Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Jaká je splatnost faktur za domény? od Jiri Orsag - Cely problem kolem upominek na zaplacene domeny je...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 4. 11. 1999 3:27

    Jiri Orsag (neregistrovaný)
    Cely problem kolem upominek na zaplacene domeny je jednoduchy. CZ.NIC z.s.p.o. je vlastnikem uctu na ktery se posilaji platby za domeny. Vypis plateb od CZ.NIC dosel naposled 27.10. a potom az 1.11. Je jasne, ze system nemohl zohlednit zmeny, ke kterym doslo v prubehu tohoto obdobi a rozeslal upominky
  • 4. 11. 1999 10:50

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Na mě to dělá dojem, že si EUnet vyřizuje účty s CZ.NIC přes zákazníky. Nedovedu si představit, že bych rozeslal upomínky zákazníkům, kdyby mi chyběl výpis z účtu s datem před datem splatnosti. To je švejkovina.
  • 4. 11. 1999 11:12

    Marek Antoš (neregistrovaný)
    V tomhle ohledu bych zase nebyl tak kategorický. Nesmíme zapomínat, že ten proces probíhá automaticky a v tom období navíc byly svátky. To znamená, že pokud se 27. zadrhlo předávání účtů, nemusel to nikdo v EUnetu zjistit a systém si dál jel po své koleji, takže když mu nedošla na výpisu platba, poslal upomínky. Je to nepříjemná věc, ale stát se to může.

    Osobně by mne víc zajímalo, co se vlastně stalo, že se výpisy nepředávaly.

  • 4. 11. 1999 12:24

    Jiri Orsag (neregistrovaný)
    To je prece nesmysl. EUnet je ten, kdo je videt, ten kdo zverejnil kontaktni adresy a telefony. Na nej se vzdycky snese prvni vlna rozhorceni. Chaoticke meneni nazoru CZ.NICu, snahy o jednoducha reseni problemu bez ochoty diskutovat dusledky zpusobuji EUnetu realne skody. Je treba si uvedomit nekolik drobnych detailu: - system je navrzen tak, ze vsem poskytuje stejne lhuty a neumoznuje induvidualni zvyhodnovani - zastavit rozesilani upominek na 5 dni znamena, ze vlastnici domen u kterych puvodni platce nereagoval, dostanou vyzvu se splatnosti 9 dni, coz u velkych podniku muze byt problem. Navic jiste budeme nasledne resit problem svevolneho meneni lhut :-). - myslim, ze je dulezite vedet co je priorita. Ja jsem se domnival asi naivne, ze podstatne je minimalizovat pripady, kdy nekomu bude jakymkoliv zpusobem naruseno fungovani sluzeb. Bohuzel je treba rict, ze potreby a pozadavky nekterych ISP se v tomto smeru zasadne rozchazeji s potrebami koncovych uzivatelu. Snazili jsme se ruznym ISP i ICP pomahat sumarnimi vypisy pro kontrolu stavu nebo pro dopredne uvedomneni zakazniku (napr. o tom ze prijede upominka a ze neni potreba se tou veci zabyvat). Delali jsme to i na ukor casu, ktery bychom venovali rozvoji systemu, ale prijde nam nefer delat to na ukor vlastniku domen.
  • 4. 11. 1999 14:11

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Musím říct, že mě nenapadlo, že je to až tak automatizované.
    Pak je asi chyba, že není definováno, co se má stát v případě, kdy nedorazí výpisy z určitého data. To je situace z reálného světa, které by měl být systém EUnetu podle pokynů/schválení CZ.NICu přizpůsoben. Je asi chyba, že se na to nemyslelo dopředu, ale nelze myslet na vše. Hlavně, aby byl do budoucna jasný postup.
  • 4. 11. 1999 14:27

    Radeji Ne (neregistrovaný)
    A jeste nam, mily pane Orsagu, povezte, jak to bylo sfirmou Globe Internet. Tam take jde o absolutni rovnost, ze? Ze meli hodne dlouhou dobu nekolik vybranych milionu "ladem". Navic na domeny registrovane pres ne zacaly chodit vyzvy o dost pozdeji nez na domeny ostatni. Proc?
  • 4. 11. 1999 14:53

    Marek Antoš (neregistrovaný)
    CZ.NIC ani EUnet přeci nemůže za to, že Globe Internet v rámci své služby Domény.cz zavedlo zálohu na poplatek CZ.NICu. Byly firmy, které tento poplatek dopředu nevyžadovaly a je otázkou volby každého zákazníka, ke komu jde. Když už mluvíme o hostingových firmách, tuším, že platbu dopředu nevyžadoval například Zoner, ale i řada dalších, stejně jako u poskytovatelů připojení. Možnost volby tu byla.

    Jiná věc je, že když Globe s tímto vybíráním přišlo, vypadalo to, že se bude platit do měsíce dvou. Nakonec to trvalo skoro o dva roky déle, tenkrát to ale těžko mohl někdo předpokládat.

