Hlavní navigace

Jak budou Nova a Prima family reagovat na nové Události České televize?

30. 3. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Aprílová proměna hlavní zpravodajské relace České televize nenechává chladnými obě velké komerční televize, Novu a Primu family.

Přiblížit Události lidem, jako to udělala dřív Prima

Z obsahových změn, které v Událostech probíhají už od loňského podzimu, je patrný jeden hlavní trend: Česká televize se chce zbavit strnulosti a složitosti svojí hlavní zpravodajské relace. Události výrazně odlehčily jak ve formě zpráv, tak ve výběru témat. Zmizelo i řazení příspěvků podle nějakého logického klíče, takže divák musí zůstat u hlavních zpráv ČT až do konce, aby mu neuniklo něco důležitého. Tím si ČT nijak nezadá s dlouholetým konceptem Televizních novin na Nově, které taky nemívají zrovna logické řazení zpráv. Nova málokdy začíná nejdůležitější událostí dne (ČT alespoň toto pravidlo dodržuje) a snaží se diváka udržet u obrazovky co nejdéle, což svého času začala umocňovat i sloganem „Zůstaňte s námi“.

Oproti tomu Zprávy FTV Prima začaly směřovat do trochu jiného ranku. Aby se co nejvíc přiblížily divákům a jejich každodenním potřebám, začaly jim servírovat především spotřebitelská témata a různé rady. Černou kroniku Prima family vypreparovala do samostatných Krimi zpráv a Krimi plus, bulvár zase do VIP zpráv. Výsledkem jsou vesměs přátelské a pozitivně laděné Zprávy FTV Prima, na které divák druhé nejsledovanější televize v zemi slyší. A tomuto trendu se začaly už loni na podzim v některých příspěvcích přibližovat i Události, i když tomu neříkají spotřebitelská témata, ale „malá ekonomika“. Ono je vlastně jedno, jaký přívlastek zvolíme, jsou to prostě rady divákům, jak „nenaletět“.

Události ČT - nové studio 2012

Nové Události sází na polovirtuální studio a nové moderátory (Foto: Česká televize)

Prima: Události se evidentně inspirují naším úspěchem

„Zlidštění“ Událostí i zjevné inspirace z úspěchu Zpráv FTV Prima si na Palmovce jasně všimli. My se České televizi nepřizpůsobujeme, naopak, nejen tématy, ale i řazením zpráv a v neposlední řadě posunutím začátku relace to dělá ČT, odpovídá vedoucí PR oddělení FTV Primy Marek Winkler na otázku serveru DigiZone.cz, zda Prima family nechystá v souvislosti se startem nových Událostí nějaké změny ve své hlavní zpravodajské relaci. Bez odezvy ovšem Prima nezůstane, v den premiéry nových Událostí, který připadá na nedělního Apríla, nasadí jakoby žertovnou moderátorskou dvojici Ivanu Gottovou a Jiřího Pomejeho z VIP zpráv.

Bulvár o téhle změně píše už několik dní, takže reklamu mají nedělní Zprávy FTV Prima opravdu velikou. Jenže ČT „masíruje“ svými novými Událostmi novináře už několik týdnů, včetně bulvární linky okolo choulostivých fotografií nové moderátorky hlavních zpráv ČT Anety Savarové (velmi zdařilé byly i zmínky ČT o kamerových zkouškách Olgy Lounové a Aleše Valenty pro moderování Branek, Bodů, Vteřin, které Kavčím horám udělaly mnohem větší reklamu na novou podobu hlavních zpráv než jakákoli tisková konference). Gottová a Pomeje mohou protentokrát Primě pomoci, ale po Aprílu bude následovat normální 2. duben a s ním se vrátí původní moderátoři zpráv…

Jiří Pomeje - potápěč

Jednorázový Apríl s Jiřím Pomejem a Ivanou Gottovou coby moderátory Zpráv FTV Prima mají v neděli narušit nástup nových Událostí (Screenshot: Lukáš Polák, DigiZone.cz)

Zprávy FTV Prima zatím žádné úpravy nechystají

Prima však podle Winklera zatím žádné úpravy svých hlavních zpráv nepřipravuje, nevidí pro ně důvod. Sledovanost Zpráv FTV Prima má neustále rostoucí trend. Je vidět, že televizní diváky baví. Proto se jejich úbytku určitě neobáváme. ČT zvyšuje svůj podíl, podle našeho názoru i tím, že sčítá vysílání na dvou kanálech a nemá reklamní přestávky, vysvětluje. I po sečtení sledovanosti Událostí na programech ČT 1 a ČT 24 ale Kavčí hory v přímém souboji se Zprávami FTV Prima prohrávají v průměru o 100 až 200 tisíc diváků. Těžko říct, co s tím udělá delší stopáž hlavní zpráv ČT, které se budou od neděle zcela překrývat s oběma konkurenčními zpravodajskými relacemi na Primě family i Nově.

