Matěj Novák
Search Leader, Centrum Holdings
Vybrat z dnešního programu jednu věc, která byla nejpovedenější, je pro mne poměrně těžké – většina prezentací byla něčím zajímavá. Jednoznačně nejefektnější byl Michal Špaček, který v přímém přenosu díky bezpečnostní díře jako vrata shodil web coop.cz, čímž ilustroval z technického hlediska bídný stav velké části hodnocených webů. Prezentace Googlu bývají standardně dobře zpracované, ale Petra Brodilová měla tentokrát připravených pět věcí, které byly navíc vesměs opravdu užitečné. Jirka Chomát ze Seznamu ukázal zajímavá čísla o velikosti Skliku v České republice. Petr Štědrý (Dobrý web) předvedl na hezké případové studii návrhu webu za 14 dnů metodou design studio, která působila velmi efektivně. Atd. Myslím, že téměř v každé prezentaci bylo několik inspirativních a pro praxi velmi dobře použitelných podnětů, což je nakonec na konferencích z obsahového hlediska asi to nejdůležitější.
Jiří Chomát
Senior Product Manager pro Sklik, Seznam.cz
V dobrém mě zaujala přednáška Jak navrhnout dobrý web za čtrnáct dní Petra Štědrého z Dobrého webu. Ukazoval workshop, na kterém klienti jako jeden z prvních kroků malují, jak si přestavují svůj web. Říkal, že to mají být ti, kdo ve firmě o webu rozhodují společně s těmi, kdo rozumí nabízeným produktům, tedy obchodníci, zástupci marketingu, ale i IT oddělení. K ruce potom mají konzultanta, který rozumí tvorbě webu a koučuje je. Trochu jim do toho mluví, ale ne moc. Nechá je, ať si první verzi navrhnou sami. Na základě toho potom agentura teprve vytvoří finální návrh struktury, wireframy, grafiku.
Petr vše dokumentoval konkrétními ukázkami a příklady z tvorby webu pro firmu Sencor. Ukazoval skici, které její zaměstnanci namalovali, popsal, jak si během malování uvědomovali, co je důležité, zpřesňovali zadání. Vyřešili spory, které mezi sebou měli, protože obchoďák vidí web jinak než ajťák a ten zase jinak než markeťák…
Nevím, jestli takové postupy využiju ve své praxi, protože netvořím veřejné weby, ale interní administraci pro 20 tisíc uživatelů Skliku. Umím si ale představit, že obdobným způsobem posadím k jednomu stolu vývojáře a kolegy produkťáky a nechám je, ať si web namalují, i když ho nebudou sami navrhovat. Pomůže jim to uvědomit si, co je důležité.
V negativním smyslu mě zaujala přednáška Daniela Frouze z iNET Solutions. Popisoval redesign velkého B2B webu, přes který se objednávají velkoobjemové tiskařské zakázky, potisky látek a podobné věci. Web po redesignu je podle mě ale úplně příšerný. Je plný textu, neintuitivní. I některé obecné teze, které tam přednesl, mi nepřipadaly úplně reálné. Pan Frouz si nový web chválil, že má dobré obchodní výsledky. Ale majitel do něj dal všechny peníze. Všechno vsadil na jednu kartu a teď spoléhá na to, že mu to začne vydělávat. To se mi taky moc nelíbí.
Hana Hutlová
vedoucí marketingového oddělení, Vivantis
Jako markeťačku mě nejvíc zaujaly příspěvky Jirky Chomáta ze Seznamu a Petry Brodilové z Googlu. U Skliku není informovanost tak dobrá jako ze strany Googlu. Proto jsem přivítala od Seznamu přísun informací, který z jejich strany jinak postrádám. Jsem ráda, že vím, co můžeme čekat v následujícím půlroce. Hlavně je to nový způsob zobrazování inzerátů. Nevěděla jsem, co od něj mám čekat, teď už jsme moudřejší a můžeme přemýšlet, co to pro nás bude znamenat jako pro velkého inzerenta, který dává do PPC většinu marketingových nákladů. Ročně to je přes deset milionů korun.
Když to srovnám s předchozími ročníky, bylo letos WebTop100 konkrétnější, zaměřené na jednotlivé případové studie. To mi na jiných akcích chybí a v minulosti jsem to vyčítala i této konferenci. Posun kupředu vítám, ale určitě by konkrétnosti mohlo být ještě víc.
Štěpán Doubrava
Managing Director, FatDUX
Mám plný blok poznámek. Konference mi připadá skvělá, protože je založena na případových studiích. Vidím, co ostatní dělají a kdybych dělal něco podobného, můžu se tím buď inspirovat, nebo se přímo na autory jednotlivých řešení obrátit, pozvat je na oběd, poradit se s nimi. Myslím, že lidé by měli mluvit víc o tom, co se jim povedlo.
