Podívejme se, co vlastně aktuální provize obsahuje a jak se jednotlivé složky počítají. Český Telecom totiž na ISP vymyslel několik pěkných kouzel s čísly, která se ovšem dost podstatně projevují na celkové výši provize.
Základem pro provizi je počet minut protelefonovaných uživateli sítě Českého Telecomu. Zde narážíme na první dva zádrhely. Přestože má Český Telecom uzavřené propojovací smlouvy s většinou provozovatelů telekomunikačních sítí u nás, je provize poskytována pouze z jedné, byť největší, sítě. Případná odchylka od ISP může tak činit nejvýše jednotky procent. Druhý zádrhel je podstatně závažnější. Zatímco zákazníkům je účtováno hovorné po IMPULSECH, provize ISP je založena na MINUTÁCH. Jak je známo, zákazník telefonního operátora si impuls „předplácí“ a tudíž mu tarifní impuls přijde na začátku tarifní doby. Jelikož je jen málo zákazníků, kteří si hlídají, zda skutečně vyčerpali celý impuls, v nejhorším případě by šlo o rozdíl několikanásobný. A tento rozdíl je ještě znásoben pro krátké hovory, tzv. sestavovacím poplatkem, takže za 60 sekundový hovor inkasuje Český Telecom 5,20 Kč (2,60 impuls a 2,60 sestavovací poplatek), zatímco základ pro provizi ISP je 0,80 Kč (podotýkám, že jde o základ, nikoliv o provizi vlastní) – podíl těchto čísel dělá 6,5:1. Dodávat zřejmě není co.
Provize je dále počítána pouze z těch HOST ústředen, kde má ISP svůj PoP. ISP s národním číslem tudíž nedostávají provizi z těch UTO, kde PoP nemají. Tento přístup také není úplně v pořádku, nicméně dá se odůvodnit tím, že Český Telecom hovory mimo HOST ústřednu spojuje meziměstsky. Pokud nevidíme do struktury nákladů Českého Telecomu, můžeme pouze odhadnout, že více košer by bylo nabídnout ISP provizi ze všech lokalit (struktura národního čísla I2000 nutí ISP mít PoP rovnoměrně rozmístěné) – nákladové ceny za meziměstské spojení se obvykle příliš neliší od spojení místního.
Celkem je provize spočítána tak, že se vezme percentuální podíl z jednotlivých pásem (špička, slabé a nejslabší) a z tohoto podílu se spočítá průměrná cena za jednu minutu. Tato matematická operace je jako jedna z mála korektní k oběma stranám.
Vlastní provize je složena ze dvou částí:
Provize I
Je počítána z PoP, kde ISP získá nejvíce minut. Tento počet musí být vyšší než 500.000 minut měsíčně. Tato bariéra blokuje rozvoj malých ISP, kteří nemohou na tuto provizi „dosáhnout“. Lze sice argumentovat „wholesaleovitostí“ služby, na druhou stranu by tento limit mohl být podstatně níže (např. na 100.000 minutách). Provize ISP činí paušálně 15% z provolaných minut. 15% je rozumné číslo, které vyplývá především z potřeby Českého Telecomu konkurovat nabídce Dattelu (nyní GTS), jež provize za provoz terminovaný ve své síti poskytuje. Praha a Dattel jsou krásné příklady toho, jak funguje konkurence. Oproti tomu jsou podmínky Provize II podstatně horší.
Provize II
Provize II je počítána z celého zbytku provozu, který je generován zákazníky ISP. Není započítán provoz z PoP, které nejsou v příslušných UTO (u národního čísla). Toto je jeden z důvodů, proč VOLný nemá národní verzi tarifu Internet 2000. Národní číslo by mu přineslo potřebu dále posilovat infrastrukturu (připojení datových okruhů i počet ISDN PRI kanálů a upgrade či nákup nové technologie), jež by ovšem nebylo vyváženo žádným příjmem.
Provize II je rozdělena do několika kategorií. Viz. následující tabulka:
Kumulovaný provoz (v mil. minut) | ||||||
0 – 2 | 2 – 3 | 5 – 10 | 10 – 15 | 15 – 20 | 20 – | |
Provize II | 0% | 5% | 7% | 8% | 10% | 12% |
Zde je hlavní problém pro ISP v tom, že jednotlivé provize se vyplácejí kumulovaně, tudíž za první dva milióny minut nedostanete nic. Zajímavým způsobem se tím degraduje celková výše provize (až o desítky procent) vůči prvnímu pohledu na problém (a očekávanému příjmu).
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem působí již jen jako třešnička na dortu požadavek na snížení celkové provize o 3% z důvodů nedobytných pohledávek a platba 100 Kč za zpracování každého výpisu.
Tím je účet uzavřen.
Suma sumárum je to první vlaštovka, že se Český Telecom začíná chovat alespoň trošku tržně. Na druhou stranu jsou některé podmínky velmi okatě nevýhodné pro ISP. Je proto otázkou, zda si Český Telecom těmito podmínkami spíše neuzavřel cestu k další spolupráci s ISP. Bude hodně záležet na tom, jaké podmínky se ISP podaří vyjednat v nové verzi Obchodních podmínek, jež přislíbil generální ředitel Českého Telecomu Přemysl Klíma.
Na závěr ještě malou perličku. V dokumentu „Dodatek 1 k Obchodním podmínkám pro poskytování služby Internet 2000“ jsem objevil zajímavou skutečnost. Soubory obsahují celé tabulky s kalkulacemi hovorného v tarifu Internet 2000 a jednotlivé varianty provizí. Lze jen pochválit analytiky Českého Telecomu, kteří postavili slušný datový základ, nad kterým si může každý pohrát s tím, jak by vypadaly provize při jiné výši hovorného či jiné výši procent. Jen není jasné, zda chtěl Český Telecom hrát 100% otevřenou hru, či zda šlo o přehmat při sestavování dokumentu. Vzhledem k tomu, že jsem uvedené tabulky zatím nikde neviděl, je pravděpodobnější druhá verze.