Hlavní navigace

Jak jsou na tom Češi s Internetem?

17. 5. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Informace z průzkumů mezi českými uživateli Internetu a dalších moderních technologií ukazují, že jsme národem milujícím technické novinky a progresivní způsoby komunikace. Vybavenost domácností počítači roste, stejně tak jako počet lidí pravidelně užívajících Internet. Nicméně ve srovnání se zbytkem Evropy je ČR stále pozadu.

Český statistický úřad v posledním čtvrtletí minulého roku provedl šetření o využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci. Jelikož je Česká republika členem Evropské unie, výzkum samozřejmě splňoval modelové požadavky Eurostatu. Jak z hlediska obsahového, tak metodologického, což umožňuje dobré porovnání s údaji ostatních evropských států.

Počítače v domácnostech

Za období mezi 4. čtvrtletím roku 2003 a 4. čtvrtletím roku 2004 narostl počet domácností vybavených počítačem z 24 procent na 30 procent. Samozřejmě nejlepší čísla vykazuje Praha (ve 4. čtvrtletí roku 2004 42 procent), nejhůře jsou na tom obyvatelé Olomouckého (18 procent) a Ústeckého kraje (22 procent). Jihočeský a Královéhradecký kraj vykázaly za rok největší nárůst počítačů v domácnostech, a to z 19 procent na 32 procent, resp. z 20 procent na 31 procent. Za stejné období vzrostl počet domácností připojených k Internetu z 15 procent na 19 procent. Ovšem pouze čtvrtina z tohoto počtu (celkově pět procent) je vybavena připojením vysokorychlostním.

Broadband
Zdroj: Šetření o využívání ICT v domácnostech a mezi jednotlivci v roce 2004, ČSÚ

Celkem 35 procent pražských domácností je připojeno k Internetu, nejvíce si polepšili obyvatelé Středočeského kraje a Královéhradeckého kraje, kde během roku stoupl počet připojených domácností nejvíce. Materiály prozrazují skoro neuvěřitelnou informaci o tom, že ve Zlínském a Pardubickém kraji počet připojených domácností dokonce klesl. Vysokorychlostní Internet využívají nejvíce obyvatelé Prahy (13 procent z celkového počtu domácností) a Královéhradeckého kraje (sedm procent). Na druhém pólu jsou Plzeňský a Zlínský kraj (jedno procento).

A jak je to s uživateli počítače? S věkem samozřejmě klesá procento Čechů, kteří vůbec někdy v období šetření počítač použili. I když v médiích neustále proplouvají informace o počítačových školách pro seniory, ze stovky lidí starších než 65 let počítač použili jen tři. Naštěstí v ostatních věkových segmentech jsou čísla vyšší a počty uživatelů za rok stouply o několik procent. Počítač ve 4. čtvrtletí loňského roku použilo 45 procent mužů a 39 procent žen (ve 4. čtvrtletí roku 2003 to bylo 40 procent a 35 procent), dohromady loni 42 procent (v roce 2003 38 procent).

Uživatelé Internetu

Internet použilo ve 4. čtvrtletí roku 2004 32 procent jednotlivců (oproti 28 procentům v roce 2003). Muži v podobném poměru jako u uživatelů počítačů převládají nad ženami. Za sledované období vzrostl počet osob, které použily Internet (v rozmezí 15 – 24 let), z 60 procent na 65 procent. Pravidelně (alespoň jednou týdně) používalo na konci roku 2004 Internet 25 procent obyvatel starších patnácti let.

Domácnosti
Zdroj: Šetření o využívání ICT v domácnostech a mezi jednotlivci v roce 2004, ČSÚ

Internetové bankovnictví i použití Internetu ve vztahu ke státní správě hlásí svorně nárůst ze tří procent na pět, populárním se stává také e-learning. Nejoblíbenější činností českých uživatelů Internetu je bezkonkurenčně posílání a přijímání e-mailů (86 procent uživatelů), následuje vyhledávání informací o zboží a službách (55 procent), cestování a ubytování (35 procent) a prohlížení a stahování online novin a časopisů (32 procent). Nákupy na Internetu si ozkoušelo pouhých pět procent uživatelů (v roce 2003 to byla tři procenta), více nakupují muži. Nejvíce bylo objednáváno elektronické vybavení, knihy, oblečení a vstupenky na různé akce. Způsobem platby je obvykle dobírka (54 procent) a převod z účtu (32 procent). Celkově v roce 2004 nakoupily prostřednictvím Internetu nějaké zboží nebo služby více než dva miliony lidí. Nejoblíbenějším internetovým obchodem byl v roce 2004 tradičně server vltava.cz, na druhé místo se probojoval obchod s výpočetní technikou alzasoft.cz, spolu se serverem obchodni-dum.cz.

EU
Zdroj: Šetření o využívání ICT v domácnostech a mezi jednotlivci v roce 2004, ČSÚ

CS24 tip temata

Nákup léků přes Internet?

Zajímavé výsledky průzkumu poskytla společnost GfK. Skoro 50 procent internetové populace by uvítalo možnost nákupu volně prodejných léků přes Internet. Tyto léky a léky na předpis prostřednictvím Internetu zatím prodávat nelze. Výjimku tvoří potravinové doplňky, které jsou nabízeny na mnoha portálech. Výzkum proběhl letos v lednu a zúčastnilo se ho asi 1000 respondentů starších čtrnácti let. Stejná společnost prezentovala v srpnu roku 2004 výsledky dalšího zajímavého průzkumu. Podle něj mají internetoví uživatelé pozitivní vztah ke sportu. Nejraději se věnují cyklistice, plavání a turistice. Každý pátý muž považuje sport za nezbytnou součást svého života a pouze cca sedm procent internetové populace se sportu vyhýbá.

Pohled na statistiky EU

Nejdále jsou s Internetem ve Skandinávii, například celých 81 procent domácností na Islandu má připojení k Internetu. Dobře jsou na tom také Dánové (69 procent), Norové (60 procent) a Němci (60 procent), na opačném konci statistiky jsou Turci (sedm procent). Statistice vysokorychlostního připojení k Internetu vládne opět Island (45 procent domácností), následují Dánsko (36 procent), Norsko (30 procent) a Finsko (21 procent). S těmito údaji z 1. čtvrtletí roku 2004 můžeme srovnat údaje České republiky ze 4. čtvrtletí téhož roku: 19 procent domácností s připojením k Internetu, pět procent s vysokorychlostním připojením. Ze států EU pravidelně používají Internet nejvíce Islanďané (77 procent osob starších šestnácti let), Švédové, Dánové, Norové a Finové. Za nimi následuje první neskandinávský stát – Lucembursko (59 procent). Češi jsou v této statistice se svými pětadvaceti procenty pouze před Polskem, Maďarskem a Řeckem.

Myslíte si, že ČR dohoní EU co se týče počtu internetových přípojek?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).