„Existuje řada podezřelých příznaků, na které je vhodné si dát pozor. A buďto podstatně pečlivěji obchod prověřit, nebo jít nakupovat někam, kde je jistota poctivého prodejce,“ uvádí Asociace pro elektronickou komerci (APEK) v tiskové zprávě (APEK upozorňuje na rostoucí zneužívání loga certifikovaných obchodů). Zkusme se na původních několik příznaků, které mohou zákazníkovi naznačit, že s e-shopem není něco v pořádku, podívat trochu podrobněji.
1) Příliš nízké ceny, prodej sortimentu, který už není v prodeji
Klasickým poznávacím znamením jsou příliš nízké ceny, na které samozřejmě řada lidí naletí, protože koupit za 30 čí 50 procent ceny je super výhodné, skvělé a neodolatelné. V řadě případů se dočkáte i originálních odůvodnění – třeba že „vozí zboží přímo z továrny“. Nebo, že jde o „výprodej skladů“ či „likvidaci zboží zkrachovalé firmy“.
2) Zmatená skladba sortimentu, nabízející hlavně aktuálně módní zboží
Většina podvodných e-shopů z posledních měsíců byla skutečně charakteristická tím, že prodávaly všechno možné i nemožné. Důvod je jednoduchý – pomocí širokého „sortimentu“ se daří lákat na stránky návštěvníky jak přes vyhledávače, tak případnou přímou inzercí. U podvodného obchodu jde o nalákání oběti a následné získání peněz. Zboží se přece nikdy dodávat nebude, takže je možné nabízet cokoliv.
Samozřejmě platí, že je potřeba, aby takovýto e-shop nabízel co nejvíce aktuálního módního zboží, takového o které je zájem. A také takového, které lidé na Internetu hledají. Tím větší je pravděpodobnost, že se podaří dostatek lidí nachytat.
3) Chybějící kontakty, neuvádění e-mailu, pouze kontaktní formulář
Osobně bych dodal, že jakmile narazím na firmu, která nabízí jako jedinou formu kontaktu formulář, okamžitě z jejího webu odcházím. A u e-shopů je to jedno z hodně varovných znamení, byť uvádění e-mailu samozřejmě nic neznamená – až na jeden důležitý moment: e-mail je totiž zachovatelná a sledovatelná forma komunikace. Pokud někomu napíšete něco do formuláře, nezůstane vám v ruce žádné potvrzení o tom, že jste skutečně něco někam poslali.
Pokud firma uvádí adresu, není od věci zadat si ji do map (hodně se hodí i StreetView od Googlu), často tak můžete přijít i na to, že na uvedené adrese buď nikdo takový nesídlí, nebo ani nakonec sídlit nemůže.
4) Telefon, na který se nedá dovolat
Ano, troufal bych si tvrdit, že je dobré se nebát do případného e-shopu zavolat. Zkusit jestli telefonní číslo existuje, jestli ho vůbec zvedají. A také jestli na druhé straně opravdu někdo je. A nezapomeňme, že číslo telefonu, stejně jako předchozí údaj (e-mail), je možné použít pro vyhledávání případných referencí, komentářů a hodnocení.
5) E-mail, na který nikdo neodpovídá
Byť odpověď na e-mail nic moc neznamená, je to stejné jako s telefonem. Pokud e-shop neodpovídá či pokud neodpovídá v přijatelném časovém rámci, je vhodnější přemýšlet o tom, že půjdete nakupovat tam, kde víte, že to funguje. A jde o ověřený e-shop.
6) Internetová doména registrovaná krátce a skrývající údaje o vlastníkovi
Doménu, na které e-shop běží, si můžete ověřit – pro české domény na www.nic.cz, pro zahraniční třeba na www.whois.net. Seriózní e-shop nemá důvod skrývat údaje o vlastníkovi domény. Stejně tak můžete při kontrole domény například zjistit, že byla zaregistrována před několika dny či týdny. A když se pak podíváte na e-shop, tamní „deset let služeb zákazníkům“ náhle začne vypadat dost podezřele.
