Hlavní navigace

Jak se T-Mobile, O2 a Vodafone staví k problematice rušení digitální televize jejich sítěmi LTE?

Jan Potůček

Od května letošního roku bylo spuštěno už přes tisíc základových stanic LTE pro vysokorychlostní bezdrátové připojení k internetu. Dalších pět set má být zprovozněno do konce roku.

Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Desítky případů rušení televizního signálu základovými stanicemi LTE pro vysokorychlostní bezdrátové připojení k internetu už řešil Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Ostrý provoz LTE zahájili mobilní operátoři letos v květnu, do září bylo zprovozněno přes tisíc stanic. Řada z nich využívá kmitočty v pásmu 800 MHz, které přímo sousedí s vysílacími kanály zemské digitální televize (DVB-T). Telekomunikační úřad proto již dopředu avizoval možné problémy a připravil plán, jak bude postupovat v případě zarušení televizního signálu. Server DigiZone.cz zjišťoval u všech tří mobilních operátorů, jak se s rušením DVB-T vypořádávají.

„Rušení signálu DVB-T se vyskytuje jen zřídka v jednotkách případů. Stanice LTE běží ve zkušebním provozu dva měsíce, kdy se ověřuje případné ovlivňování okolních kmitočtových pásem,“ popsala Lucie Jungmannová ze společnosti O2 Czech Republic. „ČTÚ všechny stížnosti na rušení prošetřuje a sleduje jejich vyřešení – viz Měsíční monitorovací zprávy ČTÚ. V srpnu zkontroloval zkušební provoz LTE stanic v pásmu 800 MHz a konstatoval, že k 31. 8. 2014 je ve  zkušebním provozu 1026 základnových stanic LTE v pásmu 800 MHz, v trvalém provozu pak 182 BTS. Z celkového počtu 64 hlášení na rušení televize jich bylo 25 přijato s podezřením na  rušení způsobené provozem BTS LTE. Po prošetření byla v 11 případech operátorům LTE předepsána úhrada odrušovacího filtru, v osmi případech bylo hlášení uzavřeno jako nedůvodné (6× závada přijímacího zařízení) a šetření šesti případů pokračuje.“

T-Mobile podle mluvčí Martiny Kemrové řešil již několik desítek stížností televizních diváků a v souladu s ČTÚ kvůli nim upravoval svoje základové stanice LTE. Ne vždy je však na vině mobilní operátor. „K rušení může dojít v případě, že anténní systém pro televizi je umístěn v blízkosti vysílače LTE (desítky metrů). Pravděpodobnost rušení se výrazně zvyšuje, pokud jsou použity nekvalitní instalační komponenty na straně televizního systému (zesilovač, anténa, kabelové vedení),“ popsala mluvčí T-Mobile. Problémy nastávají i ve chvíli, kdy diváci v bezprostřední blízkosti zapnutého televizoru používají tablety nebo chytré telefony s připojením přes LTE. „V naprosté většině případů lze rušení odstranit instalací pásmového filtru (utlumí pásmo využívané pro LTE na vstupu do anténního systému),“ konstatuje ale Kemrová.

Tipli listopad2

„Důležitou částí řešení je nahlášení stížnosti přes ČTÚ. V takovém případě je následně stížnost předána k řešení konkrétnímu operátorovi (dle místa rušení) a operátor vyšle servisního technika, který zdarma problém odstraní,“ nastínila postup odstraňování potíží Kemrová. „Pokud si stěžovatel nechá odstranit rušení vlastním servisním technikem, nelze následně nárokovat proplacení zásahu operátorem,“ dodala. Vodafone podle Markéty Kuklové z tiskového oddělení tohoto mobilního operátora zatím řešil jen jednotky případů rušení digitální televize jeho základovými stanicemi LTE. „Rušení se odstraní prostřednictvím speciálního zařízení (filtru),“ potvrzuje slova kolegyně z T-Mobilu.

K rušení signálu digitální televize by mělo docházet především u vyšších vysílacích kanálů 59 a 60, které přímo sousedí s vysílacím pásmem, v němž jsou provozovány sítě LTE. Vyloučeny nejsou ale ani potíže u nižších kanálů. Záleží na použitých příjmových anténách a řešení anténních systémů pro příjem televize.