Autor předpokládá, že všichni mají zájem o vysoké rychlosti připojení. Ale je mnoho zákazníků, kteří uvítali fakt, že nástupem vyšších rychlostí mohou přejít na levnější variantu s relativně pomalejším připojením, které ještě postačuje pro jejich potřeby a je výrazně levnější. Zvyšování rychlostí posunulo všechny nabízené varianty o stupeň nahoru a tak se staly i levnější verze připojení dobře použitelné.
Ano, a proto je v tom vždycky nějaký háček. Minimálně musíte zaplatit za "downgrade", zvyšují jenom download a upload nechávají nebo nezvyšují adekvátně datové limity, případně všechno dohromady.
Rychlost mě nijak netrápí. Ale od začátku září je v háji kvalita spojení. Denně mi spadne spojení tak 3x a vždy pak tak 5 minut trvá než se zbovu připojí. To se nestávalo :-(
Je jsné, že by spousta zákazníků uvítalo například rychlost 256 kbps za čtvrtinovou cenu přípojky 2mbps. Problém ovšem je, že operátor má určité fixní náklady na službu, ať už je její rychlost jakákoliv, například nákaldy na fyzický port DSLAM, na zřízení a udržování záznamu v databázích, náklady na výjezd technika, který to jede nadrátovat, etc. Proto je nstavena určitá "minimální" cena služby (jiná otázka je, jaká je tathle minimální cena). Operátor má pak menší náklady s navýšením rychlosti na dvojnásobek než z provozovaním varianty s menší rychlostí za nižší ceny. Proto, aby si zachoval objem výnosů, radši zrychlí, než zlevní.
Jenom malá poznámka k vlastnímu textu článku. Není pravda, že by technologie IP DSLAMů exTN neumožňovala ADSL2+. Je pravdou, že ne na všech lokalitách byla technologie (rozuměj karty s ADSL2+ porty) nainstalována. To je ale skutečně problém GTSN...
No, v našem případě to je řád jinde -- konkrétně 5475 Kč + DPH :-(( -- které bychom byli ušetřili, pokud by nám v dubnu místo falešných slibů o navyšování rychlosti na 6/8 Mbps poctivě řekli, že na naší přípojce je strop 4 Mbps a basta. Dneska jsem jim poslal oficiální reklamaci se žádostí, aby nám alespoň část "přeplatku" vrátili, tak uvidíme, jak se pochlapí...
V jaké jste lokalitě? Naše linka (Pha 3 - Žižkov) jede naprosto v pohodě tak jako vždycky -- a že ji teď sleduji docela pečlivě... Zkuste se možná provolat na hotline, donutit je založit trouble ticket a probrat to s techniky -- ačkoliv mne GTSN hodně naštvali ohledně (ne)navyšování rychlosti, tak na technickou podporu si nemohu stěžovat, technici vždy reagovali prakticky okamžitě a vždy problém v rozumném čase vyřešili. Akorát asi počítejte s tím, že po Vás budou chtít, abyste na lince nejprve vyzkoušel jiný modem...
"nákaldy na fyzický port DSLAM, na zřízení a udržování záznamu v databázích, náklady na výjezd technika"
Jakýpak je asi celkový náklad na několik řádků v SQL tabulce? Opravdu to chcete vyčíslovat? To snad ne.
Až se u nás pořádně rozjede trh bržděný Telecomem, to teprve uvidíte, jaké budou akce.
Zatím těnu svými poplatky za postoupení místních smyček a přeprodeji vlastními DSL tarify jen vše brzdí, jak žába na prameni. Konkurence se rozjíždí pomalu ale jistě.
Mám ADSL ještě z dob Nextry, konkrétně od 2.7.2005 a začínal jsem na 1024/256 kbps. Platím celou dobu měsíčně 821 Kč. Dnes mám 3072/256 kbps. Nepřipadá mi fér, že noví zákazníci od 1.7.2007 platí za 4096/256 jen 708 Kč. To si GTS NOVERA říká o to, abych šel ke konkurenci.
