Faktem je, že čísla tehdy použitá se netýkala vůbec Instagramu, ale pouze aplikace Instagramu na Facebooku. A tradičně byla tato čísla označitelná za „hausnumera“, byť se Facebooku poměrně dobře dařilo hlídat jejich smysluplnost.
Na to ostatně jako první zareagoval Facebook a nyní se už čísla o počtech uživatelů aplikací nedozvíme. Prostě je přestal ukazovat. A Instagram přispěchal s tím, že má 90 milionů aktivních uživatelů, o deset procent více, než… právě v prosinci. Což je svým způsobem revoluce. Facebook kvůli Instagramu přestal čísla ukazovat.
Instagram poprvé v historii čísla ukázal. Ale víte, jak to se všemi těmi čísly je. Mohou si ukazovat, co chtějí. Což mimochodem zní zajímavě ve srovnání s tím, že v září Facebook uváděl, že Instagram má 100 milionů registrovaných uživatelů.
A opět, víte jak to s těmi čísly je. Návštěvníci vs. návštěvy. Unikátní uživatelé, unikátní návštěvy, registrovaní uživatelé, aktivní uživatelé. Prostě se zrovna vybere to, co se nejvíce hodí.
Aby toho nebylo málo, na Mashable se objevil článek Facebook Lost 1.4 Million Users. Does That Matter?. Řeč je o počtu uživatelů Facebook v USA, kterých je ale přes nějakých 167 milionů. A samozřejmě, opět, jsou to vlastní čísla Facebooku, která teoreticky udávají „aktivní uživatele“ za měsíc. Což, jak už asi dlouho víme, je opět hausnumero. A pro ještě lepší ilustraci je vhodné se podívat na vývoj tohoto čísla – například v Zoomsphere.com (ta je, stejně jako všichni ostatní, bere přímo z Facebooku).
Co bude následovat? Možná Facebook přestane pro jistotu ukazovat i tato čísla. Protože ono to nakonec ani s tou uváděnou miliardou není až tak zcela pravda.