Hlavní navigace

Jak důležitý je image?

Michal Černý

Co stojí firmy dobrý image? A vyplatí se za něj platit? Nejen tyto otázky nás mohou napadnout, porovnáme-li chování Microsoftu a Google.

Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Obě firmy nedávno zveřejnily své hospodářské výsledky včetně čistého zisku. Nikoho asi nepřekvapí, že čistý zisk Microsoftu (4,3 mld. USD) je téměř čtyřikrát vyšší než čistý zisk Google (1,25 mil. USD). Osobně se ale nemohu zbavit dojmu, že zatímco první hráč jde do všeho, co může vydělat, naplno, ten druhý dobře váží své kroky nejen s ohledem na okamžitý zisk.

Microsoft v zásadě žádnou image dobráka a hodné firmy nemá už pěknou řádku let. Mnoho uživatelů nemá rádo Windows (ač je používá), uzavřené formáty (a píše ve Wordu) nebo EULA (kterou stejně odklikne). Nálepky zloducha, který z lidí jen tahá peníze, se Microsoft asi jen tak nezbaví. A osobně mám pocit, že se o to již ani nesnaží.

Na druhé straně je zde Google. Stále ještě pro mnohé sympatická firma, představující někoho mezi Zorrem a Jánošíkem ve vztahu k Microsoftu. Mám dojem, že Google dělá vše pro to, aby noviny psaly o tom, jak se stará o zaměstnance, podporuje ekologii a pod. Neformální komunikaci obstarává stejný blog, jaký může mít každý uživatel na Blogger. Zvláštní pajazyk tiskových zpráv do značné míry vystřídala téměř neformální sdělení na blogu. A to nezapomínejme na to, že je to právě Google, kdo dává velké peníze na projekty v oblasti open source, které nemohou nikdy vydělat, a pokud ano, pak rozhodně ne moc.

Současně se vkrádá myšlenka, zda by Google nebyl schopen postavit klasický webový portál, takový, který by konkuroval MSN či Yahoo. Celý projekt by jistě byl schopen zajistit technicky i marketingově. Ale nešlo by o ztrátu image technologické společnosti, kterou si tak pečlivě mnoho let buduje? Podobně bychom se mohli ptát, proč nenalezneme ani malou reklamu v základní verzi Google Dokumenty, Page Creatoru, GTalk a dalších službách. Proč na nás nekouká nějaká barevná reklama při přihlašování se do e-mailu?

Lidé, kteří reklamu blokují, by ji blokovali dále. Ti, kteří ji ignorují, by ve své činnosti pokračovali, ale ti, kteří klikají a skrze reklamu občas něco nakoupí, by zůstali také. Jen by měli více možností a Google přinesli více peněz. A zřejmě ne úplně málo.

Jistě možná namítnete, že Google z touhy po zisku ustoupil čínským úřadům. A budete mít pravdu. Na druhé straně se jednalo o krok, který společnosti uškodil u relativně malého okruhu lidí, kteří sledují dění na Internetu (a nejsou jim lhostejná lidská práva v daleké Číně). Google tedy zvolil cestu pohřbení se u několika málo odborníků (kteří stejně budou využívat jeho služby) a získání velkého perspektivního trhu.

Nemyslím si, že by Google potřeboval pro spokojenost svých akcionářů větší růst čistého zisku než současných meziročních 35 %. A tak může budovat image, která je investicí do zítřka. Ač je Google velká a silná firma, stále nemá u většiny společnosti nálepku „padouch“. A možná je ta investice rozumnější než nějakých pár desítek milionů dolarů navíc na účtě. Je to investice, která neskončí v dividendách, ale ve firmě. A to je asi to nejlepší, co si mohou akcionáři přát.

Našli jste v článku chybu?