Jestli by podpořili, aby u softwaru psaném na zakázku pro stát byl dodavatel povinen poskytnout zdrojové kódy a právo na jejich úpravy objednatelem (nebo třetí stranou). Tím by se výrazně omezila následná závislost státu na jediném dodavateli a "vydírání" z jeho strany.
Pro šťouraly: Vím, že i tak by ta změna dodavatele byla náročná, ale na rozdíl od dnešního stavu možná, což by vytvořilo "bič" v rukou zadavatele.
Hmm, no plna elektronizace socialni spravy nas ceka od pristiho roku, ovsem nemyslim ze to bude velke nadseni, az vsichni svarcsystemaci zjisti ze budou potrebovat datovou schranku. Ted vsichni akorat cekaji jestli to nekdo stihne zrusit a obavam se ze socani se toho radi chyti.
Kupodivu nepotrebujou, staci jim elektronicky podpis ... idealne libovolne autority mimo CR = kterekoli akreditovane v EU, a at si ouradove uzijou je treba prilozit radne rukou nadrasany scan. Kdyz elektronicky tak elekronicky. Oni si to pak zrusej dobrovolne.
OK:
1) sitova neutralita - zakaz zvyhodnovani/postihovani/omezovani jakehokoli typu provozu a samozrejme filtrovani provozu na zaklade pochybnych seznamu
2) preventivni ukladani dat - zakaz ukladat jakakoli data o komunikaci bez rozhodnuti soudu
3) smluvni podminky - povinost uvadet realne a trvale dosazitelne parametry/minimalni garantovane (= pri jejich nesplneni se povazuje linka za nefunkcni).
4) byrokracie - odstraneni prekazek pri budovani telco rozvodu (= napr chci natahnout kabel domovni stoupackou, kde nicemu nevadi ale majitel je proti proste proto ...)
5) podpora - povinost v ramci nove vystavby polozit alespon chranicky pro pripadny telco rozvod, pripadne v domech s vetsim poctem bytu povinost zridit ethernetovy rozvod.
1) Plánujete upřednostňování otevřených formátů dokumentů před uzavřenými? Otevřené formáty lze přečíst ve volně dostupných programech bez jakýchkoli potíží, zatímco uzavřené formáty lze přečíst jen v drahých programech a ne vždy spolehlivě.
2) Budete požadovat neomezený přístup ke zdrojovému kódu u všech budoucích IT zakázek?
Na jakési konferenci mluvil slovinský informatik o tom, jak oni dělají eGovernment: že vláda zaplatí vývoj knihoven pro Windows a další systémy, popř. appletů, které dokonale podporují komunikaci se státní správou, a pak je zdarma nabídne programátorům. Tím se zásadně zlevní úpravy programového vybavení pro veřejnou správu i pro firmy. Když si pomyslím, kolik se zaplatilo za připojení třeba k Datovým schránkám nebo k Základním registrům a že pro drobné programátory jsou tyhle věci problematické, tak mi připadá, že to je fakt dobrý nápad. Proč to tak neděláme také?
Nevím, jak vy, ale já jsem se v legislativním procesu nějakou dobu pohyboval. Můžu vás ujistit, že v mnoha meziresortních připomínkových řízeních tj. před předáním návrhu do vlády se vyskytly tzv. zásadní připomínky k některým formulacím, které předkladatel neakceptoval, materiál šel do vlády s rozpory a rozhodovala o nich až vláda s případným přihlédnutím ke stanovisku Legislativní rady. Účastníci připomínkového řízení (tzv. připomínková místa) jsou určeni v Legislativních pravidlech vlády a nejsou to jen ministerstva, ale i ty profesní organizace. A v Legislativní radě nesedí jen právníci, natož notáři a advokáti. Jak dlouho myslíte, že probíhala např. diskuse k návrhu nového občanského zákoníku, než se vůbec dostal do parlamentu?
Kupodivu dost věcí se najde na stránkách Úřadu vlády https://apps.odok.cz/kpl, a to už od návrhů věcných záměrů zákonů. Kdo má zájem, může to zde sledovat.
BTW: Dovedete si představit, jaká doba by uplynula, kdyby se začaly hrnout další fundované i nefundované připomínky a jaký by byl výsledek? A kdo by o nich rozhodl? A ke všemu zákonodárnou iniciativu nemá jenom vláda, ale i jiné orgány a v neposlední řadě také jednotliví poslanci. Co pak? Navíc mnohé zákony navazují na jiné zákony a i tyhle vazby by se měly vychytat. Kromě toho se posuzuje také soulad s unijní legislativou.
