Hlavní navigace

Názory k článku Je etika IT konzultantům k něčemu dobrá?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 2. 2001 9:59

    Petr Stransky (neregistrovaný)
    Posuzovat vysledky a kvalitu cinnosti konzultantu je principielne velmi jednoduche. Je to schopnost prinest klientovi hodnotu rychleji nebo ve vetsim rozsahu nez je schopen on sam - at uz v podobe zvladnuti reseni problemu nebo otevirani novych obzoru a prilezitosti.
    Ve skutecnosti to neni o vyberu "idealniho" mozneho reseni. at uz z pohledu ceny nebo kvality. To totiz podleha znacnemu pohybu v case a prostoru. Porovnatelnost je navic silne diskutabilni, samotna porizovaci cena je naprosto nevhodny parametr. Proto je naopak klicove, aby byl konzultant schopen analyzovat situaci a navrhnout spravne reseni pro spravne misto a cas.
    A protoze naprosta vetsina konzultacnich firem potrebuje dlouhodobe zakazniky, ne jednotlive "rany", tak si da sakra pozor aby klientovi skutecne prinesla co nejvetsi mozny benefit. Problematicka je ale zejmena uroven jednotlivych konzultantu, a tedy jejich schopnost prinest patricne vysledky. Ono zname firemni logo jeste nepredznamenava kvalitniho konzultanta, ale kvalitni podminky pro jejich "rust". Dalsim problemem muze byt mala spoluprace ze strany klienta, at uz v podobe velmi casteho "hozeni" problemu na konzultacni firmu, ktera ma ale omezeny manevrovaci prostor, nebo nizkymi prostredky, ktere na vlastni poradenskou praci venuje. Ne vzdy je mozne menit rozsah konzultaci bez velkych dopadu na vysledek - to je jako kdyby jste doktorovi daly jen 2 hodiny na operaci srdce s tim, ze vic zaplatit nechcete. A on by Vas nutne musel odmitnout a riskovat, ze nekde zkolabujete nebo pro Vas pracovat zdarma.
    A pokud se tyka provizi za prodej "reseni", to uz je jina pisnicka - i kdyz tady se spise bavime o provizi za dohozeni zakaznika vyrobci. Kazda konzultacni firma si musi sahnout do sveho svedomi... Mimochodem, to ze nejaky konzultant preferuje urcite systemy nemusi znamenat nic jineho nez ze s nimi ma dobre zkusenosti a tudiz je schopen se za ne "postavit".
  • 5. 2. 2001 22:27

    Jiri Ludvik (neregistrovaný)
    Proto je naopak klicove, aby byl konzultant schopen analyzovat situaci a navrhnout spravne reseni pro spravne misto a cas.

    Vzhledem k neschopnosti vetsiny zakazniku vyjadrit sve pozadavky je v nasich podminkach pro konzultanta klicove vedet co zakaznik vlastne potrebuje lepe nez to vi sam zakaznik.

  • 8. 2. 2001 1:38

    Petr Stransky (neregistrovaný)
    S tim nelze nez souhlasit, a je to cast toho co se mnou uvedenou vetou mini. Schopnost rozpoznat diky zkusenosti, znalostem a intuici spravnou "diagnozu" je naprosto fundamentalni uvod k navrhu kazdeho reseni.
  • 5. 2. 2001 21:06

    Nishkam (neregistrovaný)
    Zvlastni, ze zrovna toto tema jsem mel v hlave pred nekolika dny. :-) Myslim si vsak, ze otazka etiky se nevztahuje k tomu jakou praci delam. Jestli je nekdo prase, tak se to projevi vsude, stejne to plati i naopak. V kontextu IT jsem si vsimnul rozdilu, ktery rozdeluje svety Windows a Linux. Je pro mne radosti, kdyz se dnes po letech windowsovani pohybuji ve svete Linux. Ochota a spoluprace linuxaku je nevidana na pomery "spickovych" odborniku, navrhujicich "vysoce profesionalni robustni reseni" ;-) Jeste k te debate, pamatuji si, jak moje byvala firma prodavala 2 verze softwaru: pro 1 PC a sitovou. Vnitrni technicky rozdil byl v 1 prikazu SET EXCLUSIVE ON/OFF. Rozdil ceny - asi 100%. Je to neeticke? Dodnes nevim.

