měl také před časem v rámci Google TechTalks přednášku s názvem Human Computation (k nalezení je na Google Video), ve které podrobně vysvětluje princip celé hry. Podobná hra od jeho týmu je Peekaboom, která se snaží získávat informace o umístění konkrétních prvků na obrázcích. Zdá se, že by tato cesta mohla vyhledávačům pomoci daleko více rozumět nejen obsahu obrázků, ale i významu textů a posunout vyhledávání směrem k „pokládání otázek“. Ostatně podle Luise Von Ahna na světě lidé jen za rok 2003 strávili 9 miliard hodin hraním solitairu a spočítal, že onálepkování všech obrázků v databázi Googlu by 5000 lidí mohlo stihnout za pouhé 2 měsíce. Na druhou stranu ani tato metoda nemusí vést k perfektním výsledkům – náhledové obrázky v Google Image Labeleru jsou natolik malé a často nezřetelné, že mohou vést k chybám, které není možné efektivně eliminovat. I tak se však jedná o zajímavý nápad, který by minimálně obrázkové vyhledávání mohl posunout na novou úroveň. (FFLOG)