
Ilustrace: Nenad Vitas
Výsledek zprávy doručené americkému kongresu (upozornil na ni server Yahoo) není zas tak překvapivý. Na stránkách společnosti ProPublica je možné najít hezké shrnutí, z něhož plyne očekávaná odpověď na klíčovou otázku, zda se s daty na facebookových profilech obchoduje.
Ano, a nejenom s daty na Facebooku, i s údaji na Twitteru a LinkedInu. A například společnost Intelius, zabývající se screeningem zaměstnanců, pracuje i s daty z dalších sociálních sítí, Blogspot, WordPress, MySpace a YouTube nevyjímaje.
Pomocí funkce „Social Network Search“ umožní Intelius každému pořádně si prolustrovat vybranou osobu. Součástí výstupu jsou i zájmy a profesní historie, odkazy na profily na sociálních sítích a další zajímavé údaje. To není nic divného, podobných webových služeb je spousta a všichni jsme si vědomi toho, že se s našimi daty na sociálních sítích čile pracuje, ale i obchoduje.
Společnosti jako Acxiom se na naše působení na Facebooku a jinde dívají čistě obchodně. Pro své klienty sbírají údaje a tvoří profily, které nejde nazvat jinak než zákaznické. Acxiom (o této společnosti píší i v The New York Times) kongresu předal seznam svých zákazníků z roku 2009 a nutno dodat, že už tehdy šlo o vybranou společnost. Skoro polovina firem z žebříčku Fortune 100, osm z deseti top firem, které vydávají kreditní karty, banky, výrobci aut, hotely, politické strany…
Zajímavější by spíš bylo vyjmenovat top firmy a organizace, které s daty ze sociálních sítí nepracují a nekupují je od prostředníků. Takový seznam by byl podstatně stručnější.
V článku na Yahoo je zmiňována služba Privacyfix. Ta jako doplněk Firefoxu nebo Chromu analyzuje nastavení soukromí na sociálních sítích a stránkách, které uživatel navštíví. Výstupem je procento stránek, které navštěvujete a Facebook je trackuje, a také hodnota vašich dat pro Facebook.
Privacyfix nabízí i nápravu, tedy ucpání míst, kudy data unikají. Jde o jakýsi hub, ve kterém je možné spravovat místa, ze kterých se naše data vydávají do světa.
Můžete si myslet, že boj s unikajícími daty je bojem s větrnými mlýny a asi nebudete daleko od pravdy. Se stránkami, které sbírají data o uživatelích, nebudou brzy bojovat jenom největší schizofrenici a strašpytlové. Myslím, že za pár let budou podobné služby běžnou výbavou uživatelů, stejně tak jako to jsou nyní antivirové programy.