Média se mění, stejně jako návyky diváků
Mediální trh zažívá obrovský přerod, což ukázala i akce Czech Internet Forum, kterou pod hlavičkou společnosti Internet Info navštívily špičky české mediální scény. Kdo na této akci chyběl, jako by nebyl. Na Czech Internet Foru se hovořilo i o budoucnosti financování médií. Sledování televize v těchto letech zažívá také obrovskou revoluci. Vysílání můžeme sledovat nejen klasickou cestou, ale také prostřednictvím hybridní technologie HbbTV. Ačkoliv to vypadá, že hybridnímu vysílání není zatím u nás příliš přáno – za své ho de facto přijala pouze Česká televize – jsme jedna z několika evropských zemí, kde se technologie slušně rozjela.
Obsáhlý text na téma hybridního vysílání zveřejnil před několika dny server Digital TV Europe.net. Rozhodl jsem se tedy z něho nejzajímavější ocitovat. Česká republika je především jednou z mála zemí, kde se HbbTV pomalu rozjíždí. Kromě Německa a Francie, kde už se technologie stala v podstatě standardem, ji využívají například také v Nizozemsku, Rakousku (ORF ji nasadí od příštího týdne), Švýcarsku, Maďarsku a Polsku. Zajímavostí je, že například na sousedním Slovensku se o této technologii ještě vůbec nemluví. Od technologie HbbTV se především očekává, že pomůže sjednotit do televizorů a set-top-boxů obsah, který k nám proudí prostřednictvím různých platforem.
Problémem je roztříštěnost technologií
Problémem internetových technologií implementovaných do „televizních“ zařízení je právě fakt, že jsou roztříštěné. Zatímco ve výše uvedených zemích byl přijat standard HbbTV, například ve Velké Británii nebo Itálii se zabydlela platforma YouView nebo MHP. Cílem Britů bylo, aby se v rámci „jejich“ technologie podařilo spojit například HTML, Adobe Flash nebo MHEG (otevřený standard pro podporu interaktivních služeb, pozn. red.), ale nepodařilo se to podle očekávání. Freesat (ne ten česko-slovenský) mezitím přistoupil na platformu, která je HbbTV podobná. Plusem mělo být, že umožní zprostředkovat jak MHEG, tak i HTML. Problémem je však to, že pro využívání této technologie byl nutný standardizovaný box nebo televizor.
Aby však technologie měla u diváků úspěch, je nutné, aby byla její ovladatelnost usnadněna na maximum. Za možné rozšíření HbbTV je však zapotřebí poděkovat výrobcům elektroniky, kteří už tuto technologii dávají jako standard do svých televizorů. Příkladem, jak se technologie uchytila v sousedním Německu, je počet unikátních uživatelů. Těch je v současné době už více než jeden milion – konkrétně 1,2 milionu – a jejich počet stále stoupá. Problémem je však i tady povědomí o HbbTV. Většina uživatelů stále netuší, o co jde. Je třeba neustále diskutovat o tom, jakým způsobem uživatelům tuto technologii představit. Musíme se jim snažit vyjít vstříc,
uvedl Régis Saint Girons, generální ředitel společnosti httv, která své podnikání svázala mimo jiné se světem hybridní televize.
Technologii HbbTV podporuje i francouzsko-německá stanice Arte
Pomůže sjednocení HbbTV 2.0
V souvislosti s hybridním vysíláním se hodně vzhlíží k připravovanému standardu HbbTV 2.0, a to především proto, že by měl umožnit vytváření aplikací také v kódu HTML5. Počet vývojářů, kteří s ním pracují, neustále rostě, a také proto je považován za budoucnost. Jen pro srovnání, zatímco aplikace MHP pracují s Javou a YouView ve Velké Británii používá Adobe Flash, HbbTV přijala za „svůj“ formát CE-HTML (více například viz Wikipedia). Tady se ale pravděpodobně ukáže další problém, protože starší zařízení s HbbTV nebudou schopna práce s HTML5, a tudíž jejich majitelé nebudou moci tyto aplikace vůbec využívat. Většina zainteresovaných stran nicméně vidí formát HTML5 jako budoucnost. Aplikace v HTML5 bude navíc možné zobrazit kromě smart TV i na mobilních telefonech a tabletech.
Zatímco na HTML5 si budeme muset počkat až se standardem HbbTV 2.0, komerční vysílatelé by se mohli ohlížet už po možnosti implementovat technologii HbbTV 1.5. Zajímavá může být například i pro vysílatele, jakým je televize Nova, respektive celá CME. HbbTV 1.5 totiž umožní implementovat ochranu obsahu DRM. Právě tato ochrana je klíčová pro ochranu videa na vyžádání (VOD). Potencionální spojení HbbTV 1.5 s Voyem zní jistě zajímavě, a to především proto, že do budoucna by už výrobci nemuseli připravovat do svých televizorů speciální widgety, ale „sfoukli“ by Voyo právě přes tuto možnost. Standard HbbTV přijala například placená televize Digitürk, počítá s ním i německý balík HD+ Astry.
Hybridní vysílání poslouží i reklamě
Další šancí pro hybridní vysílání je jeho možnost uplatnění v reklamě. Například Disney si v Německu, jak upozornil server Digitalfernsehen.de, vybral tuto technologii pro propagaci svého nejnovějšího komiksového snímku s názvem Thor: Temný svět. Prostřednictvím červeného tlačítka přináší bonusový materiál k tomuto filmu na kanálu ProSieben. Jedná se konkrétně o interaktivní stránky. Na tuto technologii jsme velmi hrdí a velmi dobře si uvědomujeme možnost technologických inovací, které můžeme nabídnout například Walt Disney Pictures v Německu,
uvedl Kai Prohaska ze společnosti Teveo Interactive, která tuto aplikaci vyvinula, a dodal: Touha komunikace s divákem prostřednictvím HbbTV je stále důležitější.
Možnost nasazení technologie HbbTV se stalo také nedávno jedním z témat na konferenci Media Days pořádané v Mnichově. Podle zakladatele a generálního ředitele Teveo Interactive Andrease Karanase donutí tato technologie diváky ke zvýšené aktivitě a interakci s internetovým světem. Ochota konzumovat reklamu tím, že je do ní uživatel de facto zapojen, je pochopitelně mnohem větší, než když je podávána klasickým způsobem. Výzkumy však jsou prozatím v tomto směru skeptické, jelikož se ukazuje, že v praxi není reklamními agenturami tento způsob reklamy uznáván. Mediální skupina ProSiebenSat1 je tak zatím v tomto směru osamělým jezdcem. Konkurenční RTL Deutschland zase na platformě HbbTV spustila virtuální kanál Clipfish Comedy.