Nikde jsem nepsal, že by v LRV seděli jen právníci. Notáře jsem pouze uvedl jako skupinu, o které se moc nemluví, přesto je v lobbistických zásazích velmi aktivní a především úspěšná už přes 20 let.
Že zákonodárnou iniciativu má více subjektů je jasné, ale pravdou prostě je, že k nejvíce lobbistickým zásahům dochází na úrovni ministerstev, které jsou nejčastějším předkladatelem (nejen nových, ale i změn zákonů a právě při změnách se zákony nejvíce manipulují, to mi snad potvrdíte).
Váš argument, že legalislativní proces se zhroutí pod milióny připomínek ke každému návrhu neberu, protože právě příklad NOZ ukazuje, že veřejnost navrhování zákonů vlastně vůbec nezajímá.
Možná, že ze začátku nějaký nápor bude, protože půjde o zajímavou novinku a možnost, jak si poprudit, ale časem by se jednalo jen o zálibu fanšmejkrů.
https://apps.odok.cz/kpl - sledovat ano, ale na lobbistické zásahy, chyby, nelogičnosti a protiřečící si ustanovení už můžete upozornit tak maximálně svého poslance.
Hm, a kdo by byli ti "fajnšmekři"? Ano, určitě i odborníci, jejichž názor nebyl akceptován, ale také notoričtí prudiči. A jak by se řešilo technicky vypořádání jejich připomínek? V případě, že předkladatelem návrhu zákona by byla vláda, je jasné, že by to spadlo na předkladatele. V materiálu, který se předkládá do vlády, je také část Vyhodnocení připomínkového řízení. Předkladatel by v ní musel uvést všechny došlé připomínky (pořádný balík) a nakonec by o nich stejně rozhodovala vláda, protože ta odpovídá za svůj předkládaný návrh a v PSP ho musí odůvodnit. Není mi jasné, jak by se to řešilo v případě poslanecké iniciativy - to by byl takový poslanec povinen vyvolat nějaké veřejné připomínkové řízení?
Upozornit lze nejen svého poslance, ale i senátora, udělat vítr na sociálních sítích a zainteresovat media, ty hlídací psy demokracie (na jejich odbornost osobně nevěřím). Problém je ovšem v tom, že nakonec bude stejně o podobě zákonů rozhodovat 200 poslanců a po nich 81 senátorů, kterým někdo poradí/nařídí, jak mají hlasovat.
Pokud ja vim, tak jedine co plati je, ze se v takovem pripade nelze odvolat na "nahradni" doruceni (aneb predpokladat, ze doruceno bylo, ac dotycny neprevzal). Ale pokud podepise a prevezme, tak je doruceno stejne jako pres DS. Samo, predpoklada, ze dotycny v takovem pripade poda namitku (=ma DS, v te nic neni = nikdo mu nic neposlal). To muze tvrdit dost tezko, pokud si prevezme papirovy dopis. Muze samozrejme namitat zpusob doruceni, ale to nic nemani na tom, ze doruceno bylo. A sankce pri prislusne urady nejsou zadne, takze ...
No tak jsou tři druhy vlastníků:
1. dá se s ním rozumně domluvit
2. nedá se s ním rozumně domluvit, protože je blbec
3. korupčníci úmyslně bojkotující jiné poskytovatele, než sprátelené
Ten 3. případ (např. RPG - UPC) snad už teď je nezákonný z pohledu ochrany hospodářské soutěže
Ehm ... ono (kupoduvu) defakto plati, ze vlastnicke pravo je priznavano nejakou vetsinou spolecnosti. Pokud se ta vetsina dohodne, ze priznavano nebude, tak ho proste zrusi. Je to stejny jako se vsemi dalsimi pravy a povinostmi. A kupodivu (pro krska velke prekvapko) ma majitel povinost zajistit rozvod vody, kanalizace, elektriny, plynu ... a dokonce ma i tu telco povinost (jen se obcas snazi vymlouvat = chtelo by to zpresneni).
Fakt by me zajimalo, co by krsek delal, kdyby majitel prisel a prekop mu vodovodni pripojku rkouc, ze pokud se mu to nelibi, tak at se odstehuje ... a nemusi to byt jen majitel nemovitosti, ale klidne majitel chodniku, pod kterym vede.
Víte někdo, proč se vlastně výroba státního software, aplikací a webů nezadává našim univerzitám, které by byly levnější, ale hlavně výsledek lepší, než když se to zadá IBM nebo Software602, kdy výsledek nestojí za nic (viz datové schránky, rozklikávací státní rozpočet atd.)?
Protoze $$$ ... ???
Zadavatele budou samozrejme mlit neco o garancich, supportu a dalsich nesmyslech. Pricemz pokud by se najala skupina lidi, kteri budou vyvoj organizovat a posleze system administrovat, vyslo by to podstatne levnejs a nejspis by to i fugovalo.
Jenze to by neslo odklanet/fakturovat viceprace/...
Ostatne viz ministerstva, ktera zamestnavaji stovky, mozna tisice pravniku, a presto si najimaji soukrome pravni kancelare. Proc tedy ty pravniky, pokud jsou tak knicemu, zamestnavaji?
Nejsem si jist, že by to univerzity zvládly. Ti, kteří tomu rozumí, mají příliš mnoho povinností (výuka, zkoušky) na to, aby se mohli dostatečně věnovat analýze a realizaci velkého projektu. No a kdyby to plácali studenti, tak je výsledek ještě nefunkčnější a hlavně naprosto neudržovatelný (napsaný nezkušeně = prasácky, bez relevantních komentářů, chybně strukturovaný, neškálovatelný atd.).
Tedy, mohla by na tom dělat jen studentská "elita", ale tam bychom zase naráželi na nedostatečnou kapacitu člověkohodin (on ten student přeci jenom před státním projektem dá příliš často přednost zkouškám a -přiznejme si to- chlastání :)
Komentoval jsem formální stránku projevu, nikoli věcnou. Na tom, co hlásali komunisti, totiž taky po věcné stránce něco bylo. Jenže nakonec dali důraz ne na to věcné, ale na to rétorické: na "třídního nepřítele". Takže jakákoli rétorika ve stejném stylu ve mě budí silné podezření: jazyk o našem myšlení vypovídá víc, než si myslíme...
Takže jestli mi někdo bude komunistickým jazykem slibovat "více svobody", prostě mu to věřit nebudu, i kdyby se na hlavu stavěl; naopak: čím víc se bude vnucovat, tím víc mi bude podezřelý. Ta první fáze je totiž vždycky stejná: "dejte mi moc, pro vaše lepší zítřky". A pak začne mazec...
Studenti kupodivu vetsinou v ramci studia pisou daleko sofistikovanejsi aplikace nez linearni seznam (rejstrik aut) ... a pokud se chce (jako ze asi ne) aby ze skol (predevsim z VS) vylejzaly pouzitelne osoby, nikoli teoretici, tak by se mozna melo ubrat na hodinach teorie a pridat na hodinach praxe - tedy napriklad prave projekty pro statni spravu.
Ridit by to pak melo nekolik jednotek osob zamestnanych prave pro ten ktery projekt = zajistovali by jeho vyvoj a administraci dlouhodobe.
Dovolim si totiz tvrdit, ze drtivou vetsinu (spis vsechny) veci kolem IT by i placal garazista napsal v nejhorsim pripade stejne blbe, jako vsemozni dodavatel a jejich subdodavatele a subdodavatele subdodavatelu ... On to totiz nakonec stejne pise, jen se cestou k nemu vypari ty stovky milionu.
Krsek bydli ve vlastnim.
Krsek si, mozna prekvapive pro bezneho anonyma, nasmlouvava vodu a elektrinu od monopolnich provozovatelu site a uvnitr domu je spoluvlastnikem. Jak si to resi distribucni firma na vodu a elektrinu ho vubec nezajima. Pokud by byl najemnikem, tak by se samozrejme vystehoval, respektive by se vubec nenastehoval.
Nicmene se domnivam, ze mily anonym pouzil jmeno jen z nejakych zastupnych duvodu, napriklad protoze mu dosly arguenty. Ale to se holt stava.
Internet, respektive telekomunikacni site nejsou prirozene monopolni (obzvlaste s prihlednutim k bezdratovym komunikacim). Nejlepsi varianta tudiz je pri budovani ci nakupu nemovitosti proste zjistit, jak je to s temi telekomunikacemi. Stejne jako si zjistujete, jak je to s vodou, kanalizaci, elektrinou. Dokud to lidi nezacnou delat, tak s nimi budou developeri vyjebavat.
Jiste, tak on bezne clovek predpoklada, ze v dome (skolaudovanem k bydleni) neni voda (coz je kupodivu v rozporu se zakonem), stejne jako bezne predpoklada, ze tam neni topeni (dtto), kanalizace (dtto) ... takze prijde a zacne kolem vrtat sondy, aby zjistil, ze ty trubky co je videl uvnitr, skutecne nekam vedou.
Telekomunikace jsou uplne stejne monopolni jako rozvod vody. Nikdo nikomu nebrani si natahat vlastni. Stejne tak si kazdy muze provozovat vlastni kotelnu (a pokud mi skleroza slouzi, na jablonecku se znacna cast panelaku od centralniho rozvodu i odpojila).
Krsek nikdy nevidel trebas studnu? Zjevne nikoli ...
A nikomu nic nebrani si natahat vlastni trubky k vodarne, ktera mu poskytne vodu za pro nej vyhodnejsich podminek, nez ta mistni. Zadnej problem - uplne stejne, jako zakopat chranicky a natahat optiku.
Omyl, ma pravdu. I nejgenialnejsi patent plati jen 20let max. A jeho drzitel musi pravidelne platit, cimz dava najevo, ze o ochranu stoji.
Tudiz bych za minimalne rozumnou ochranu povazaoval stejny system - necht autor zaplati kazdorocni poplatek, po maximalne 20let od zverejneni dila. Pokud se mu platit nechce, je dilo automaticky volne.
Fakt by me zajimalo, jakym zpusobem prispiva k dalsi tvorbe placeni 70let po autorove smrti ...
Je všeobecně známo, že majitelé kopírovacího monopolu (nesprávně autorských práv) jsou dnes obrovskou překážkou v mnoha odvětvích lidské činnosti (hudba, film, vysoké školy- pedagogové i studenti, knihovny, ale i průmysl a mnohé další). Kdy konečně, vážený pane (budoucí) poslanče se konečně zasadíte o revizi jejich odporného rozpínání zásadní změnou copyrightu?
Tohle je tak trochu všeobecný problém. Nesmí se totiž zapomínat na to, že boom výstavby telefonní sítě byl kolem roku 95. To co se udělalo byl plně v pořádku a překračovalo tehdejší sítě několikanásobně. Bohužel v té době nebyl žádný územní plán, aby se siť ještě více naddimenzovala, takže připojit dnes nové lokality je opravdu extrémně drahé ( často by se musela položit nová trasa až od ústředny). Některé obce nemají územní plány doteď. Nejhorší na tom je že i obecní úřady které budují stavební parcely to dělají značně polovičatě (opravdu dají jen elektro vodu odpad max plyn a na kabelovku kterou mají v obci zapomenou). Nechci tím obhajovat "kyslíky" ale asi těžko někdo z nás před dvaceti lety očekával současnou situaci. S tím zjednodušením povolení pokládat kabel do země Vás trochu nechápu - ono je to dnes poměrně jednoduchá věc stačí vám vyjadřovačky , zaměření a povolení od vlastníků pozemků co chcete víc. Docela by jste se asi divil, kdo se pak k tomu povolení může ozvat že tam má kabel :-)
Nechci tu vyvolat flame, mají se jen klást otázky. Ale protože jsem svou otázku asi špatně formuloval, hned vysvětlím:
(Předem zopakuji, že jsem psal o připomínkování, vy možná jste si pod tímto představil navrhování.)
V současnosti legislativní proces probíhá fakticky bez kontroly veřejnosti. Příslušné ministerstvo, které v tichosti připravuje zákon (změnu zákona) vždy neosloví všechny profesní organizace a odborníky, kteří by se mohli vyjádřit. Naopak lobbisti, kteří legislativní proces sledují, mají možnost do zákonů zasahovat a přidávat svoje paragrafy, upravovat, doplňovat slovíčka, mazat slovíčka (a co jedno přidané nebo smazané slovíčko může způsobit víme).
(Uvedu jeden příklad: ono se to málo ví, ale k nejaktivnějšíjm a nejúspěšnějším lobbistům patří notáři a advokáti, kteří v tichosti přetvářejí zákony k obrazu svému, aniž by si toho média všimla.)
Pokud by existovala povinnost, aby paragrafované znění zákona před předáním do parlamentu ještě prošlo veřejným připomínkováním, zvýší se šance tyto lobbistické zásahy odchytávat. Ideálně, pokud by každý zákon byl opatřen tématickými štítky a já si přes RSS kanál mohl sledovat zákony ze svého oboru, kterým rozumím. Změny by byly zvýrazněné a já mohl porovnávat předchozí a novou verzi. Jiný odborník by zase sledoval zákony ze svého oboru atd.... Rejpalů se vždycky najde dost.
