Hlavní navigace

Jan Handl: Jakou cenu máte pro Facebook?

7. 12. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

V létě americký kongres požádal firmy, které sbírají data o uživatelích internetu, aby jim daly vědět, kde a jak své informace sbírají. Kongresmany také zajímalo, zda tato data prodávají třetím stranám. Měli bychom se vůbec zabývat tím, kdo, kde a jak naše data sbírá? A má smysl proti tomu bojovat?
Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Výsledek zprávy doručené americkému kongresu (upozornil na ni server Yahoo) není zas tak překvapivý. Na stránkách společnosti ProPublica je možné najít hezké shrnutí, z něhož plyne očekávaná odpověď na klíčovou otázku, zda se s daty na facebookových profilech obchoduje. 

Ano, a nejenom s daty na Facebooku, i s údaji na Twitteru a LinkedInu. A například společnost Intelius, zabývající se screeningem zaměstnanců, pracuje i s daty z dalších sociálních sítí, Blogspot, WordPress, MySpace a YouTube nevyjímaje.

Pomocí funkce „Social Network Search“ umožní Intelius každému pořádně si prolustrovat vybranou osobu. Součástí výstupu jsou i zájmy a profesní historie, odkazy na profily na sociálních sítích a další zajímavé údaje. To není nic divného, podobných webových služeb je spousta a všichni jsme si vědomi toho, že se s našimi daty na sociálních sítích čile pracuje, ale i obchoduje.


Autor: Intelius.com

Intelius

Společnosti jako Acxiom se na naše působení na Facebooku a jinde dívají čistě obchodně. Pro své klienty sbírají údaje a tvoří profily, které nejde nazvat jinak než zákaznické. Acxiom (o této společnosti píší i v The New York Times) kongresu předal seznam svých zákazníků z roku 2009 a nutno dodat, že už tehdy šlo o vybranou společnost. Skoro polovina firem z žebříčku Fortune 100, osm z deseti top firem, které vydávají kreditní karty, banky, výrobci aut, hotely, politické strany…

Zajímavější by spíš bylo vyjmenovat top firmy a organizace, které s daty ze sociálních sítí nepracují a nekupují je od prostředníků. Takový seznam by byl podstatně stručnější. 

V článku na Yahoo je zmiňována služba Privacyfix. Ta jako doplněk Firefoxu nebo Chromu analyzuje nastavení soukromí na sociálních sítích a stránkách, které uživatel navštíví. Výstupem je procento stránek, které navštěvujete a Facebook je trackuje, a také hodnota vašich dat pro Facebook. 

Marketing Meeting balicek

Privacyfix nabízí i nápravu, tedy ucpání míst, kudy data unikají. Jde o jakýsi hub, ve kterém je možné spravovat místa, ze kterých se naše data vydávají do světa.


Autor: Privacyfix.com

Privacyfix: Kolik na vašich datech Facebook vydělá?

Můžete si myslet, že boj s unikajícími daty je bojem s větrnými mlýny a asi nebudete daleko od pravdy. Se stránkami, které sbírají data o uživatelích, nebudou brzy bojovat jenom největší schizofrenici a strašpytlové. Myslím, že za pár let budou podobné služby běžnou výbavou uživatelů, stejně tak jako to jsou nyní antivirové programy.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).