>> Internet je jednoznačně nejvýznamnější fenomén současnosti. Ovlivnil většinu lidí na naší planetě, zasáhl všechny sociální skupiny bez ohledu na jejich vzdělání i věk …
Propaganda a manipulace jsou jednoznačně nejvýznamnější fenomény současnosti. Ovlivnily většinu lidí na naší planetě, zasáhly všechny sociální skupiny bez ohledu na jejich vzdělání i věk.
>> První a nejjednodušší částí je konektivita, čistý přenos dat. Ta prostě bude všude a velká. Zapomeňme na rozdíly mezi technologiemi a na fyzikální limity.
Technické limity nebudou určující, určující bude cena služby. Při nadsazené ceně nových technologií, bude obecná preference používat levnější variantu, která dostačuje. Autor sám dále v článku uvádí: „Historie ukazuje, že vývoj technologií jejich reálné používání vždy o několik let předbíhá.“ To je způsobeno především finanční otázkou.
>> Dojde k úplné polarizaci mezi tradičními kamennými obchody a nakupováním po internetu. Domácnosti budou objednávat běžné zboží plně automaticky, podle úrovně zásob doma a známé rychlosti spotřeby. Obchody nezmizí, ale budou hledat důvod, proč je mají lidé navštěvovat, a budou nabízet služby, které po internetu nabízet nelze.
Dojde k polarizaci, ale ta nebude záviset na obchodech, ale na zákaznících. Bude existovat skupina klientů, kreří žádné nové důvody pro návštěvu kammeného obchodu nebudou potřebovat, prostě to bude jejich preferovaný způsob nakupování. Dokonce to může být jistá forma zážitkové zkušenosti nebo posedlost retro stylem (viz lidé kupující gramofony a gramodesky, popularita retrokonzolí jako atari, snes mini ...)
>> Ovšem za 20 let budou v této věkové skupině současní čtyřicátníci. Ti už internetu rozumí a aktivně jej denně používají. Díky dostatku volného času u nich pak míra používání internetu ještě poroste.
Automatický předpoklad, že s nárůstem volného času lidí nad 65 let za dvacet let vzroste čas strávený na internetu je dost spekulační. Lidé v této věkové skupině mají častěji pocit osamění a snaží se vyhledávat společnost. Zřetelné je to například na schůzkách důchodců-šachistů v restauracích, zahrádkách, parcích, náměstích (velké šachy na dlažbě). Právě díky té touze po společnosti a ještě si trochu užít a poznávat to, na co dříve nebyl čas, jsou úspěšné ty prodejní jednodenní výlety na zajímavé místo s obědem a prezentační akcí. Myslím si, že dnešní čtyřicátníci za dvacet let nebudou nutně trávit více času na internetu, než tráví dnes.
>>A stále bude ohromný přetlak obsahu, který bude možné sledovat, čtení ustoupí do pozadí ve prospěch sledování videí.
To je další prostor pro silnou polarizaci. Bulvární média se budou snažit o co nejvíce videí, kde bude možné vidět „reálné a bezprostřední emoce“. Seriózní média se budou snažit o textovou formu, která bude moci představit přesná data, precizní formulaci a umožní snadnou navigaci, vyhledávání a obecně práci s obsahem. Bulvár versus věda. Manipulace versus objektivita. (Představte si zoufalého doktoranda, který pro svou absolventskou práci se musí prokousávat stovkami hodin videí namísto studováním relevantních studií, publikací, článků.)
>>Počet koncových zařízení na obyvatele poroste a následně bude připojeno všechno ostatní (Internet of Everything), u čeho dává smysl vzdálený dohled a ovládání.
Snaha o připojení všeho nebude mít nic společného s tím, jestli to uživateli dává smysl. Cokoliv, co bude přípojené, bude znamenat možnost sbírat „big data“, která se využijí pro reklamu a manipulaci. Budou se hledat všechny myslitelné i nemyslitelné důvody, jak zákaznikovi dostat do hlavy přesvědčení, že to párátko prostě musí být připojeno do cloudu, protože tím přispěje ke zdravotní studii a možná za to bude odměněn dočasným snížením odvodu zdravotního pojištění.
