Jak jste přišel na myšlenku založit Elephant Orchestra? Inspirovalo vás něco, kde jste vzal peníze na rozjezd takové společnosti a co tomu případně předcházelo?
V podstatě tomu přecházel můj objev existence type-in trafficu na doménách a jeho hodnoty. Zjistil jsem, že určitý počet uživatelů nepoužívá vyhledávače a místo toho vepíšou svůj „dotaz“ přímo do adresního řádku prohlížeče + příslušnou doménovou koncovku. No a tenhle traffic šel monetizovat přes PPC.
Jak jsem ten business dál zkoumal, tak jsem zjišťoval, že se v tom točí poměrně velké peníze. No a jelikož bylo zřejmé, že přicházím pozdě, tak bude třeba to utlačit penězi. V tu dobu zrovna Pavel Šťovíček s partnery prodávali Logos firmě NESS a jelikož se na mě nespálili s předchozí investicí do Crazy Tomato, byli řekněme přirozený zdroj těch peněz, které jsem potřeboval.

Sice jsem při jednání pořád odbíhal zvracet, ale odjížděl jsem se 100 miliony Kč na Elephant Orchestra.
V té době jsem zrovna dokončil vysokou školu v Londýně a vrátil se po bujarých oslavách z Karibiku, kde jsem chytil těžkou salmonelu, zpět do vlasti. A s Michaelem Rostockem jsme jeli ty peníze naraisovat za Pavlem. Bylo to docela komické, protože před, během i po té schůzce jsem pořád odbíhal zvracet, nicméně jsem odjížděl, sice zelený, ale se 100 milióny na Elephant Orchestra. Strukturované to bylo jako úvěr ve 4 tranžích a výměnou za to dostali kluci i 51 % equity. Michael měl 2 % a já zbytek.
Co je hlavním předmětem podnikání EO a kdo jsou vaši hlavní konkurenti v Česku a vzhledem k objemům obchodů také a především celosvětově?
V tuto chvíli největší část tržeb generuje naše monetizační platforma pro domény Elephant Traffic. Tam si v podstatě konkurujeme s Googlem, který syndikuje svůj PPC feed parking firmám jako jsou DomainSponsor, Sedo nebo třeba Namedrive.
Podle tržeb naší druhou největší divizí je lead generation, což je z velké části lokální business. Tam bych jako naše největší konkurenty viděl Ataxo/H1 a Miton/ChytrýHonza. No a třetí je naše doménová divize, která spravuje více než 30 000 vlastní doménové portfolio. Sice negeneruje velký obrat, ale zase je tam obrovský gross margin v porovnání s našimi ostatními divizemi.
Jan Barta (*1985)
- spoluzakladatel B3net a projektu distribuce log Nabit.cz (prodáno ATS)
- 2005 – 2007 CEO Crazy Tomatos
- od 2007 – zakladatel Elephant Orchestra a.s.
- profil na LinkedIn, články na Lupa.cz
Není to tak dávno, co jste prohlásil, že brzy předstihnete v obratu Seznam. Jak jste od tohoto cíle daleko, jaké jsou obraty firmy a jak se na něm podílejí jednotlivé aktivity firmy?
No zatím je to spíše zbožné přání, ale je vždycky dobré si dávat vysokou metu, protože před sebou vidíte jasně definovaný cíl. Jsem prostě zdravě ambiciózní, což se v Čechách moc nenosí. A myšleno to bylo tak, když dám dohromady všechny svoje internetové firmy.
Jenom když dám dohromady svoje core aktivity, což je Elephant Orchestra, ePojisteni.cz a moje vlastní doménové portfolio, tak tenhle rok vygenerují řekněme minimálně 600 miliónů Kč tržeb. Ostatní internetové firmy/projekty, které vlastním/spoluvlastním, řekněme dalších 200 miliónů. Takže to už jsem na 800 miliónech. Seznam může mít tak 2,5 miliardy. Jenomže já samozřejmě rostu rychleji. Velmi optimisticky by se to mohlo podařit v roce 2014, pesimisticky 2017.
Jinak nechci, aby tohle samozřejmě bylo chápáno tak, že jsem se Seznamem v nějakém konkurenčním boji, jsme v úplně jiných businessech. Seznam je jenom pro mě takový interní benchmark, protože je to největší česká internetová firma. Seznamu naopak strašně fandím a celá republika by na něj měla být pyšná, jak v ČR odolává Googlu, ostatně daří se to jenom 4 lokálním hráčům na světě a ČR je jediný, kde se píše latinkou.
