SpiNet začal s poskytováním připojení přes ISDN na podzim letošního roku a podle slov jeho zástupců se setkal se značnou poptávkou, přestože se jednalo jen o zahřívací kolo. Oficiálně začal zákazníky připojovat až v listopadu. Pro své zákazníky, kteří mají zájem o tento druh přístupu do Internetu, připravil SpiNet dva cenové modely. Služba SpiNet ISDN nabízí jeden z nejnižších paušálů u nás, 390 Kč za měsíc. Nezahrnuje však žádné minuty zdarma, které se účtují po dvou korunách, v období slabšího provozu jen po jedné. Tento model je tak určen zřejmě zejména pro zákazníky, kterým záleží na rychlém a pružném připojení (proto ISDN), ale na Internetu tráví jen málo času (proto platba po minutách).
Pro zákazníky, kteří Internet využívají více, je připraven neomezený paušál služby SpiNet ISDN NON-STOP. Ta se účtuje na rok dopředu, z kapsy vám tedy najednou vytáhne baťovských 29 900 Kč, ale zase nemusíte platit žádné poplatky za prointernetované minuty. Jak si hbitě spočítáte sami, dělá to necelých dva a půl tisíce měsíčně, takže jde o jednu z nižších cenových nabídek. Na SPT TELECOM to ale nemá – k tomu se neblíží (a dost možná ani nemůže blížit) žádný jiný poskytovatel.
Co mne však zaujalo na nabídce SpiNetu v oblasti ISDN nejvíce jsou přídavné služby, které nabízí. Po technologické stránce v tomto ohledu spolupracuje se společností HSF, která se nasazování technologie ISDN věnuje. Na straně SpiNetu je používán speciální software, který nabízí řadu nadstandardních možností. Abyste je však mohli používat, je potřeba podpora i na vaší straně – klientská část stojí 14 000 Kč a návratnost této částky je údajně 2–3 měsíce při běžném provozu.
Co je na tom tedy tak zajímavé? Dotyčný software má plejádu funkcí, z nichž se pokusím vypíchnout jen ty nejzajímavější. Hned na začátek uvedu drobnou vymoženost, kterou je simulace pevné linky. Zatímco normálně vám linka tohoto typu prostě spadne a spojení je fuč, pokud si zvolíte příslušný mód, bude se software při jakémkoliv výpadku stále pokoušet znovunavázat spojení, jak je tomu u pevných linek. Díky tomu je tento způsob připojení použitelný i u aplikací, které vyžadují non-stop připojení (přestože bych osobně v takovém případě asi zvolil jinou cestu; může však jít o dočasné či záložní řešení).
Další vymožeností je inteligentní hlídání neaktivity a odpojování. Díky tomu se může software odpojovat od Internetu těsně před tím, než by naskočil další impuls. Díky tomu se výrazně zefektivní práce s Internetem aniž by to uživatel nějak negativně poznal – „vytáčení“ přes ISDN je dílem okamžiku, nikoliv jako u běžného dial-upu.
Jako velmi zajímavá možnost se mi jeví takzvaný CLI LIST. Jedná se o možnost definice telefonních čísel, ze kterých se daný zákazník může připojit. Odstraňuje to známý problém zneužívání firemních přístupů například zaměstnanci, kteří z firmy odejdou a nadále se připojují na její účet. Pokud se nepřipojí z firemního telefonního čísla, nepřipojí se vůbec.
To jsou tedy některé výdobytky, které ISDN u SpiNetu nabízí. Osobně se domnívám, že tato oblast přidaných možností je u nás u ISDN zatím poněkud podceňována – většina lidí v ISDN vidí jen další cestu připojení na úrovni dial-up či pevné linky. Je dobře, že takový ISDN server se snaží, seč může, dělat osvětu a čeká ho jistě ještě hodně práce. A je také dobře, že jsou i na straně poskytovatelů připojení vidět první vlašťovky lepšího využívání ISDN.
Související články a odkazy:
