Hmm, no plna elektronizace socialni spravy nas ceka od pristiho roku, ovsem nemyslim ze to bude velke nadseni, az vsichni svarcsystemaci zjisti ze budou potrebovat datovou schranku. Ted vsichni akorat cekaji jestli to nekdo stihne zrusit a obavam se ze socani se toho radi chyti.
Nevím, jak vy, ale já jsem se v legislativním procesu nějakou dobu pohyboval. Můžu vás ujistit, že v mnoha meziresortních připomínkových řízeních tj. před předáním návrhu do vlády se vyskytly tzv. zásadní připomínky k některým formulacím, které předkladatel neakceptoval, materiál šel do vlády s rozpory a rozhodovala o nich až vláda s případným přihlédnutím ke stanovisku Legislativní rady. Účastníci připomínkového řízení (tzv. připomínková místa) jsou určeni v Legislativních pravidlech vlády a nejsou to jen ministerstva, ale i ty profesní organizace. A v Legislativní radě nesedí jen právníci, natož notáři a advokáti. Jak dlouho myslíte, že probíhala např. diskuse k návrhu nového občanského zákoníku, než se vůbec dostal do parlamentu?
Kupodivu dost věcí se najde na stránkách Úřadu vlády https://apps.odok.cz/kpl, a to už od návrhů věcných záměrů zákonů. Kdo má zájem, může to zde sledovat.
BTW: Dovedete si představit, jaká doba by uplynula, kdyby se začaly hrnout další fundované i nefundované připomínky a jaký by byl výsledek? A kdo by o nich rozhodl? A ke všemu zákonodárnou iniciativu nemá jenom vláda, ale i jiné orgány a v neposlední řadě také jednotliví poslanci. Co pak? Navíc mnohé zákony navazují na jiné zákony a i tyhle vazby by se měly vychytat. Kromě toho se posuzuje také soulad s unijní legislativou.
Nikde jsem nepsal, že by v LRV seděli jen právníci. Notáře jsem pouze uvedl jako skupinu, o které se moc nemluví, přesto je v lobbistických zásazích velmi aktivní a především úspěšná už přes 20 let.
Že zákonodárnou iniciativu má více subjektů je jasné, ale pravdou prostě je, že k nejvíce lobbistickým zásahům dochází na úrovni ministerstev, které jsou nejčastějším předkladatelem (nejen nových, ale i změn zákonů a právě při změnách se zákony nejvíce manipulují, to mi snad potvrdíte).
Váš argument, že legalislativní proces se zhroutí pod milióny připomínek ke každému návrhu neberu, protože právě příklad NOZ ukazuje, že veřejnost navrhování zákonů vlastně vůbec nezajímá.
Možná, že ze začátku nějaký nápor bude, protože půjde o zajímavou novinku a možnost, jak si poprudit, ale časem by se jednalo jen o zálibu fanšmejkrů.
https://apps.odok.cz/kpl - sledovat ano, ale na lobbistické zásahy, chyby, nelogičnosti a protiřečící si ustanovení už můžete upozornit tak maximálně svého poslance.
Hm, a kdo by byli ti "fajnšmekři"? Ano, určitě i odborníci, jejichž názor nebyl akceptován, ale také notoričtí prudiči. A jak by se řešilo technicky vypořádání jejich připomínek? V případě, že předkladatelem návrhu zákona by byla vláda, je jasné, že by to spadlo na předkladatele. V materiálu, který se předkládá do vlády, je také část Vyhodnocení připomínkového řízení. Předkladatel by v ní musel uvést všechny došlé připomínky (pořádný balík) a nakonec by o nich stejně rozhodovala vláda, protože ta odpovídá za svůj předkládaný návrh a v PSP ho musí odůvodnit. Není mi jasné, jak by se to řešilo v případě poslanecké iniciativy - to by byl takový poslanec povinen vyvolat nějaké veřejné připomínkové řízení?
Upozornit lze nejen svého poslance, ale i senátora, udělat vítr na sociálních sítích a zainteresovat media, ty hlídací psy demokracie (na jejich odbornost osobně nevěřím). Problém je ovšem v tom, že nakonec bude stejně o podobě zákonů rozhodovat 200 poslanců a po nich 81 senátorů, kterým někdo poradí/nařídí, jak mají hlasovat.
Pokud ja vim, tak jedine co plati je, ze se v takovem pripade nelze odvolat na "nahradni" doruceni (aneb predpokladat, ze doruceno bylo, ac dotycny neprevzal). Ale pokud podepise a prevezme, tak je doruceno stejne jako pres DS. Samo, predpoklada, ze dotycny v takovem pripade poda namitku (=ma DS, v te nic neni = nikdo mu nic neposlal). To muze tvrdit dost tezko, pokud si prevezme papirovy dopis. Muze samozrejme namitat zpusob doruceni, ale to nic nemani na tom, ze doruceno bylo. A sankce pri prislusne urady nejsou zadne, takze ...
Nechci tu vyvolat flame, mají se jen klást otázky. Ale protože jsem svou otázku asi špatně formuloval, hned vysvětlím:
(Předem zopakuji, že jsem psal o připomínkování, vy možná jste si pod tímto představil navrhování.)
V současnosti legislativní proces probíhá fakticky bez kontroly veřejnosti. Příslušné ministerstvo, které v tichosti připravuje zákon (změnu zákona) vždy neosloví všechny profesní organizace a odborníky, kteří by se mohli vyjádřit. Naopak lobbisti, kteří legislativní proces sledují, mají možnost do zákonů zasahovat a přidávat svoje paragrafy, upravovat, doplňovat slovíčka, mazat slovíčka (a co jedno přidané nebo smazané slovíčko může způsobit víme).
(Uvedu jeden příklad: ono se to málo ví, ale k nejaktivnějšíjm a nejúspěšnějším lobbistům patří notáři a advokáti, kteří v tichosti přetvářejí zákony k obrazu svému, aniž by si toho média všimla.)
Pokud by existovala povinnost, aby paragrafované znění zákona před předáním do parlamentu ještě prošlo veřejným připomínkováním, zvýší se šance tyto lobbistické zásahy odchytávat. Ideálně, pokud by každý zákon byl opatřen tématickými štítky a já si přes RSS kanál mohl sledovat zákony ze svého oboru, kterým rozumím. Změny by byly zvýrazněné a já mohl porovnávat předchozí a novou verzi. Jiný odborník by zase sledoval zákony ze svého oboru atd.... Rejpalů se vždycky najde dost.
1) Zda podpoří plnou elektronizaci obchodního rejstříku, při nejmenším aspoň tak, jak to funguje ve Velké Británii (pro upřesnění: nemyslím tím primitivní online náhledy na www.justice.cz, ale myslím tím možnost online registrace firmy během 1 dne a možnost provedení změn ve firmě během 5 minut - ohlášení změny jednatele, změny sídla, změny názvu firmy atd.). Mám v Británii firmu a obchodní rejstřík tam funguje online, není třeba chodit k notáři ani na poštu, natož někam na úřad.
2) Zda podpoří plnou elektronizaci finančního úřadu, sociální správy a zdravotní pojišťovny (tj. agendu daní a odvodů), při nejmenším aspoň tak, jak to funguje ve Velké Británii. (Pro upřesnění: v Anglii podávám daňové přiznání na portálu daňové správy a daň následně zaplatím online kreditkou, ev. bankovním převodem. Také všechny změny oznamuji elektronicky naklikáním ve webové administraci. V ČR sice mfčr.cz má jakousi aplikaci, ale ta funguje naprosto příšerně, že to raději vyplňuji na papíře. Doporučuji se inspirovat britským vzorem.)
3) Zda podpoří státní elektronický podpis zdarma (alespoň ten od České pošty), ev. vytvoření obdoby německého emailu De-Mail.
4) V tuto chvíli, když chci podat online podání na nějaký úřad (např. živnostenský či finanční úřad) nebo podat žalobu na soud, tak musím přílohy tzv. konvertovat na pobočce České pošty, kdy 1 strana stojí 30 Kč (u notáře 37 Kč). Tento způsob konverze prakticky brání nástupu elektronizace, protože žádný občan ani firma nejsou schopni toto zaplatit (přílohy běžně můžou mít desítky či stovky stran zejména u žalob). Mohl by poslanec prosadit, aby se změnil zákon v tom smyslu, že všechno, co projde datovou schránkou (tj. i ty naskenované přílohy) je považováno za autorizované odesílatelem?
5) Je možné změnit zákon v tom smyslu, že úřady a soudy jsou povinny doručovat primárně do datové schránky, je-li zřízena, a na dopisy poštou není brán zřetel? (Vysvětlení: mám datovou schránku, ale po návratu z dovolené se mi letos stalo, že jsem v domácí schránce našel úřední dopis a jentaktak těsně na poslední chvíli jsem stihl lhůtu. Kdyby mi dopis poslali do datovky, měl bych více času na reakci, protože mám nastaveny notifikace a vím o každé nové zprávě.)
6) Zda poslanec prosadí možnost online připomínkování všech návrhů zákonů občany, které by bylo povinné, jinak by zákon nemohl postoupit do druhého čtení.
Ačkoli z televize můžete snad získat dojem, že přílepky jsou pouze dílem podplacených či neschopných poslanců, tak realita je odlišná. Protože naprostá většina lobbistických zásahů se děje ještě v legislativních komisích na ministerstvech a když zákon jde do parlamentu, poslanci nemají aparát, čas a možnost tyto zásahy odhalovat.