Pražská pobočka obra IBM finišuje s přípravami a tento týden otevře něco, čemu říká IBM Studios. Jde o součást celosvětové sítě moderních kanceláří, kde se spojují IT a digitální trendy poslední doby a – podle představ společnosti – také budoucnosti.
Tuzemské IBM Studio zapadne do dvacítky podobných objektů, které už ve městech jako jsou Toronto, Šanghaj, Mexico City, Melbourne, Chicago, Austin či Londýn fungují několik měsíců. Praha je součástí evropské expanze celého konceptu, do které kromě našeho hlavního města spadají také metropole Paříž, Hamburk, Dublin, britský Hursley a Varšava.
IBM studia v sobě spojují řadu moderních profesí spojených s technologiemi – designéry, kodéry a vývojáře, odborníky na digitální marketing, experty na různé „industry“ oblasti a podobně. Společně vymýšlejí nové produkty, služby či aktivity v digitálním marketingu pro zákazníky. Zapojují se i divize jako IBM Design či IBM Interactive Experience.
Přes tři sta lidí do Brna a Watson výzkum v Praze
Jde v podstatě o spojení součástí, které IBM vnímá jako svoji budoucnost. Firma se transformuje z „hardcore“ IT hráče (proto prodej serverů Lenovu) na oblasti souhrnně pojmenované jako cognitive computing. Tam se používá umělá inteligence (Watson), big data, cloud (SoftLayer), komunikační nástroje a social (Verse), M2M, internet věcí a podobně. Využívá se vývojová platforma BlueMix.
IBM chce díky spojením těchto technologií docílit toho, aby zákazníci mohli například bez větších konfigurací nasadit Watsona do své firmy a ten pak jako chytrá AI pomáhal s rozhodováním a řízením. Do toho všeho musí proudit data a k výstupům patří i mobilní aplikace, sociální sítě a spol.
Co z nového zaměření vznikne, není jisté. Jde o obrat, který ještě nějakou dobu potrvá. Firma se zatím potýká s poklesem finančních ukazatelů a akcií (za poslední rok o více než 17 procent).
IBM do cognitive computingu investuje miliardy dolarů. Pro Watsona například vznikla samostatná divize, nové sídlo je v Mnichově. Firma se mimo jiné snaží podporovat startupy (a lákat je tak na BlueMix a SoftLayer). Aktivní je v tomto ohledu i díky Petru Biskupovi i v Česku. Podílí se na řadě akcí či webu CzechStartups.
Spojení pražské pobočky s moderní „IBMkou“ každopádně funguje už nějakou dobu. Jan Kleindienst v Praze vede výzkumný tým zaměřený na Watsona a rozpoznávání řeči, který je právě součástí nově zformované divize.
IBM má v Česku pobočky také v Brně a Ostravě. Ta moravská se soustředí zejména na podporu a služby zákazníkům a má už přes 3700 zaměstnanců – a letos plánuje další rozšíření. Big Blue na jaře obsadí nové prostory v rámci Ponávka Business Centre a zaměstná přes 300 dalších lidí. IBM v Česku ročně utrží přes tři miliardy korun.