Hlavní navigace

INEC protestuje proti tarifu Internet 99

Marek Antoš

Malými krůčky spěje zvláštní tarif Internet 99 ke své realizaci a nejvzrušenější dny máme pravděpodobně za sebou. O překvapení se však postarala firma INEC, která minulý týden zveřejnila své prohlášení, kterým nový tarif ostře kritizuje a požaduje jeho změnu.

Podle svého prohlášení společnost INEC analyzovala tarif Internet 99 na základě ceníků SPT Telecom a skutečných dat o připojování zákazníků INECnet a porovnala je s výsledky ankety mezi uživateli s těmito závěry:

  • Aby bylo výhodné tarif Internet 99 používat, musí být uživatel připojen nejméně 8 minut. Při kratší době uživatel tarifu Internet 99 zaplatí vždy stejně nebo více než při použití běžného tarifu (vyjma krátkého časového úseku od 17 do 19 hodin).
  • Většina uživatelů hodlá podle vlastního vyjádření Internet 99 používat, z toho cca 2/3 výhradně.
  • Analýzou skutečného chování uživatelů však bylo zjištěno, že cca 2/3 připojení jsou ukončeny ještě v době, kdy není výhodné tarif Internet 99 používat, tedy do 8. minuty.
  • Porovnáním záznamů o připojení uživatelů v prosinci 1998 a lednu 1999 jsme zjistili, že se uživatelé v lednu připojovali i přes zvýšení běžného tarifu stejně jako v prosinci loňského roku.

Svým zákazníkům pak INEC doporučuje: Naše údaje naznačují, že by uživatelé měli znovu důkladně zvážit, zda tarif Internet 99 použít či nikoliv, a to především s ohledem na předpokládanou délku připojení (nikoliv dobu, kdy se připojují). Pokud je předpokládaná délka připojení k internetu kratší než 8 minut, není tarif Internet 99 pro zákazníka vhodný a měl by použít přístupové číslo odpovídající běžnému tarifu. Důvodem pro nevhodnost tarifu Internet 99 je tzv. sestavovací poplatek. Tarif Internet 99 může přinést výhody pouze malé části zkušených uživatelů Internetu, kteří se připojují na dlouhou dobu.

Na tomto místě musím připomenout naše dvě nedávné analýzy tarifu Internet 99 (první verze a verze po úpravě tarifu Internet 99 do konečné podoby). Došli jsme v podstatě k velmi podobným výsledkům, takže tezi, že do osmi minut jsou již dvě třetiny volání skončeny, je možné potvrdit i z dalších zdrojů. Navíc si nejsem jist, z jakých údajů INEC vycházel; pokud ze záznamů svých terminálových serverů, je skutečnost ještě o něco horší. My použili výpisy přímo z pobočkové ústředny – řada hovorů totiž skončí neúspěšně, modemy se nespískají, takže na terminal serveru ani nezanechá žádný záznam.

Jak už bylo řečeno mnohokrát, tarif Internet 99 přínáší určité výhody, ale není to žádná spása. Jinak řečeno: jsou uživatelé, kterým může přinést úlevu pro jejich peněženky. Jsou ale také uživatelé, kterým se naopak prodraží. Při uvažování o tom, který tarif zvolit – možnost volby mezi starým a novým tarifem většina poskytovatelů svým zákazníkům nabídne – je potřeba přemýšlet. Nezastírejme si však, že většina zákazníků o tom nemá ani potuchy: budou bez zaváhání používat tarif Internet 99 – prostě proto, že je „výhodnější“.

Když přišel Telecom s tarifem Internet 99 bylo většině zcela jasné, že je to velmi mazaný tah, aby se koza nažrala a vlk zůstal celý. S odstupem času je však vidět, že to byl tah přímo geniální – Telecom zůstane v podstatě na svém, uživatelé asi taky a Černý Petr zůstal v rukách poskytovatelům připojení, kteří budou investovat kvanta energie i peněz do něčeho, co jim samým není k ničemu.

Marek Antoš

CIF17_Smuclerova_L


Starší, související články:

* SPT TELECOM stanovil podmínky pro Internet 99
* Internet 99 bude. Brzo.
* Internet On Line nebude mít tarif Internet 99 jako první
* Proč zatím ČTÚ nepovolil Internet 99?
* Bojkot 2: přišel a zase odešel
* Přichází Bojkot 2 – pláč na špatném hrobě
* Snaží se SPT TELECOM potopit Internet 99?

Našli jste v článku chybu?