Můj názor:
Internet za 20 let bude ještě více polarizován než dnes. Bude to souboj manipulace a cenzury proti faktům a objektivitě. Bude to souboj o každý kousek informace, která se dá jakýmkoliv způsobem využít k ovlivnění, ať už kvůli přímým obchodním ziskům nebo pro "zlepšení společnosti" a politické manipulaci. Permanentní informační válka a dezinformační kampaně budou stejně běžné, jako bude cenzurování sociálních sítí nebo serverů na různých seznamech, které budou jak státní (například zaměřené proti hazardu) tak korporátní/soukromé. Bude zde urputná snaha o úplnou deanonymizaci internetu, aby každý byl pro každou svoji akci/výrok dohledatelný, proti čemuž budou různé komunity bojovat stylem "deep internet". Věta, kterou autor článku popisoval reklamu budoucnosti, "umělá inteligence vybere správný produkt, jak ušitý pro vaše aktuální potřeby, nabídne ho těmi správnými slovy, zvolí optimální způsob komunikace", bude více relevantní pro účely manipulace a propagandy než pro cokoliv jiného.
Další velká oblast týkající se internetu, která ale nebyla v článku zmíněna, jsou autorská práva. Jelikož je tato rubrika pestrá a byl zde i jiný literární útvar než pouze komentář (například povídka Pravda https://www.lupa.cz/clanky/pravda-povidka-20-let-lupy-internet-2038/ ), dovolím si vyjádřit názor na toto téma podobně netradičně.
... Jel jsem pouští ve svém Jeepu a přemýšlel kolik dun mě ještě čeká, než budu konečně v cíli a zase uvidím svou Jane. Náhle mě z přemýšlení vytrhl krátký záblesk, který jsem zaregistroval koutkem oka. Pootočíl jsem hlavu a uviděl na zemi ležící postavu a nad ním poletující dron. Stočil jsem volant a zamířil k nim. Když jsem byl u nich, vystoupil jsem z auta a začal zkoumat situaci. Ležící osoba byl mladý muž střední postavy. Vůbec na mou přítomnost nereagoval, oči měl zavřené a ústa okoralá od spalujícího žáru pouštního slunce, ale podle pravidelných pohybů hrudi bylo jasné, že ještě žije. Dron poletující nad ním opisoval ve vzduchu elipsy a výstražně blikal majáčkem. Pomyslel jsem si, jak je skvělé mít takového pomocníka, který jistě v případě krize vyšle nouzový signál a zůstane u vás, aby zachráncům označil vaši polohu a případně vás chránil před škorpiony a pouštními zmijemi. Právě z toho důvodu jsou tyto modely vybaveny shockerem, který je schopen pomocí elektrických výbojů paralyzovat případné nebezpečné živočichy. Vtom jsem si všiml předmětu poblíž pravé ruky ležícího. Byla to čutora s nálepkou Mickey mouse a nápisem "I am going to Disneyland". Sehnul jsem se, abych ji sebral, ale náhle dron vydal varovný zvukový signál, vysunul shocker a syntetickým hlasem pronesl: "Pro jakoukoliv manipulaci s tímto předmětem uhraďte licenční poplatek. Než tak učiníte, předmětu se nedotýkejte, nebo budu oprávněn proti tomuto jednání zakročit na základě mezinárodního zákona o autorských právech, paragraf 324591264 / 2067. Teprve teď mi došlo, v jak obrovském maléru se neznámý nachází ...
Do jaké skupiny se řadí používání internetu pro hledání informací encyklopedického charakteru? Toto používání internetu pro mne zabírá minimálně 50 % času - jedná se např. o Wikipedii nebo filmovou databázi.