1) Zda podpoří plnou elektronizaci obchodního rejstříku, při nejmenším aspoň tak, jak to funguje ve Velké Británii (pro upřesnění: nemyslím tím primitivní online náhledy na www.justice.cz, ale myslím tím možnost online registrace firmy během 1 dne a možnost provedení změn ve firmě během 5 minut - ohlášení změny jednatele, změny sídla, změny názvu firmy atd.). Mám v Británii firmu a obchodní rejstřík tam funguje online, není třeba chodit k notáři ani na poštu, natož někam na úřad.
2) Zda podpoří plnou elektronizaci finančního úřadu, sociální správy a zdravotní pojišťovny (tj. agendu daní a odvodů), při nejmenším aspoň tak, jak to funguje ve Velké Británii. (Pro upřesnění: v Anglii podávám daňové přiznání na portálu daňové správy a daň následně zaplatím online kreditkou, ev. bankovním převodem. Také všechny změny oznamuji elektronicky naklikáním ve webové administraci. V ČR sice mfčr.cz má jakousi aplikaci, ale ta funguje naprosto příšerně, že to raději vyplňuji na papíře. Doporučuji se inspirovat britským vzorem.)
3) Zda podpoří státní elektronický podpis zdarma (alespoň ten od České pošty), ev. vytvoření obdoby německého emailu De-Mail.
4) V tuto chvíli, když chci podat online podání na nějaký úřad (např. živnostenský či finanční úřad) nebo podat žalobu na soud, tak musím přílohy tzv. konvertovat na pobočce České pošty, kdy 1 strana stojí 30 Kč (u notáře 37 Kč). Tento způsob konverze prakticky brání nástupu elektronizace, protože žádný občan ani firma nejsou schopni toto zaplatit (přílohy běžně můžou mít desítky či stovky stran zejména u žalob). Mohl by poslanec prosadit, aby se změnil zákon v tom smyslu, že všechno, co projde datovou schránkou (tj. i ty naskenované přílohy) je považováno za autorizované odesílatelem?
5) Je možné změnit zákon v tom smyslu, že úřady a soudy jsou povinny doručovat primárně do datové schránky, je-li zřízena, a na dopisy poštou není brán zřetel? (Vysvětlení: mám datovou schránku, ale po návratu z dovolené se mi letos stalo, že jsem v domácí schránce našel úřední dopis a jentaktak těsně na poslední chvíli jsem stihl lhůtu. Kdyby mi dopis poslali do datovky, měl bych více času na reakci, protože mám nastaveny notifikace a vím o každé nové zprávě.)
6) Zda poslanec prosadí možnost online připomínkování všech návrhů zákonů občany, které by bylo povinné, jinak by zákon nemohl postoupit do druhého čtení.
Ačkoli z televize můžete snad získat dojem, že přílepky jsou pouze dílem podplacených či neschopných poslanců, tak realita je odlišná. Protože naprostá většina lobbistických zásahů se děje ještě v legislativních komisích na ministerstvech a když zákon jde do parlamentu, poslanci nemají aparát, čas a možnost tyto zásahy odhalovat.
Uz to tu padlo mnohokrat, soucasna praxe kdy ani v novostabach neni mnohdy k dispozici zadna forma kvalitniho pevneho internetoveho pripojeni (kabel, optika nebo aspon DSL) zatimco ostatni site (elektrina, voda, kanalizace) jsou vybudovany (patrne jen proto, ze je to podminkou kolaudace) je prinejmensim chora. Nouzove bezdratove wifi paskvily nemohou takove pripojeni dlouhodobe nahradit.
Tzv "neviditelna ruka trhu" toto evidentne neresi (jako mnoho dalsich veci), protoze dobudovat takovou sit az pozdeji je velmi nakladne a v praxi nerealne, zatimco soucasne s ostatnimi povinnymi sitemi by to stalo zlomek techto dodatecnych nakladu.
Stat presunuje daleko vice agendy na Internet (datove schranky, elektonicka podani) a to i bez moznosti vyberu jine cesty, tak by take mohl k tomu vytvorit podminky.
Dalsi vec by mela byt zjednoduseni vsech moznych povoleni, kdyz chcete zakopat nekde kabel.
(na pripadne chytre komentare typu "vy zase chcete neco z nasich penez", "obstarejte si to sam a mlcte", "odstehuje se do ...." nereaguji).