Na toto téma jsem lkal už před dvěma měsíci. Tenkrát jsem plédoval hlavně pro to, aby poskytovatelé zveřejnili své MRTG statistiky, které vypovídají o úrovni zatížení jejich sítě. V tuzemských podmínkách to zatím s výjimkou některých akademických subjektů nedělá nikdo, zatímco ve světě je docela běžná věc. Zvlášť zarážející je, že nejsou k dispozici ani statistiky z neutrálního peeringového uzlu NIX.
V onom článku jsem slíbil, že pozitivní kroky směrem k větší otevřenosti u jednotlivých poskytovatelů odměním tím, že o nich napíšu. První příležitost se nyní naskytla v případě INECu.
INEC totiž oznámil, že hodlá „přispět k transparentnosti českého Internetového trhu a umožnit zákazníkům lepší a stálou orientaci v tomto rychle se rozvíjejícím odvětví telekomunikací.“ Za tímto účelem zveřejnil počty svých klientů a jejich vývoj od začátku jeho činnosti (červen 1996) až do současnosti.
Počet zákazníků INECu k 1.3.1999 činil podle těchto údajů 4664. Zajímavým údajem také růst výnosů z Internetových služeb v posledních letech. Tisková zpráva k tomu říká: „… rostou výnosy INEC z Internetových služeb, které dosahují trvalého ročního přírůstku od r.1996 cca 250%.“ To je nepochybně slušný výsledek.
Počty zákazníků drtivá většina poskytovatelů připojení tají seč to jde, INEC tedy působí jako příslovečná bílá vrána; kéž by jej následovali i další. Ovšem stále je co vylepšovat: z jednoho čísla například nelze poznat, kolik zákazníků využívá dial-up a kolik jich má pevnou linku, takže se vlastně sčítají jablka s hruškami.
Takže jen houšť a větší kapky.
Starší, související články:
Poskytovatelé připojení a informační otevřenost
NIX se obrací k masám
INEC představuje Internet bez monopolu
INEC dává pevnou linku zadarmo
Služby INECu s pokladnou
Září ve znamení zákazníka
INEC hlásí novinky