Hlavní navigace

Jak bude vypadat kampaň k zavádění DVB-T?

18. 4. 2006
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Logo pozemní digitální platformy DVB-T Autor: 115393
Ministerstvo informatiky připravilo materiál, který řeší informační kampaň k zavádění zemského digitálního televizního vysílání v České republice. Dokument má na nejbližším zasedání projednat vláda. Součástí návrhu je i vyčlenění 45 milionů korun ze státního rozpočtu na letošní rok navíc pro potřeby ministerstva informatiky při první fázi propagace digitálního vysílání. Server DigiZone.cz má tento materiál k dispozici.

První etapa začne letos v září

Dokument navazuje na již schválenou Koncepci rozvoje digitálního vysílání v České republice [PDF, 111 kB] a řeší komunikaci s veřejností ve všech fázích zavádění DVB-T. Informační kampaň bude mít dvě etapy, z nichž první začne ještě letos, v září, a potrvá do června 2007, kdy skončí platnost přechodných digitálních multiplexů a stát začne po oblastech vypínat analogové kmitočty a nahrazovat je digitálními. V této etapě se chce ministerstvo zaměřit na seznámení diváků se základními informacemi o digitálním vysílání a celém procesu digitalizace. Kampaň by měla být v této fázi rozdělena do dvou vln, z nichž první proběhne letos na podzim a druhá příští rok zjara.

Ministerstvo si od první etapy slibuje, že diváci získají poznatky o digitálním vysílání a zejména o jeho výhodách, jakými jsou rozšíření počtu volně přijímaných programů, elektronický programový průvodce a interaktivní služby, dále pak poznatky o procesu digitalizace a jeho jednotlivých etapách a návod, kde a jak získat další podrobnější informace. Září a říjen letošního roku zvolilo ministerstvo za první část kampaně proto, že v tomto období není taková vytíženost inzertních ploch v médiích jako v předvánočním obdobím a i cena reklamy není tak vysoká jako v listopadu nebo prosinci. Resort také počítá s tím, že nějakou dobu potrvají výběrová řízení na realizátory kampaně.

Druhá vlna po třech měsících

Zhruba tři měsíce po zahájení kampaně naváže druhá vlna, s níž ministerstvo počítá od února do března 2007. Autoři dokumentu opět argumentují menší vytížeností médií a příznivým ceníkem reklamních časů a prostoru v tištěných médiích. Tato část kampaně navíc občany připraví na start druhé etapy, jež bude provázet všech deset oblastí, po kterých se bude postupně zavádět řádné digitální vysílání a vypínat analogové kmitočty. Ministerstvo chce v celé první etapě kampaně, tedy obou jejích fázích, využívat spíš celostátní média s masovým zásahem populace, především pak televizi a tisk. S ohledem na nutnost zasáhnout co nejširší populaci obyvatel nad 18 let věku bude nutné spolupracovat nejenom s veřejnoprávními médii, ale i s poskytovateli komerčního televizního vysílání (TV Nova, TV Prima), uvádí dokument.

Rakousko perex

Jak řeší informační kampaň Rakousko

Rakouská vláda představila informační kampaň, která by měla občany seznámit s výhodami i nevýhodami zavádění zemského digitálního vysílání. To v Rakousku oficiálně odstartuje letošního 27. září, na které firma Österreichische Rundfunksender-GmbH (ORS), dceřinná společnost veřejnoprávní televize a rozhlasu ORF, naplánovala spuštění digitální televize v devíti největších městech Rakouska. První multiplex bude obsahovat stávající programy ORF a komerční televizi ATV plus. Více v článku Smajlík představí Rakušanům digitální televizi.

Rádia (s výjimkou veřejnoprávního Českého rozhlasu) a outdoor média – jako billboardy, bigboardy a reklamní plochy v prostředcích hromadné dopravy – resort v této etapě využívat nechce. Nejvýznamnější roli by v první etapě kampaně měla sehrát Česká televize. Ministerstvo apeluje na její veřejnoprávní zaměření a počítá s tím, že Kavčí hory zařadí informační spoty o digitalizaci mimo reklamní kvótu a budou se věnovat propagaci digitalizace formou tematických pořadů a zařazováním tohoto tématu do již existujících diskusních relací. U Novy a Primy je ministerstvo opatrnější: předpokládá spolupráci při vypínání analogových kmitočtů a zařazování tématu digitalizace do diskusních pořadů, u zařazování informačních spotů si ale není jisté, zda je bude moci prosadit do mimoreklamních časů jako promo, nebo zda za ně bude muset těmto televizím zaplatit jako za klasickou reklamu.

Tisk a internet: spíš redakční spolupráce

Zatímco u televizí ministerstvo počítá s vyššími náklady na případnou reklamní kampaň, u tisku a internetu spoléhá spíše na redakční spolupráci. Zaměřit se chce zejména na suplementy hlavních celostátních deníků a televizní magazíny. Obecně tedy na tiskoviny s vyšším nákladem a jasným zaměřením na televizní diváky (v suplementech vychází televizní program na týden dopředu, televizní magazíny se kromě toho zabývají samými televizními tématy). U internetových médií by kampaň měly provázet informační bannery s odkazy na specializované a informační servery o digitálním vysílání, včetně různých vyhledávačů. Podrobněji se ministerstvo o kampani na internetu nerozepisuje, nicméně i zde počítá s určitými výdaji na nákup reklamního prostoru.