Winkler předpokládá, že pokud si Prima family udrží současný trend, počet diváků jejích zpráv ještě poroste. O úpravách stopáže nebo časových změnách v rámci naší zpravodajské hodiny neuvažujeme, říká. Prima ani neplánuje obnovit samostatnou sportovní relaci nebo moderované Počasí, které už před časem nahradila pouhou infografikou. Jisté je, že nynější podoba Zpráv FTV Prima funguje a oslovuje v průměru přes milion diváků. Televize by s ní hýbala jen v případě, že by jí nové Události ČT odebraly významnou část publika. A to se nedá hodnotit po prvních pár dnech, kdy řada diváků Zpráv FTV Prima ze zvědavosti přepne na ČT. Rozhodující bude dlouhodobější tren­d.

Zprávy TV Prima - Terezie Kašparovská, Tomáš Drahoňovský

Prima family žádné změny ve svých zprávách nechystá. Nechme měnit, co jí funguje. (Foto: FTV Prima)

Změny čekají i Televizní noviny na Nově, ale spíše vizuální

Právě na výsledky sledovanosti a jejich dlouhodobější vývoj bude čekat i televize Nova, jejíž Televizní noviny sice v blízké době čeká hned několik změn, vesměs ale půjde jen o kosmetické úpravy. Nova je zatím nechce nijak blíž specifikovat, určité náznaky jsou ale ve vysílání vidět už nyní. Kamery snímají moderátory Televizních novin i z jiných úhlů, než bylo obvyklé, televize častěji využívá jejich nájezdy k moderátorskému pultu. Po letech se do nováckých zpráv vrátily krátké živé rozhovory s aktéry událostí dne a různými odborníky, což dříve nebylo obvyklé. Nejde přitom jen o nekomentované vyjádření respondenta, moderátor hostovi pokládá hned dvě otázky. Totéž nedávno oprášily i Události ČT.

Nova tedy bude spíše experimentovat s tím, co už má, pohrávat si třeba s různým nasvícením studia, ale těžko přijde s nějakou zásadní změnou. Mohla by se jí totiž vymstít. Velký otazník zůstává nad moderátory Televizních novin. Není žádným tajemstvím, že čerstvý ředitel zpravodajství Vladimír Mužík není příznivcem některých tváří TN, na druhou stranu by jejich výměnou mohl riskovat odliv části diváků. Jisté je, že Mužík musí najít náhradu za několik reportérů, kteří podali krátce po jeho jmenování výpověď. Z pěti rebelujících tváří Televizních novin ji stáhla jen jediná, čtyřem běží výpovědní lhůty a Nova se s nimi hodlá rozloučit. To je ale zároveň ideální příležitost přivést „novou krev“, která by zprávy na Nově oživila.

Televizní noviny 2011

Televizní noviny – jak dlouho zůstane vše při starém?

BRAND24

Nova: nic nekomentujeme, na Události nereagujeme

Nova je stran změn v Televizních novinách ještě tajemnější než byla ještě před několika dny ČT s novými Událostmi. Jedná se o změny vizuální, vjemové, ale samozřejmě i o obsahovou část zpravodajství, zopakovala Marie Fianová z PR oddělení Novy serveru DigiZone.cz vyjádření, které poskytla ve středu zpravodajskému serveru iDnes.cz. Dodala také, že jimi Nova rozhodně nereaguje na příchod nových Událostí ČT. Což je do jisté míry pravda, protože Nova musí reagovat především na zpravodajskou hodinu na Primě family, která jí ubírá diváky svými Krimi zprávami, Krimi plus a VIP zprávami. Ale i Události jí od loňského podzimu, kdy se začaly prodlužovat za půl osmou večer, začaly ukrajovat část publika.

Pro Novu to je dvojnásob nepříjemné, protože její Televizní noviny zaznamenávají největší propad sledovanosti ze všech tří hlavních zpravodajských relací v Česku. Zprávy FTV Prima mírně stoupají a Události stagnují, ale po jejich reloadu se dá očekávat, že budou přinejmenším mírně růst. Pro Novu jsou Televizní noviny nejklíčovějším pořadem, který jí denně přináší nejvíc diváků. Společně s Ulicí a Ordinací v růžové zahradě 2 tvoří tři hlavní pilíře její sledovanosti. Pokud budou narušeny, ohrozí to celkovou sledovanost Novu i její pozici lídra na českém televizním trhu. A nejen to. Nova generuje největší část příjmů celé skupiny CME, které patří. Proto si nesmí dovolit, aby její hlavní zprávy dále padaly.

Co by měla Nova změnit na svých Televizních novinách?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).