S některými závěry, které tady padly, samozřejmě také nesouhlasím, ale člověka to provokuje k tomu, aby o těch otázkách přemýšlel, kultivoval si svůj názor na ně. Výhrady mám například k redesignu webu iNETPrint.cz, který tady prezentoval Daniel Frouz. Myslím, že na tomto webu zůstalo pořád ještě příliš mnoho textu, že by mohl být hravější, dotaženější a že výsledná čísla by mohla být ještě lepší. I když ta, která tu pan Frouz prezentoval, jsou také úžasná. Když se někomu zvedne konverzní poměr o 70 procent, je to fantastické.
Leoš Špachta
obchodní ředitel, Media Factory
První prezentace Telefóniky O2 (Jiří Suchý mluvil v úvodní přednášce o „nejsložitějším redesignu webu v ČR“ – pozn. red.) mi přišla spíš jako osobní prezentace řečníka než jako prezentace reference, pracovní zkušenosti. Když tvůrce webu haní klienta, pro kterého pracoval, nepůsobí to dobře.
Samotný proces redesignu mi přišel příliš rozsáhlý, spotřeboval spoustu času a spoustu práce, i když chápu, v korporaci to asi jinak nejde. Zaměřili se ale právě jen na redesign. Tento úkol sice splnili, ale co se týče třeba cílů v prodejích, tam podle mého názoru selhali. Za klíčovou věc, kterou by teď měl mobilní operátor prodávat, považuju mobilní internet. A oni otevřeně přiznali, že toto zanedbali. Jejich nový web není optimalizovaný pro mobilní prohlížeče a nepodporuje prodej mobilního internetu. Takže z obchodního pohledu: redesign minul nejdůležitější tržní segment, který tu nyní je. Design je sice nový, hezký, ale s tímto zásadním nedostatkem mi připadá samoúčelný.
Josef Drobílek
marketingový specialista, Hypoteční banka
Nejlepší podle mě byla prezentace Petra Štědrého z Dobrého webu. Měla hlavu a patu, pěkně odsýpala a měla jasné sdělení. Provedla nás procesem tvorby firemního webu od prvotního zadání klienta až po výsledné řešení. Jsem zvědavý na čísla, která buď potvrdí nebo vyvrátí, že se Sencor tímto redesignem vydal správnou cestou.
Miloš Lenoch
zakladatel, NejŘemeslníci
Nejzajímavější a nejvtipnější byl střet dvou přednášejících, kteří vystupovali hned po sobě: Jiřího Chomáta ze Seznamu a Petry Brodilové z Googlu. Sklik je určitě životaschopný, dobrý produkt. Soustředí se na svůj byznys, který dělají vcelku úspěšně, na to, jaké mají možnosti. Google je ale ten inovátor, který přichází s novými nápady a prezentuje je živější formou. I když je Jirka Chomát výborný prezentátor, Google ve mně vzbuzuje větší sympatie. Nejde ale jen o sympatie. Nakonec si každý sám změří, který PPC systém je pro něj výhodnější. My používáme Sklik i AdWords, ale systém Googlu má u nás přednost, utrácíme na něm několikanásobně víc, protože z něj získáváme levnější konverze.
Luboš Plotěný
ředitel, Dobrý web
Můj názor je trochu zkreslený tím, že jsem konferenci pomáhal vymýšlet. Hodně mě zaujal Jiří Suchý z Telefóniky. Myslím, že výstižně popsal a pojmenoval problémy, kterými si musí projít každý, kdo si ve velké korporaci vezme redesign webu na starosti. A na konkrétních příkladech ukázal, jak se tyto složitosti dají vyřešit.
Nejdůležitější sdělení myslím bylo, že je potřeba, aby tým, který má redesign na starosti, měl podporu z nejvyššího vedení firmy. Jinak se to nikdy nemůže povést. Týmu, který pracoval na novém webu Telefóniky, se to povedlo. Postavil se za něj marketingový ředitel, dal jim pravomoce, svěřil jim odpovědnost za výsledek, a je to vidět i na konečném řešení.
Dominik Hrodek
Marketing & Strategy Director, OgilvyInteractive
Letošní konference WebTop100 zaujala důrazem na proces vytváření a redesignování webů u velkých korporací. Kuchařka předvedená Jiřím Suchým byla poučným svědectvím složitosti a nastavení těchto procesů. Daniel Frouz reprezentoval odvahu vložit veškerý zisk společnosti do redesignu webu, v jehož úspěch naprosto věří. Také Google si připravil především pro zadavatele zajímavou prezentaci podloženou mnoha čísly. To nebývá zvykem. Za mne palec nahoru.