Nákup spotřebního zboží internetem je pohodlný, ale myslím, že jsou některé artikly, pro které zůstanou kamenné obchody nezbytné - u oděvů je přece nutné zboží vyzkoušet, zkontrolovat jeho kvalitu. A pevně věřím, že alespoň do té doby, než umřu, tu zůstanou vietnamské tržnice s levným textilním a oděvním zbožím a hlavně obuví, které si my, vesničtí líní a neúspěšní burani, nemůžeme dovolit v kamenných obchodech koupit...
síťová neutralita že nepřežije ? a lidská práva také ne ? buď skončíme v dystopii nebo o obojí budeme muset bojovat. Já pevně doufám že budoucnost povede k větší ochraně soukromí - lidé už to díky sociálním sítím začínají vidět co je to za svinstvo - a v důsledku pak ke změně obchodního modelu z cílené reklamy na něco jiného.
K větší ochraně soukromí? HA HA HA, to jsem se zasmál. Kolik bylo kamer na ulicích před 20 lety? Jak jsou chytré kamery dnes? Rozpoznávání obličejů, rozpoznání lumpa v davu např.dle jeho pohybů, atd., atd. K tomu všechny rejstříky státu, takže komukoli stát připomene, že před 40 lety nejen blbě parkoval, ale dal přes hubu svému soku.
Hezkáý výmluva je, že já nic nezákonného nedělám. Ale to říká nahlas každý. Realita je někde jinde. Problém je, že vše je zdokumentováno a následně může být použito úřadem proti komukoli.
Takže objednat. Čekat na doručení nebo běžet někam vyzvednout. Odnést domů a vyzkoušet. Nesedí. Zabalit, odnést na poštu (čekat na příjezd nějaké služby). Zaplatit odeslání. Tohle mi jako moc výhodné nepřipadá. Nicméně pokud někdo má konfekční postavu a trefuje se napoprvé, proč ne.
Ono je to naopak: pokud máte konfekční postavu a hlavně konfekční vkus, tak si v kamenném obchodě vyberete. Pokud ne, tak to nebude "skladem" (uvozovky proto, že dneska ty prodejny ani sklad nemají - mají jen to, co je na ploše).
Oblíbené jsou výdejny e-shopů, třeba Zootu. Je to takový kříženec - výběr z celé široké online nabídky, ale doručení a vrácení osobně, u toho oblečení včetně vyzkoušení. Takže není problém si objednat víc velikostí, víc vzorů, a pak si odnést třeba jen jeden kus.
Už delší dobu Vás sleduji, pokaždé excelentní analýza. Nechcete psát blog a centralizovat své myšlenky do jednoho bodu místo jejich volné distribuce po diskuzích?
Poslední dobou je čím dál tím těžší najít opravdu zajímavé myšlenky na internetu, zato informací bez jakékoli hodnoty je čím dál tím víc.
Opravdu by se hodilo vybudovat nějaké clustery smysluplných dat které svého příjemce obohatí, ne jen oberou o čas a energii.
Já být na místě šéfa Cetinu tak se spíš zamýšlím proč nemá každý možnost na Vdsl 250/25, ale ani 100/10 i když několikrát Cetin sliboval zvyšování rychlosti. Moje představa zvyšování ja jako třeba u UPC, že rychlost jde plošně nahoru všem a ne jen pár vyvoleným.
Dobrý článek - ale přijde mi zbytečně dlouhý. Petra Slováčka mám rád, je to profesionál - četl jsme s ním nějaké rozhovory. CETIN mi udělal minulý týden radost, kontroloval jsem na mapě připojení rychlost a do 4 měsíců budu mít 8x zrychlení po pevné. Konečně udělám sbohem wifi se špatným přístupovým bodem... navíc mám na vesnici vyčerpanou i kapacitu LTE, což jsme uvažoval alternativní možnost. Pevná lajna je pevná lajna :) Tož se mějte!
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.