7) Požadavek na platbu předem, nemožnost poslání na dobírku
Z mých vlastních zkušenosti za poslední rok či dva je toto jeden z nejjasnějších příznaků podvodného e-shopu. Funguje to zpravidla tak, že se o „nutnosti“ platby předem dozvíte až po objednání zboží. Prodejce vás kontaktuje a s nějakou zaručeně originální historkou se vás bude snažit přesvědčit k zaplacení. Nebo se to dozvíte rovnou na webu e-shopu, ale zpravidla až při objednávání.
Jedním z průvodních jevů mimochodem je také to, že se číslo účtu u podvodného e-shopu nedozvíte dřív, než v okamžiku, kdy po vás bude chtít zaplatit. Protože jde o příliš dobře identifikovatelný údaj, neuvádějí ho podvodné e-shopy většinou veřejně nebo uvádějí jiné, falešné číslo.
8) Podvodné uvádění certifikace APEK, Heuréka.cz či dalších organizací a firem
Drtivá většina podvodných e-shopů je ověšena spoustou ikonek, zejména takových, které vyvolávají „pocit důvěry“. Certifikaci od APEKu si můžete ověřit přímo na www.apek.cz. Stejně tak si na overeno.heureka.cz můžete zjistit, zda vás s „Ověřeno zákazníky“ podvodník pouze nevodí za nos. Stejně tak je vhodné ověřovat jakékoliv další certifikace.
9) Zmatené obchodní podmínky, často okopírované odjinud
Nepodceňujte obchodní podmínky a reklamační podmínky. Podvodné e-shopy je většinou odněkud kopírují, často v nich dokonce nechají některé původní artefakty. S pomocí vyhledávače je ale většinou snadné najít, odkud pocházejí. S překvapením pak často zjistíte, že se nezměnilo ani datum, od kterého mají podmínky platit. E-shop spuštěný 1. května 2013 vám tak bude klidně tvrdit, že jeho obchodní podmínky platí od 1. ledna 2010.
Pro podvodníky je navíc charakteristické, že se v podmínkách pokoušejí omezovat práva kupujícího. Oblíbená je například snaha zamezit vrácení peněz pomocí různých „peníze nevracíme, dáme vám je na kredit pro další nákupy“. Charakteristické jsou i různé komplikace vracení či reklamace zboží – například nutností poslat je na zcela jinou adresou, než na které e-shop podniká, nebo zvláštními „podmínkami“.
10) Vznik obchodu před několika dny či pár týdny
Poznávací znamení, ke kterému jsme už vlastně došli při pohledu na registraci domény. Ale měli byste jít ještě dál. Zkuste si ověřit firmu v rejstříku na www.justice.cz. Může být zcela nová, ale také může mít nějakou historii, a v ní třeba narazíte na nedávné změny vlastníků. Ne vždy je něco takového podezřelé, ale u podvodných e-shopů z posledních dvou let se často vyskytuje převod firem na bílého koně a následná série podvodů.
Bohužel další často se vyskytující praxí u podvodů je to, že jsou zneužity cizí identifikační údaje. Bývá proto například dobré si ověřit, zda firma u e-shopu uvedená nejenom skutečně existuje, ale také zda vůbec může mít e-shop.
11) Žádné hodnocení či recenze od kupujících
Internet nic neodpouští a zkusit si najít reference, hodnocení a recenze může být k nezaplacení. Stejně jako případné využití sociálních sítí. Postačí použít údaje o společnosti – název firmy, IČO, DIČ, telefonní číslo, e-mail, jména z kontaktů – a samotný název e-shopu či jeho doménu. Prostě je vkládejte do vyhledávačů a dívejte se na výsledky. Můžete například zkusit „e-nakupnicentrum.cz hodnocení“ a snadno se tak dostanete na hodnocení (již zmíněného e-shopu) na Heuréce.
Pokud v hodnoceních narazíte na věcí jako „Nedodal vybrané zboží ani po 11 dnech od data objednání“ či „Nereaguje na písemné urgence“, máte o důvod více k obezřetnosti. Webů s hodnoceními zpravidla najdete ještě více, včetně těch, které se „specializují“ přímo na upozorňování na podvodné e-shopy a chování. Dobrým zdrojem může být třeba i www.dtest.cz či www.spolecnaobrana.net.
Nějaké další příznaky?
Tolik k příznakům u podezřelých či podvodných e-shopů – napadají vás ještě nějaké? Nebo jste se snad setkali sami s podvodným e-shopem?