Ja si reseni problemu elektronickych plateb predstavuji tak, ze se banky domluvi na online prevodu a zadne penezenky nejsou potreba, platba prevodem kryje uplne vsecko.
Aby to bylo pouzitelne, mely by se ale banky domluvit na jednotnem formatu 'predvyplneni' platebniho prikazu v paraqmetrech HTTP-requestu. Namisto vselijakych platebnich tlacitek by pak stacilo jedno combo ze seznamem bank (naplnene z nejakeho centralniho seznamu), podle ktereho by se vybral URL primo do banky platce, kam by se zakaznik v novem okne prihlasil pro jeho banku obvyklym zpusobem a parametry requestu by se dosadily do prevodniho prikazu. Po zkontrolovani by jej obvyklym zpusobem autorizoval.
Banka prijemce by ovsem krome on-line prevodu po prijeti platby mela poslat treba email (pochopitelne podepsany a kryptovany), ktery by robot e-shopu prijal a objednavajicimu by se pred ocima zmenil stav transakce na 'uhrazeno'. Zde uz bych technicke detaily ponechal na bance, i kdyz jednotnost by taky nebyla na skodu.
Nez budou prevody on-line, tak by to holt fungovalo se zpozdenim.
Problém je v tom, že jsou banky moloch, uvnitř mají několik interních systémů různého stáří, do kterých se bojí šáhnout a jsou rádi, že to vůbec nějak jede.
O něco takového se ještě pokouší Mbank. Zatím to moc obchodů neimplementovalo: http://www.mbank.cz/osobni/mpenize/#tabs=2
Uvidíme, zda eBanku a Mbank budou následovat další.
Moc obchodu neimplementovalo ... on totiz zadny takovy platebni system nema moc sanci vyklicit, pokud ti, kteri je uvadeji na trh nejdrive neoslovi hlavni hrace-vyrobce e-shopu a neziskaji je na svou stranu. Ono to totiz nefungine zespoda, ze by tlacily shopy a donutily vyrobce shopu to nasazovat. Konkretne u techhle veci to funguje tak, ze vyrobce oslovi sve klienty novym modulem a klienti jej kupuji = pouzivaji. Zacit se musi u tech velkych s dominantnim podilem na trhu velkych prosperujich shopu(netdirect, etnetera, FG) a ostatni vyrobci shopu se pak ve snaze opicit a delat dojem pridaji. Dokud tohle vyrobci techle alernativnich plat systemu nepochopi, tak se nechytnou, protoze dokud na hlavnich e-shopech jejich platebni metoda nebude svitit, tak nakupujici nebudou zkoumat proc by ji meli vyuzivat a nenahradi to ani 1000 PR clanku.
Transakční systém e-banky je ojedinělý tím, že byl dělán na provoz 24/7/365 s okamžitou on-line transakcí. Většina transakčních SW od zavedených firem je v bankách dělána na dávková zpracování. A proč by banky měnily, když je to pro ně zaběhlé a výhodné.
Jenomže tahle praxe končí za bankovním domem. Tam už jsou mezi transakcí dny. Online převodu umí už několik měsíců, světe div se, i Česká spořitelna. A to je velká cílová skupina! Taková mBank / RB s tím může jít... naděje na shodu banky u plátce s příjemcem je tam mizivá
No, ono to tak strašné není, i mezibankovní převody už jsou rychlé. Moje zkušenost: V den 1 ve 21:00 zadán příkaz k úhradě, v den 2 v 9:00 přišel e-mail od příjemce, že platba dorazila. Já nevím jak komu, ale mně to takhle zcela vyhovuje.
Ono v těchto případech záleží, kdy je odesílána z banky příkazce poslední dávka do clearingového centra ČNB a v jakém režimu banka příjemce opět z ČNB dávky stahuje a kdy došlé platby připisuje.
U většiny bank už je 21. hodina "následující bankovní den". Později myslím převod realizovala jen eBanka, tedy nyní RB. A stejně tak zejména velké banky (ČSOB, KB, Unicredit) platby nepřipisují v den přijetí z CC ČNB, ale až následující. V tomto se třeba fakt dost pochlapila CS, protože ta platby odesílá do CC ČNB několikrát denně, "bankovní den" v jejím Servisu24 končí až ve 20:00 hodin a příchozí platby připisuje v den přijetí z ČNB, řádově, řekl bych, maximálně v desítkách minut po obdržení.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).