  • 4. 11. 1999 18:41

    Jiri Orsag (neregistrovaný)
    System byl navrhovan i zamyslen jako vec, ktera funguje 365 dni v roce a 24 hodin denne. Muj puvodni predpoklad byl, ze celou fakturaci bude provozovat vitez vyberoveho rizeni a bude platit CZ.NICu onech 15% z vybranych poplatku. V prosinci 1998 rozhodla valna hromada CZ.NICu, ze fakturace bude probihat na ucet CZ.NICu a CZ.NIC bude platit technickemu provozovateli. Tehdy jsem upozornoval, ze to bude klast vyssi naroky na CZ.NIC i na technickeho provozovatele, ale protoze jsem chapal i duvody pro zdrzel jsem se tehdy jako zastupce EUnetu hlasovani. Za tuto rozkolisanost jsem byl nyni po zasluze potrestan. Implementace tohoto rozhodnuti znamena, ze jak EUnet tak CZ.NIC vedou vlastni ucetnictvi, ktere je v pripade EUnetu jenom polovicni, protoze EUnet dostava jenom castecne informace o platbach na ucet CZ.NICu. EUnet tak neni schopen dohledavat platby, ktere prisly s spatnym variabilnim symbolem, castkou odlisnou od poplatku za 1 domenu, ci jinou vadou na krase. I kdyby se predelal cely interface a EUnet zacal dostavat vsechny informace o platbach nikdy nemuze mit jistotu, ze na ucet nedorazil preplatek 1680,- za buhvico s variabilnim symbolem shodnym s fakturovanou domenou. EUnet neni samozrejme schopen vratit duplicitni platbu nebo rozhodnout, ktera z plateb se stejnym variabilnim symbolem je ta prava. Helpdesk EUnetu si pouze muze nechat vynadat od rozliceneho zakaznika a pak mu poradit e-mailovou adresu CZ.NICu. Byt v EUnetu, tak by mne tahle role bezmocneho loudila rozzurovala k nepricetnosti. Myslim, ze cela vec byla i velkym prekvapenim pro ucetni firmu CZ.NICu, ktera jeste nevystoupila z ilegality. Ono je neco trochu jineho vest ucetnictvi nejakemu z.s.p.o. a neco jineho zpracovat behem 3 mesicu 45.000 faktur. To uz znamena ucetni na plny uvazek a jeste dost otrlou, aby tohle vsechno vydrzela. Prijde mi absurdni vymyslet selmostroje osetrujici nespolehlivost zasilani vypisu a riskovat problemy v navazujicim zpracovani. Pak bychom totiz stejne museli rict kolikadenni vypadek je akceptovatelny. Budeme cekat 4, 7 nebo 14 dni ? Po uplynuti 7 dnu napiseme majiteli "vase domena bude za tri dny vyrazena z DNS" a budeme cekat co se zakaznikem takovy zert udela pred prodlouzenym vikendem ? Neni logictejsi reseni rict, ze posilani vypisu musi fungovat spolehlive a pokud dojde k havarii bude se problem resit jako havarijni stav, nez si vytvorit obtizne otestovatelne zabezpeceni a zit v stavu permanentni havarie. Musim rict, ze mne prekvapuje lehkost s jakou se obcas za bezpecnou stranku fungovani vydava minimalizace prace poskytovatele sluzeb, pred zachovanim funkcnosti sluzeb pro zakazniky. Chapu nastvani pana Lormana, kdyz po zoufalem cisteni dat, dohledavani zakazniku, vcas zaplatili, verili, ze vsechno bude vporadku a cela ta namaha byla k nicemu. Ja bych taky rval. Presto bych do budoucna povazoval za lepsi reseni pro ISP vyfakturovat o par tydnu napred, rozeslat par dni predem informaci, ze zaplati a ze pripadnou upominku je mozne ignorovat, nez riskovat hledani vinika zablokovanych sluzeb a vysvetlovat zakaznikovi, ze maily za minulych par dni uz opravdu nikdy nedostane.
  • 5. 11. 1999 16:23

    Michal Schwarz (neregistrovaný)
    Asi tak. Pokud firma jako Globe Internet vede domeny stovkam (a mozna tisicum) zakazniku, bylo by od ni _velice_ nerozumne, kdyby s vybiranim poplatku od zakazniku cekala az nejakou neurcitou dobu. Dovedu si velice dobre predstavit situaci, kdy CZ-NIC posle firme Globe fakturu za 1000 domen, a ta bude muset uhradit 0.8 MKc s tim, ze je _mozna_ od svych zakazniku dostane v rozumne dobre zpet.
  • 6. 11. 1999 22:34

    Marek Antoš (neregistrovaný)
    Souhlasím, byla tu však ještě jedna možnost: nedávat do bill-c sebe, ale přímo zákazníka. V takovém případě by CZ.NIC poslal výzvu k zaplacení přímo jemu a Globe by nemělo žádné starosti (a upřímně řečeno ani ty peníze vybrané na zálohách). Jak říkám, někteří registrátoři šli cestou vybírání poplatků předem, jiní ne, každý má právo volby. Házet za to na kohokoliv z nich, tím méně na EUnet, bláto je zvláštní.
  • 16. 11. 1999 15:25

    Jiri Zarsky (neregistrovaný)
    Bohuzel je to jen a jen problem Eunetu, protoze temito maily nas, providery, poskodil v ocich nasich zakazniku a je mi jedno jestli umyslne nebo neumyslne. Tusim ze to splnuje jiste znaky trestneho cinu. Eunet si ma jinak nastavit sve automaty neboli SYSTEM. Ale ono je vsechno stejne otazka lidi a jejich pristupu k dane problematice. Zarsky
  • 15. 12. 1999 23:12

    Stanislav Holecek (neregistrovaný)
    Rekl by jsem, ze problemu okolo CZ.NIC je vice. Souhrne to svedci o tom, ze CZ. NIC dela neco na co nema, hlavne po organizacni strance, kterou mohu na vlastni kuzi hodnotit. 1) zasial proforma faktury via email 2) na danovem dokladu neuvede za co je zaplaceno (na jake obdobi) 3) na dotazy fakt@nic.cz odpovida automatickou odpovedi, ktera v mnohych pripadech je o necem jinem, ze je dotaz. 4) dle vsech znamych verejnych zdroju na CZ.NIC vlastni pravni subjektivitu! Takze jde pouze o vymluvu, ne objektivni zkutecnost