    Pak jeste o tech doktorech vzpominam si 1 povidku o mladikovi, ktery se vratil z mesta jako vyuceny lekar. Stejne jako jeho otec. Aby se predvedl vzal si 1 otcovou pacientku. Lecila se 15 let na nejakou tezkou nemoc. Po kratke dobe nemoc byla pryc...
    Tatinkova reagoval asi takto: Dobre si se synku naucil, ale NEPOCHOPIL JSI NASE REMESLO. Tato zena me zivila 15 let, kdo mi ted bude platit, kdyz je zdrava?
  • 6. 2. 2001 15:51

    MK (neregistrovaný)
    To je prekvapeni? Konkretne p. Zajicek bere ze Slashdotu spoustu veci.

    Myslim, ze pokud to neni vetsina clanku, je to celkem skousnutelne a prinosne - je otazkou, v jake forme maji byt "credits". Ne vsichni ctou Slashdot.

  • 6. 2. 2001 20:51

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Za prve - Lupa neopisuje, protoze Lupa "to" nepise.

    Za druhe - zdaleka nejen ze Slashdotu, ale ze vsech moznych zdroju vsichni cerpaji podklady a podnety pro clanky. A vzajemne se - ruznou merou - ovlivnuji. Jen blazen si muze myslet, ze vymysli tema, ktere nikdy nikde neexistovalo. Jde ovsem o to, aby ho zpracoval tak, ze je "v tom" videt nejaka myslenka, metafora apod., ktera tema tlaci dal o kousek dopredu. Pro mne nebyl Slashdot jedinym podnetem - tema etiky konzultacni cinnosti je tak obecne, ze ho jeden Slashdot ani jiny xdot nemuze predstavit ve finalni podobe, ke ktere uz nikdy nebude co dodat.

    A kdyz uz reagentem byl zrovna Yenya - prezentace Linuxu snad neni "o moc horsim" opisovanim od tech, kteri ho uz popsali?:) Publicistika je a zustane kompilaci, resp. interpretaci. Zvlaste Yenya by o tom mohl vedet vic nez dost i jako programator.

    Zaver - priznavam se plne k tomu, ze i pisu a mluvim o tom, co jsem kde precetl, uslysel, uvidel. Etikou publicisty je, aby - pri psani clanku - dokazal z nejakeho tematu neco vypichnout, pridat nejaky svuj pohled, najit nejakou dalsi souvislost apod. Nakonec priznavam, ze bylo moji chybou, ze jsem odkaz na Slashdot i na dalsi materialy, vztahujici se k tematu, neuvedl. Cinim tak od sameho pocatku ve svem zpravodajstvi News on 'Net, protoze to povazuju za eticke - totez cini dobri autori i v knihach, kde uvadeji odkazy na prameny. Propriste - pokud nebude vyplod jen z me hlavy (i to se stava, i kdyz jen a pouze a cele jen z te me samozrejme byt nemuze:), odkazy uvedu i na Lupe. (Pozn.: vse recene se tyka prezentaci temat (jejichz vrcholem je esej), nikoli dalsich zanru, jako je investigativni zurnalistika, cista zprava o udalosti a la CTK apod.).

  • 5. 2. 2001 22:17

    Jiri Ludvik (neregistrovaný)
    V konzultační činnosti etický kodex neexistuje.

    Není úplně pravda, že pro konzultanty neexistuje žádný etický kodex. Snad všechny odborné asociace, jejichž členem se konzultant může stát, mají nějaký etický kodex (např. viz.: http://www.ieee.org/about/whatis/code.html, http://www.imcusa.org/ethics.acgi, http://www.isc2.org/code.html).

    Etika také není jenom o technické správnosti a vhodnosti doporučovaného řešení, ale třeba i o důvěrnost informací získaných v průběhu práce nebo o způsobu získání zakázky.

    Měl bych otázku na konzultanty - pokud byste věděli, že řešení projektu by skvěle vyhověl levnější nebo i bezplatný software, navrhli byste klientovi jeho využití, nebo byste se mu snažili vnutit drahý software s dražším hardwarem...