Kromě EO jste i v dalších firmách a aktivitách, za všechny vzpomeňme třeba film CzechMadeMan nebo firmu vyvíjející aplikace pro Facebook Viral Maniacs. Zatímco premiéra filmu se blíží, Viral Maniacs vypadají dost mrtvě. Jaká je situace v těchto „postranních“ aktivitách? Co třeba liposukční studia a další věci?
Je toho opravdu mraky, je pravda, že o fokusu se u mě nemůže moc mluvit.
U filmu Czech Made Man jsem koproducent s dennym007, o kterým ten film je. Všechny vás srdečně zvu do kina, film má premiéru už 28. dubna.
Co se týče Facebook developera Viral Maniacs, tak tam jsme se rozhodli zavřít herní část, nebyli jsme schopni se prosadit. Ale měníme teď fokus na aplikace a jednu zajímavou teď zrovna spouštíme, takže vše ještě není ztraceno.
Pak je to třeba nový start-up Semantic Visions, který se zabývá sémantikou webu. Dále třeba specialista na mobilní marketing Crazy Tomato. Rozhodl jsem se taky vstoupit do oboru „slevomatů“.
Spoluvlastním také WatchBrokers.com s Rickem Latonou, což je takový cash4gold koncept, ale na drahé hodinky. S Oldou Neubergrem a jeho týmem teď launchujeme nového facebook app developera. Dále jsem limited partnerem v Credo Ventures. Teď jsem taky zafinancoval malou částkou akcelerátor TechSquare, to je spíš ale taková charita pro mě.
Z mimointernetových věcí je to síť vámi zmiňovaných liposukcí Slim &Go; tenhle business strašně zmrvily ony slevomaty. No a taky s kamarádem developujeme nějaké půdy v Praze a mimo to mám nějaký menší distressed debt business, kde skupujeme pohledávky od bank. No a pak je to řada dalších projektů, o kterých zatím nemůžu mluvit. A taky spousta non-profit projektů, které dělám pro potěšení. Mimo to hraju ještě poker na takové poloprofesionální úrovni.
Nebere vám dohled nad těmito aktivitami čas a koncentraci, stíháte ještě kontrolovat, zda tyhle aktivity běží, není jim roztříštěnost pozornosti na škodu?
Určitě bere. Je zřejmé, že čistě z monetárního hlediska by bylo nejlepší se věnovat maximálně třem věcem. Jenomže já bych se potom nudil. Co se týče managování portfolia firem, tak je samozřejmě nejklíčovější si vybrat schopné partnery, což se mi naštěstí daří.
Ještě nedávno jste se na slevové podnikání nedíval zrovna pozitivně, nyní kupujete pětici slevových serverů a hodláte konkurovat Mitonu a jeho slevárnám? Co vás k této změně postoje přivedlo?
No tak prvotní impuls byl ten, že mi Miton šlápl na „kuří oko“ a sebral EO jednoho lead generation partnera. Myslel jsem, že spolu máme neoficiální holport, že si do zelí nelezeme, nicméně mýlil jsem se.
Já samozřejmě ze sebe nenechám dělat trhací kalendář, člověk v businessu prostě musí umět vrátit úder. No a rozhodl jsem se „bitvu“ roztáhnout na novou frontu – slevoweby.
Vtip je v tom, že Miton nám sebral partnera, co generoval 60 tisíc revenue a 15 tisíc Kč marže měsíčně. Jenomže já se svými partnery jim z jejich slevo-businessu vykousnu třeba výhledově 2–3 miliónu Kč marže měsíčně. Nějak historicky jsem bohužel trošku teritoriální…
Zatím mám v plánu vyhrát bitvu na poli agregátorů, kde je naší vlajkovou lodí web SlevyDnes.cz. To je otázka pár měsíců. No a na trh klasických slevomatů pojmu spíš nějak disruptivně a jak se česky říká, „vychcaně“, nelze čekat jenom klasický klon slevomatu.
Jinak to samozřejmě není nic osobního, kluky z Miton mám rád, ale musím je nějak přivítat ve velkoměstě.
Před rokem jste prohlásil, že „Webtrh zkurvil generaci podnikatelů“, článek jste ale pak smazal. Jak jste to myslel a změnil jste za tu dobu názor?
Ne, stojím si za tím. V podstatě ta generace kluků ve věku řekněme 15–23 let se díky Webtrhu rozhodla, že místo budování solidních projektů a firem půjdou cestou easy money, že budou bastlit MFA weby a spekulovat s doménami. Tím si vybudovali pasivní příjem a zakrněli. To můžou už rovnou jít prodávat crack na ulici, to je taky easy money s žádnou přidanou hodnotou.