Konkurence se u nás tedy opravdu nechová jako konkurence. Buď jenom slepě kopíruje to, co dělá TO2, a nebo si hraje na svém písečku velkých koncentrací zákazníků (UPC, 802.cz, ...). Až konkurence začne opravdu konkurovat tak se možná něco začne dít.
Ne že bych chtěl TO2 hájit, to určitě ne, rozhodně se chová tak, jakou pozici na trhu má. Ale je to opravdu jenom její chyba?
Nooo. Ohledne techniku GTS Novera bych si tou rychlosti a vyresenim problemu vcas nebyl tak jist. Trikrat jsem volal na helpdesk a pokazdy prosvihli SLA termin minimalne trikrat. A ani jednou nebyli uspesny v reseni pozadavku. Je ale fakt, ze to byl znacne specificky problem.
Tak doufám, že jsi šel. U mě to byla jen poslední třešnička na dortu. Při prvním zrychlování, kdy všem navyšovali na dvojnásobek či trojnásobek rychlosti za stejnou cenu mi "navýšili" z 4096/420 na 4096/512. Taky za stejnou původní cenu. Ale to co předvedli nyní nemá obdoby. Za 4096/512 už od dubna platím částku odpovídající službě 8192/512.
"Jakýpak je asi celkový náklad na několik řádků v SQL tabulce?"
To je stejné, jako s nákladem na přenosovou kapacitu. Jeden zákazník navíc - pár kilobitů navíc - přeci nestojí nic. Ale to neznamená, že libovolné množství zákazníků nestojí nic. Až se nabalí kritické množství nových zákazníků nebo nových řádků v tabulce, je potřeba citelně změnit hardware nebo infrastrukturu.
A do plného autobusu MHD se mi taky ten jeden člověk ještě nejde, ale pokud jich je moc, tak musím koupit nový autobus a zaměstnat nového řidiče.
Takže má smysl rozpočítat náklad na hardware nebo infrastrukturu nebo na SQL tabulku na jednoho zákazníka a s tím operovat jako s přírůstkovým nákladem.
Já bych chtěl jenom upřesnit, že mě s nabídkou DUO kontaktovali až po obdržení výpovědi. Žádná komunikace, žádný e-mail, žádná informace, žádná nabídka - nic. Jen na stránkách jsem byl falešně ujišťován, že budu navýšen do 31.8.2007.
Skutečnost je ještě horší, než co je popsáno v článku. Konkrétně můj případ je následující. Adsl mám již od dubna 2003 od Nextry a začínal jsem na lince 192/(už nevím kolik) kbit/s. S postupem času a různým navyšováním jsem proplul k rychlosti 4096/512 na DSLAMech Telenoru, kterou mám již nějaký ten pátek.
V dubnu jsem se samozřejmě začal těšit na navyšení na 8 mbit linku, ale celou dobu až do 31. 8. mi po zadání tel. č. stránky GTS zobrazovaly zprávu, že probíhá technické šetření. Nekontroloval jsem to každý den, ale nikdy jsem tam nic jiného neviděl.
Ano, v průběhu prázdnin mi volala nějaká paní, že mají pro mě super nabídku Novera Duo Express. Celé její přesvědčování ale bylo nefér, protože se mi snažila tvrdit, že za podobnou cenu jako doposud budu mít k 4 mbit Inetu i pevnou linku od GTS. Když jsem řekl, že ale mám mít za tu cenu 8 mbit a že jelikož vůbec nevolám, tak jí došlo, že mě nepřesvědčí. Ani neupozornila na onen povinný kredit pro volání 200 kč měsíčně. Nicméně mi ani při jednom kontaktu nikdy nesdělila, že u mě navýšení rychlosti není možné! Komunikace končila tak, že pro mě Duo Express není výhodné a že si tedy jen počkám na navýšení rychlosti u stávajícího tarifu!