Celkově chce ministerstvo v první etapě informační kampaně ještě do konce letošního roku utratit až 82 milionů korun. Z toho 40 milionů půjde na nákup reklamních časů v televizích, 21 milionů na inzerci v tisku, šest milionů na reklamu na internetu a 15 milionů korun na kreativní řešení kampaně. Realizátora ministerstvo vybere formou veřejné obchodní soutěže v následujících týdnech. Zadávací dokumentaci ale ještě musí okomentovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, protože ministerstvo nechce riskovat spory s kabelovými a satelitními operátory, kteří v Německu a skandinávských zemích úspěšně napadli státní informační kampaně pro jednostranné zvýhodňování jedné digitální platformy (DVB-T) před ostatními (DVB-S, DVB-C, IPTV, apod.).

Druhá etapa se zaměří na regiony

Od června 2007, kdy začne druhá etapa státní informační kampaně na podporu zavádění digitálního vysílání, se chce ministerstvo zaměřit přímo na jednotlivé regiony a propagaci Technického plánu přechodu na zemské digitální vysílání. Tato část kampaně bude konkrétnější: seznámí diváky s časovým harmonogramem vypínání analogového vysílání a jeho nahrazování signálem zemské digitální televize včetně data definitivního vypnutí analogu, vysvětlí jim, jaké technologické změny je očekávají a jaké typy přijímačů by si měli pořídit, a odkáže na další zdroje informací. Protože půjde už spíše o vyloženě regionální kampaně, ministerstvo v této etapě navrhuje využívat spíše reklamní prostor v regionálních a místních médiích. Očekává také spolupráci s územní samosprávou a všemi informačními kanály jednotlivých obcí a krajů.

Set-top-box

DigiZone.cz spustil eshop se set-top-boxy

Set-top-boxy pro příjem zemské digitální televize, ale i integrované digitální televizory a USB přijímače už můžete nakoupit i prostřednictvím serveru DigiZone.cz. Po databázi set-top-boxů a pravidelných recenzích nejprodávanějších digitálních přijímačů jsme ve spolupráci se společností Digitální televize v.o.s. spustili speciální internetový obchod, který je součástí webu DigiZone.cz. O vybraném přístroji si můžete zjistit podrobné informace a přečíst recenzi. Obchod najdete na této adrese.

Kromě toho by v této fázi měli všichni obyvatelé dané oblasti dostat prostřednictvím České pošty do schránky leták se základními informacemi, jakým způsobem mohou naladit digitální vysílání, co si kvůli němu musí pořídit a kdy v jejich regionu dojde k vypnutí analogového vysílání. Druhá etapa by měla trvat od června 2007 do definitivního vypnutí analogového vysílání v celé České republice. K tomu by mělo dojít nejpozději do konce roku 2012, ale ČTÚ počítá s mnohem bližšími termíny: buď 9. zářím 2009, nebo 10. říjnem 2010. Náklady spojené s informační kampaní v druhé etapě ministerstvo odhaduje na deset milionů korun na každou z deseti oblastí. Kampaně by zde měly probíhat vždy po dobu maximálně tří měsíců, přičemž kampaň by začínala tři měsíce před vypnutím analogu.

ebf - partner 1

Počítá se také s analýzami trhu

Kromě samotné informační kampaně by se stát měl zaměřit také na analýzu situace na trhu a sledovat, zda jsou v jednotlivých oblastech k dostání potřebné digitální přijímače, které odpovídají státním normám (zejména aby u nich fungovalo kódování češtiny). Na výzkumnou činnost chce ministerstvo informatiky ještě v letošním roce vyčlenit přes tři miliony korun: 300 tisíc Kč na sekundární analýzy dat z výzkumů, které už nyní provádějí různé organizace a sdružení, jež se zabývají problematikou zavádění zemského digitálního vysílání, dále pak 2,3 milionu Kč na vstupní kvalitativní výzkumy a 500 tisíc korun na kvalitativní a kvantitativní pre-testy komunikační kampaně. Na léta 2007 až 2009 pak ministerstvo počítá s výdaji na výzkumy v celkové výši devíti milionů korun.

To vše ale pouze v případě, že se ministerstvo informatiky dohodne s ministerstvem financí, protože to by mělo na základě jeho žádosti vyčlenit nad rámec současného rozpočtu resortu ještě dalších 45 milionů korun. Kampaň nebude jednoduchá i z toho důvodu, že nesmí primárně podporovat jen zemské digitální vysílání, ale všechny formy šíření digitálního televizního signálu – divák by si měl sám vybrat, která je pro něj nejvhodnější. V místech s nízkou hustotou obyvatelstva by ale stát mohl využít fondů Evropské unie pro rozvoj infrastruktury. Není ale jasné, zda to všechno ministerstvo zvládne ještě do parlamentních voleb a zda se případný vítěz těchto voleb, nebo koaliční strana, která obsadí ministerstvo informatiky, bude chtít řídit touto informační kampaní. A zda-li ještě bude nějaké ministerstvo informatiky existovat…

Souhlasíte s návrhem ministerstva informatiky?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).