Problém je v tom, že jsou banky moloch, uvnitř mají několik interních systémů různého stáří, do kterých se bojí šáhnout a jsou rádi, že to vůbec nějak jede.
O něco takového se ještě pokouší Mbank. Zatím to moc obchodů neimplementovalo: http://www.mbank.cz/osobni/mpenize/#tabs=2
Uvidíme, zda eBanku a Mbank budou následovat další.
Jenomže tahle praxe končí za bankovním domem. Tam už jsou mezi transakcí dny. Online převodu umí už několik měsíců, světe div se, i Česká spořitelna. A to je velká cílová skupina! Taková mBank / RB s tím může jít... naděje na shodu banky u plátce s příjemcem je tam mizivá
No, ono to tak strašné není, i mezibankovní převody už jsou rychlé. Moje zkušenost: V den 1 ve 21:00 zadán příkaz k úhradě, v den 2 v 9:00 přišel e-mail od příjemce, že platba dorazila. Já nevím jak komu, ale mně to takhle zcela vyhovuje.
Ono v těchto případech záleží, kdy je odesílána z banky příkazce poslední dávka do clearingového centra ČNB a v jakém režimu banka příjemce opět z ČNB dávky stahuje a kdy došlé platby připisuje.
U většiny bank už je 21. hodina "následující bankovní den". Později myslím převod realizovala jen eBanka, tedy nyní RB. A stejně tak zejména velké banky (ČSOB, KB, Unicredit) platby nepřipisují v den přijetí z CC ČNB, ale až následující. V tomto se třeba fakt dost pochlapila CS, protože ta platby odesílá do CC ČNB několikrát denně, "bankovní den" v jejím Servisu24 končí až ve 20:00 hodin a příchozí platby připisuje v den přijetí z ČNB, řádově, řekl bych, maximálně v desítkách minut po obdržení.
Ja si reseni problemu elektronickych plateb predstavuji tak, ze se banky domluvi na online prevodu a zadne penezenky nejsou potreba, platba prevodem kryje uplne vsecko.
Aby to bylo pouzitelne, mely by se ale banky domluvit na jednotnem formatu 'predvyplneni' platebniho prikazu v paraqmetrech HTTP-requestu. Namisto vselijakych platebnich tlacitek by pak stacilo jedno combo ze seznamem bank (naplnene z nejakeho centralniho seznamu), podle ktereho by se vybral URL primo do banky platce, kam by se zakaznik v novem okne prihlasil pro jeho banku obvyklym zpusobem a parametry requestu by se dosadily do prevodniho prikazu. Po zkontrolovani by jej obvyklym zpusobem autorizoval.
Banka prijemce by ovsem krome on-line prevodu po prijeti platby mela poslat treba email (pochopitelne podepsany a kryptovany), ktery by robot e-shopu prijal a objednavajicimu by se pred ocima zmenil stav transakce na 'uhrazeno'. Zde uz bych technicke detaily ponechal na bance, i kdyz jednotnost by taky nebyla na skodu.
Nez budou prevody on-line, tak by to holt fungovalo se zpozdenim.
Moc obchodu neimplementovalo ... on totiz zadny takovy platebni system nema moc sanci vyklicit, pokud ti, kteri je uvadeji na trh nejdrive neoslovi hlavni hrace-vyrobce e-shopu a neziskaji je na svou stranu. Ono to totiz nefungine zespoda, ze by tlacily shopy a donutily vyrobce shopu to nasazovat. Konkretne u techhle veci to funguje tak, ze vyrobce oslovi sve klienty novym modulem a klienti jej kupuji = pouzivaji. Zacit se musi u tech velkych s dominantnim podilem na trhu velkych prosperujich shopu(netdirect, etnetera, FG) a ostatni vyrobci shopu se pak ve snaze opicit a delat dojem pridaji. Dokud tohle vyrobci techle alernativnich plat systemu nepochopi, tak se nechytnou, protoze dokud na hlavnich e-shopech jejich platebni metoda nebude svitit, tak nakupujici nebudou zkoumat proc by ji meli vyuzivat a nenahradi to ani 1000 PR clanku.
Transakční systém e-banky je ojedinělý tím, že byl dělán na provoz 24/7/365 s okamžitou on-line transakcí. Většina transakčních SW od zavedených firem je v bankách dělána na dávková zpracování. A proč by banky měnily, když je to pro ně zaběhlé a výhodné.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).