    O jakých nákladech se bavíme, o pořizovací ceně nebo provozních nákladech, nebo o TCO? Když se srovná Linux s Windows, výhoda pořizovací ceny je jasně na straně Linuxu. Správu jednoduché konfigurace Windowsů zvládne trochu zkušenější uživatel, pro kterého spravovat Linux bude nemožné. Tady už výhoda "levného" softwaru není tak zřejmá. A to by se do nákladů mělo správně ještě započítat přeškolení uživatelů (typicky 50ti letých paní, kterým přechod z psacího stroje na počítač trval 3 roky) zvyklých na své Windows s Wordem na Linux se StarOfficem. Nákupní cena není jediný faktor, který se musí brát v úvahu.

    ...získali něco navrch i na podílech z prodeje SW/HW
    Slovo "konzultační" se používá velmi volně a "konzultační" nutně neznamená "produktově neutrální" nebo "nezávislý". Existují různé konzultační společnosti. Na jedné straně spektra najdeme konzultační divize IBM nebo Microsoftu, nebo firmy, pro které "konzultační" znamená, že dodávají služby k nějakému produktu nebo produktům. Na druhé straně jsou konzultační společnosti, které proklamují nezávislost na dodavatelích. No a potom jsou takové, které něříkají tak ani tak, ale jsou konzultační, protože konzultační společnosti účtují dvojnásobnou hodinovou sazbu než společnosti normální :-)
    Je neetické pokud vám konzultant z prvních dvou druhů společností doporučí řešení z jehož prodeje má procenta? Řekl bych že ne.
    Je neetické když "produktově nezávislá" konzultační firma vydělává na provizích od dodavatele SW? Pokud je ta provize v absolutní i relativní hodnotě významná tak asi ano.

    Má etika konzultanta vliv na jeho budoucnost, nebo je všechno taková džungle, ve které se nikdo nevyzná a není podle čeho posuzovat?

    Džungle tu do určité míry vládne, ale myslím, že postupem doby dojde
    1) k určité konsolidaci na trhu konzultačních společností, kdy ty dobré si vybudují renomé postavené ne na jménu, ale na kvalitní práci, kterou provedly v minulosti.
    2) zájemci o konzultační služby se naučí, jak poznat dobrého konzultanta.

    Proto (a nejen proto) si myslím, že etika pro konzultanty smysl má.

  • 6. 2. 2001 21:28

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Když se srovná Linux s Windows, výhoda pořizovací ceny je jasně na straně Linuxu. Správu jednoduché konfigurace Windowsů zvládne trochu zkušenější uživatel, pro kterého spravovat Linux bude nemožné. Tady už výhoda "levného" softwaru není tak zřejmá. A to by se do nákladů mělo správně ještě započítat přeškolení uživatelů (typicky 50ti letých paní, kterým přechod z psacího stroje na počítač trval 3 roky) zvyklých na své Windows s Wordem na Linux se StarOfficem. Nákupní cena není jediný faktor, který se musí brát v úvahu.

    Je jasne, ze navrhovat reseni s Linuxem tam, kde o nem nikdo nema ani paru, by pro klienta mohl byt krok do velke tmy. S jednou vyjimkou - pokud by soucasti navrhovaneho reseni byla i varianta s jasne uvedenymi naklady na spravu linuxovych (aj. *nixovych) systemu. Pokud by ji pak klient uznal za vyhodnejsi a byl ochoten zamestnat administratory takove site, kde je problem? Bezni zamestnanci by stale mohli mit Windows na desktopech, ale spousta jinych zalezitosti by se spravovala *nixove. Mimochodem, na sprave windowsovskych klientu z linuxovych serveru se uz nejakou dobu pracuje. A uz dnes je mozne osadit desktopy firmy linuxovym softwarem, ktery muze vyhovet jejim potrebam. Samozrejme je nejjednodussi mit hotova reseni s Windows a rikat: "Vsichni to chteji, tak mi vlezte s Linuxem na zada!". Vyvoj ale pokracuje, a i kdyz se do soucasne situace hned nepromita, jednou muze zacit klepat na dvere zcela nepripravenym konzultantum.

  • 8. 2. 2001 7:02

    Petr Klimovic (neregistrovaný)
    Správu jednoduché konfigurace Windowsů zvládne trochu zkušenější uživatel, pro kterého spravovat Linux bude nemožné.

    Zalezi co si predstavite pod pojmem sprava. Jestli zmenu tapety na plose, nebo reseni problemu modre obrazovky.