Jedním z jejich motivů ale tehdy bylo, že četli vaše vyprávění o vašem rostoucím businessu a měli dojem, že se jim firmu podaří vystavět úplně stejně. Jen přehlédli oněch sto milionů investic, což tehdy nebyla veřejně zcela známá informace. Nemyslíte, že na tom „zkurvení“ máte tedy do určité míry i svůj podíl?
Ale bezesporu. Spousta lidí díky mně zjistila, kolik se potenciálně točí peněz v monetizaci doménového trafficu, a chtěli si z toho taky udělat živnost. Tady bych podtrhl to slovo živnost, to je totiž ten kardinální rozdíl. Já jsem od začátku stavěl exitovatelný business, zaměstnával jsem lidi, budoval management, zaváděli jsme procesy apod. Jenomže tohle si už ti živnostníci neuvědomovali a replikovali jenom malou část toho mého „systému“.
Po loňské Křišťálové Lupě jste prohlásil, že se na vás „všichni dívali nenávistně“. Proč jste měl ten dojem? Mě spíš přišlo, že řada lidí se vás snažila někam zařadit, například mi bylo vytýkáno, že snad nemusíme zvát každého synáčka nějakého VV ministra.
Jo, to je úsměvné. Jenom podotýkám, že já se píšu Barta a ne Bárta, příbuznost tam opravdu není. Problém je v tom, že já hodně vybočuju z takové té standardní české IT komunity, která je podle mě složena z lidí, kteří jsou už dávno za zenitem, ale pořád mají tendenci se plácat po zádech a říkat si, jak to tehdy v raných dobách bylo úžasné.
Logicky pro ně já se svým konfrontačním a agresivním způsobem businessu, kde všechno před sebou válcuju hlava nehlava, působím jako vetřelec, jako zlo, co chce implantovat nový řád. Má to v sobě ale jednu výhodu, díky tomuhle přístupu se na mě zase přirozeně balí šíleně talentovaných lidí, co mají podobné smýšlení. Revoluce jsou vždycky bohužel bolestivé a to logicky starý stav není ochoten akceptovat.
Nenarazil jsem na názory, že jste zlo nebo vetřelec, spíš na to, že podnikáte v segmentu trhu, kde je dobré mít profil hráče, zatímco jiné segmenty trhu jako herní business nefungují. A zrovna ten váš segment trhu je zcela mimoběžný s tím, co dělá ten „starý stav" – nijak se neovlivňujete ani neohrožujete. Takže si vás nevšímají. Stejně tak pojem revoluce je dneska spíš nadužívaný. Co vidíte ve vašem přístupu za revoluci? To, že monetizujete část trhu, kterou nechal někdo jiný z nějakého důvodu ležet ladem?
Ano, i takovéhle vysvětlení má v sobě samozřejmě nějakou logiku. Je pravda, že ten můj styl je rozdílný ode zbytku v tom, že já se snažím vždy najít nějakou neefektivitu na trhu a svým způsobem ji arbitrarizovat a na tom vydělat. Takže řekněme, že nevytvářím takovou tu klasickou value-added, o kterou se vždy opírala ta starší generace, bavíme-li se o doménách. Někdo na mě proto ukazuje prstem a říká, že jsem spekulant a parazit.
Jediné, co mohu odpovědět, je to, že už více než 20 let nežijeme v komunismu a i lidé jako já mají ve společnosti roli, protože zefektivňují trh, z čehož nakonec benefituje většina. Ale zdá se mi, že spousta lidí to pořád nějak nemůže překousnout.
A na závěr téměř obligátní otázka: co teď chystáte, připravujete?
Já jsem bohužel dost impulsivní a třeba horizont střednědobý plán pro mě znamená tak 14 dní, více dopředu je pro mě dost složité plánovat. V tomto horizontu teď rozjíždíme velkou televizní a outdoorovou kampaň pro ePojisteni.cz.
Chtěl bych dál nakalibrovat naši ofenzívu ve slevovém businessu a v rámci Elephant Trafficu chystáme partnerství s jednou novou parking firmou, což nám umožní monetizovat všechen traffic, ne jenom ten, co umíme prodat přímo inzerentům, čili ET bude taková hybridní parking firma. Co se týče nových příležitosti na trhu, těch vidím týdně aspoň deset, ale samozřejmě nejsem je schopen všechny vytěžit.
Děkuji za rozhovor.