Vlákno názorů k článku Je etika IT konzultantům k něčemu dobrá? od Jiri Ludvik - V konzultační činnosti etický kodex neexistuje. Není úplně pravda,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 2. 2001 22:17

    Jiri Ludvik (neregistrovaný)
    V konzultační činnosti etický kodex neexistuje.

    Není úplně pravda, že pro konzultanty neexistuje žádný etický kodex. Snad všechny odborné asociace, jejichž členem se konzultant může stát, mají nějaký etický kodex (např. viz.: http://www.ieee.org/about/whatis/code.html, http://www.imcusa.org/ethics.acgi, http://www.isc2.org/code.html).

    Etika také není jenom o technické správnosti a vhodnosti doporučovaného řešení, ale třeba i o důvěrnost informací získaných v průběhu práce nebo o způsobu získání zakázky.

    Měl bych otázku na konzultanty - pokud byste věděli, že řešení projektu by skvěle vyhověl levnější nebo i bezplatný software, navrhli byste klientovi jeho využití, nebo byste se mu snažili vnutit drahý software s dražším hardwarem...

    O jakých nákladech se bavíme, o pořizovací ceně nebo provozních nákladech, nebo o TCO? Když se srovná Linux s Windows, výhoda pořizovací ceny je jasně na straně Linuxu. Správu jednoduché konfigurace Windowsů zvládne trochu zkušenější uživatel, pro kterého spravovat Linux bude nemožné. Tady už výhoda "levného" softwaru není tak zřejmá. A to by se do nákladů mělo správně ještě započítat přeškolení uživatelů (typicky 50ti letých paní, kterým přechod z psacího stroje na počítač trval 3 roky) zvyklých na své Windows s Wordem na Linux se StarOfficem. Nákupní cena není jediný faktor, který se musí brát v úvahu.

    ...získali něco navrch i na podílech z prodeje SW/HW
    Slovo "konzultační" se používá velmi volně a "konzultační" nutně neznamená "produktově neutrální" nebo "nezávislý". Existují různé konzultační společnosti. Na jedné straně spektra najdeme konzultační divize IBM nebo Microsoftu, nebo firmy, pro které "konzultační" znamená, že dodávají služby k nějakému produktu nebo produktům. Na druhé straně jsou konzultační společnosti, které proklamují nezávislost na dodavatelích. No a potom jsou takové, které něříkají tak ani tak, ale jsou konzultační, protože konzultační společnosti účtují dvojnásobnou hodinovou sazbu než společnosti normální :-)
    Je neetické pokud vám konzultant z prvních dvou druhů společností doporučí řešení z jehož prodeje má procenta? Řekl bych že ne.
    Je neetické když "produktově nezávislá" konzultační firma vydělává na provizích od dodavatele SW? Pokud je ta provize v absolutní i relativní hodnotě významná tak asi ano.

    Má etika konzultanta vliv na jeho budoucnost, nebo je všechno taková džungle, ve které se nikdo nevyzná a není podle čeho posuzovat?

    Džungle tu do určité míry vládne, ale myslím, že postupem doby dojde
    1) k určité konsolidaci na trhu konzultačních společností, kdy ty dobré si vybudují renomé postavené ne na jménu, ale na kvalitní práci, kterou provedly v minulosti.
    2) zájemci o konzultační služby se naučí, jak poznat dobrého konzultanta.

    Proto (a nejen proto) si myslím, že etika pro konzultanty smysl má.

  • 6. 2. 2001 21:28

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Když se srovná Linux s Windows, výhoda pořizovací ceny je jasně na straně Linuxu. Správu jednoduché konfigurace Windowsů zvládne trochu zkušenější uživatel, pro kterého spravovat Linux bude nemožné. Tady už výhoda "levného" softwaru není tak zřejmá. A to by se do nákladů mělo správně ještě započítat přeškolení uživatelů (typicky 50ti letých paní, kterým přechod z psacího stroje na počítač trval 3 roky) zvyklých na své Windows s Wordem na Linux se StarOfficem. Nákupní cena není jediný faktor, který se musí brát v úvahu.

    Je jasne, ze navrhovat reseni s Linuxem tam, kde o nem nikdo nema ani paru, by pro klienta mohl byt krok do velke tmy. S jednou vyjimkou - pokud by soucasti navrhovaneho reseni byla i varianta s jasne uvedenymi naklady na spravu linuxovych (aj. *nixovych) systemu. Pokud by ji pak klient uznal za vyhodnejsi a byl ochoten zamestnat administratory takove site, kde je problem? Bezni zamestnanci by stale mohli mit Windows na desktopech, ale spousta jinych zalezitosti by se spravovala *nixove. Mimochodem, na sprave windowsovskych klientu z linuxovych serveru se uz nejakou dobu pracuje. A uz dnes je mozne osadit desktopy firmy linuxovym softwarem, ktery muze vyhovet jejim potrebam. Samozrejme je nejjednodussi mit hotova reseni s Windows a rikat: "Vsichni to chteji, tak mi vlezte s Linuxem na zada!". Vyvoj ale pokracuje, a i kdyz se do soucasne situace hned nepromita, jednou muze zacit klepat na dvere zcela nepripravenym konzultantum.

  • 8. 2. 2001 7:02

    Petr Klimovic (neregistrovaný)
    Správu jednoduché konfigurace Windowsů zvládne trochu zkušenější uživatel, pro kterého spravovat Linux bude nemožné.

    Zalezi co si predstavite pod pojmem sprava. Jestli zmenu tapety na plose, nebo reseni problemu modre obrazovky.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).