Až na začátku září jsem zkonstatoval, že k navýšení nedochází a nikdo mě nikdy žádným způsobem (e-mail, telefon či pošta) nekontaktoval ohledně (ne)navýšení. Navíc mi jejich stránky po zadání tel. č. hlásily, že jsem byl automaticky přeřazen do tarifu 4 mbit DSL Office! To mě naštvalo a musel jsem sám od sebe kontaktovat GTS a řešit co se stalo. Nejdřív mi přeřazení do DSL Office potvrdili, což jsem kategoricky odmítl, pak mi obchodní zástupce sdělil, že to je omyl a že stránky generují chybný vzkaz a že jsem přeřazen nebyl. Nakonec jsem musel podepsat objednávku na 4096/256, tj. stejný down jako jsem celou dobu měl, aby mi sundali cenu o polovinu. Za první dny září budu ještě platit poměrnou cenu ze starého paušálu.
Výsledek je ten, že jsem platil 5 měsíců dvojnásobnou cenu za 4 mbit linku než noví zákazníci, což je cca 3500 kč. Podotýkám, že internet mám na domácí užití a stahovač nejsem, takže jestli je limit 40 GB nebo 24 GB je mi jedno.
Celé jednání ze strany GTS považuji za krajné neseriózní až podvodné, protože věděli, že mi rychlost navýšit nemůžou, přesto to nechali "vyhnít" téměř půl roku a čekali, jestli se ozvu, nebo budu dál platit dvojnásobnou cenu.
Jsem na to podobně. Začínal jsem taky u Nextry a přes různá navýšení jsem se dostal až na 4096/256 za 812 Kč, zatímco noví to měli už za lehce přes 700 Kč. Celkově to bylo už něco přes tisícovku navíc. Po zvážení všech pro a proti už od 31.8. nejsem klientem GTS Novera. :-)
Hm. A na nej dam zadarmo Oracle nebo zadarmo DB2 nebo zadarmo Informix. Zadny enterprise cluster si taky nebudu muset platit. Disky jsou zadarmo, urcite se mi nestane, ze bych musel kvuli maxnuti kapacity zahodit soucasne pole a kupovat nove. Fiber Channel mezi diskovym polem a pocitacem ma neomezenou kapacitu, takze se mi nemuze stat, ze musim zmenit architekturu, protoze neutahnu datovy tok do databaze. Pamet je nejen zadarmo, ale dokonce ji do pocitace muzu narvat neomezene mnoho, takze se urcite nestane, ze by se mi aplikace zpomalila stokrat v okamziku, kdy se index databazove tabulky nevejde cely do cache. Zapomnel jsem na neco? Jo, den ma neomezeny pocet hodin, takze nevadi, ze mi denni backup trva 32 hodin.
Ale to preci clovek, podle nejz je pro vykonnost databazoveho systemu podstatny pocet CPU, davno vi, ne?
To mne docela zajímá, jsem na tom podobně, kdysi jsem přes help-line urgoval a dotazoval jsem se na diskriminaci bývalých zákazníků NEXTRY - to už je pár měsíců. Neměl jsem čas změnit providera - ALE!! najednou mi bez mé iniciativy přišla faktura na méně.
Jinak potvrzuji, že poslední týdny gts padá při připojování opakovaně několikrát - kupodivu vždycky po 10-12 vteřinách - potom drží (celkem spolehlivě).
Co treba penezovody ze statni kasy vznikle jako vyzva jednomu zajemci a nikoli radnou obchodni soutezi spolu se snahou maximalizovat cenu tohoto podniku pred prodejem do soukromych rukou? To tady vazne maji vsichni pamet kratkou jen do posledni tiskovky nebo nejakeho upadnuteho drobku od stolu?!
