Hlavní navigace

ICQ lze využívat ke komerčním účelům

Jiří Macich ml.

ICQ lze oficiálně využívat ke komerčním účelům, přestože to licenční smlouva pro koncové uživatele stále jasně zakazuje. Zájemci si ovšem musí připravit stovky tisíc korun měsíčně.

Jedním z kontroverzních bodů dlouhodobě kritizované licenční smlouvy služby ICQ je zákaz komerčního využití služby. Přestože tento bod z licence nezmizel ani po přechodu ICQ od americké firmy AOL pod křídla ruského portálu Mail.ru, tak komerční využití ICQ je oficiálně možné. Má to však jeden podstatný háček.

Podnikatelské subjekty, které chtějí ICQ využívat ke komerčním účelům (tedy například pro komunikaci se zákazníky), si musí objednat display reklamu v ICQ od lokálního partnera služby. Tím českým je společnost CET 21, provozovatel televizní skupiny Nova. Lupě podmínky komerčního využití ICQ potvrdil Jan Strouhal, PR manažer skupiny Nova.

Podle veřejně přístupného ceníku vyjde display reklama v ICQ řádově na desítky tisíc korun týdně bez daně. Možnost komerčního využití ICQ ze strany inzerentů není nijak zvlášť propagovaná. Sami jsme se k této informaci dopracovali, když jsme se na základně čtenářského podnětu ptali, jestli využívání ICQ pro technickou podporu služby Voyo.cz není porušením licence.


Zdroj: nova.cz

Screenshot ceníku reklamy v ICQ z 30. června 2013.
Klikněte si pro zvětšení tabulky.

Provozovatel videotéky Voyo.cz, společnost CET 21, má s ICQ uzavřenou řádnou smlouvu na komerční využití komunikační služby ICQ pro provozování v České republice i Slovenské republice,“ sdělil nám Jan Strouhal, PR manažer skupiny Nova resp. společnosti CET 21. Logicky nás tedy zajímalo, jak podobnou řádnou smlouvu mohou uzavřít jiní zájemci.

Subjekty, které mají zájem o komerční využívání komunikační služby ICQ, tak mohou učinit prostřednictvím nákupu display reklamních formátů od provozovatele Novy, společnosti CET 21. Ceník těchto formátů je veřejně dostupný na oficiálních webových stránkách skupiny Nova,“ uvedl Jan Strouhal pro Lupu.

Přinejmenším jako zvláštní lze hodnotit, že ke komerčnímu využití oslabujícího ICQ je nutný nákup display reklamy za desítky tisíc korun týdně, když je tu rostoucí služba Skype. Nemluvě o nespočtu dalších komunikačních kanálů v podobě například sociálních sítí. Zákaz komerčního využití ICQ v minulosti nadělal těžkou hlavu řadě zástupců nejen české e-commerce.

Na jedné straně tu byla velmi rozšířená bezplatná služba s dlouholetou tradicí na českém trhu, ovšem na straně druhé jasný zákaz jejího užívání ke komerčním účelům. Například zákazníci e-shopů nechápali, proč se s obchodníky mohou spojit kdejakým způsobem, jenom jejich oblíbeným ICQ nikoliv.

Licenci se vzepřel například e-shop CZC.cz (dříve CzechComputer.cz), ovšem později možnost komunikace například s techniky přes ICQ zrušil právě s odvoláním na licenční podmínky ICQ. Dnes lze teoreticky licenci ICQ obejít. Oficiální klient ICQ totiž vedle vlastní komunikační sítě podporuje různé otevřené sítě jako je Google Talk, který je i součástí Google Apps pro firmy.

Našli jste v článku chybu?