A uvědomuješ si, že smlouvu jsi uzavřel na nějakou´jistou službu/cenu a to že ti to někdo navýší, nebo zlevní je jenom tvoje plus?? Kdyby zadne navyseni nebylo, tak bys platil dal..
Pouzil jsem primer ve stejne logice jako Vy :-) Plne souhlasim, ze ten primer je pitomy.
A tak jiste po kratkem exkurzu do databazoveho sveta nahlednete, ze nejvetsi rozdil mezi O2 a beznym ISP je na te nejnizsi vrstve - tj. na vrstve fyzicke.
Sice je mým přáním ;), aby mi i telefon domů šel přes Cat 5E, ale jde jen přes dvoulinku, co se dá dělat.
Mě spíš vadí, že ISP nabízí mnohdy něco, co jde jinak zajistit zadarmo. Používají, nebo spíše zneužívají Internet k tomu, aby přes něj přenesli své zadraho prodávané hlasové a datové služby.
Kdyby vznikal Internet podle nich, tak ani nehci vědět, kolik by mě stál měsíčně email, instant messaging a další služby.
Jistě, nekdo to platit musí (já si taky platím svůj dedicated :) ), alo oni opravdu odírají (stačí se podívat na typicky "hospodské" rozdělení obratu k zisku...).
Ale no tak, vždyť to bude minimum. Lidi je něco stojí, konektivita je něco stojí, pronájmy a půjčky je něco stojí, ale řádek v SQL tabulce je stojí přece 0,00000000x obratu, to je naprosto směšná částka, i když danou databázi postavím na nějakém super výkonném IBM 16ti procesorovém CPU.
Provideři ze sebe dělali vždycky velké chudáky (a stačí se podívat na O2 poměr zisk/náklady).
Neznám žádnou jinou skupinu, kde se mi vyjednávala cena hůř, než u providerů. Všichni ostatní jsou vpohodě, jen provideři vždy odrbávají zákazníky a tváří se, jací nejsou chudáčci.
Káždý má náklady, já mám náklady, ty máš náklady, oni mají náklady.
Jen provideři koupí stará Pentia, nasadí je za routery a vyúčtují si 100k s výrazem ohrožené pandy. Pak koupí nějakou smešnou linku ven, 20* ji přeprodají a na závěr 5 let neupgradují vnitřní síť, hledají kde mají koho omezit, podpora stojí za starý pendrek a jen si čekají, jak se jim každý rok snižují náklady na konektivitu a ždímají dál lidi starými smlouvami.
Typický provider má polovinu vybavení starý šrot z bazaru, a tu zbylou si je nucen koupit zákazník sám, takže se mi tady nevylévejte, zajděte si pěkne do bazaru a kupte si, co je pro vás určeno a nasaďte si na to FoxPro, budete ve svém proudu...
Jako vylévat mi tady takové kecy, když většina důležitých systémů jede na starých šrotech s Linuxem a jak potřebují pár pořádnch mašin, tak si snad napíšou o podporu EU :(, to jsou věci.
A proč si myslíš? Podle mě je to normální velký ISP, který poskytuje i další služby (hlasové, mobilní, filmy a televize).
V čem se to tak liší? Sice to není jen "Internet" service provider. Ale prostě položí optiku, kabely, a jestli na tom běží hlas, televize a nebo cokoliv jiného (navíc skoro vše nad TCP/IP :) ), tak je to jedno. Je to jedeenvelký poskytovatel datových služeb.
O2 je v kvalitě služeb a šíři služeb pro mě jen jeden velký ISP s přidanými aktivitami. Jistě, kdysi to bylo jinak, většina věcí byla nezávislá na Internetu. Ale dneska? Vždyť oni se snaží iž u volat přes Internet a můžou tak nabídnout lepší cenu, a tento trend bude podle mě jen sílit...
By mě zajímalo, co by fungovalo z O2 služeb za 10 let, při úplném výpadku jeho konektivity, jestli by se například člověk dovolal do zahraničí.