Magazín Forbes se ptá Is Pheed the New Twitter? a lidé na Twitteru se prozatím mohli seznámit hlavně se spamem, který z této nové sociální sítě přichází. Jejím základním poznávacím znamením totiž zatím je agresivita v oblasti sdílení – prostě už v okamžiku zakládání účtu za vás ospamuje sociální sítě. A pokud si v nastavení nevypnete přednastavené sdílení, bude vše z Pheedu automaticky proudit na Facebook či Twitter.
Právě agresivita je možná důvodem toho, že Twitter aktuálně Pheedu zablokoval možnost využívat API. Nejde si tedy připojit účet z Twitteru na Pheed, nejde hledat své přátele z Twitteru na Pheedu a nejde se ani přihlašovat pomocí Twitteru. Což je samozřejmě hodně velký problém pro ty, kdo si zkusili na Pheedu založit účet právě pomocí twitterové identity.
Podle informací v článku na Forbesu má Pheed.com aktuálně okolo 350 tisíc návštěvníků a podařilo se mu nalákat pár stovek celebrit. Což samozřejmě na miliardu Facebooku či stovky milionů Twitteru nemá. A z malého českého pohledu to také není žádná sláva – bude tak trochu zázrak, pokud přes Twitter či Facebook najdete někoho ze svých českých přátel na Pheedu (autorův pokusný účet najdete zde).
Sledování za peníze
Pheed je další pokus o sociální síť. Se vším všudy. Sdílením, sledováním, označováním „líbí“ (ale kupodivu také „nelíbí“), hashtagy, fotkami, statusy, videem, audiem (ale kupodivu neumí vkládat odkazy poněkud inteligentnějším způsobem). Provedením něco mezi Twitter a Facebookem a pár originálními myšlenkami – třeba tou, že na Pheedu můžete mít účet, který ostatní mohou sledovat pouze za peníze. A také s řadou věcí, které poněkud drhnou – třeba vkládání videa z YouTube jde hodně ztuha. Nechybí samozřejmě ani sdílení na další sociální sítě – Google+, Facebook a Twitter.
Pheed toho prozatím umí „dost“, ale na druhou stranu ne „dost hodně“. Nemá mobilní aplikace (pro iOS prý čeká na schválení). Chybí snadná možnost jak sdílet obsah z webu, jiná než kopírovat URI a vkládat vše ručně. Chybí jakékoliv API, které by umožňovalo síť používat ve větší míře než jenom „ručně“ a občasně. Chybí ale hlavně uživatelé, zejména pokud nechcete sledovat pár desítek vybraných (amerických) celebrit (třeba Paris Hilton nebo Miley Cyrus).
Twitter s obchodním modelem
Právě možnost poskytovat obsah za peníze by měl být tím, co Pheed odliší od ostatních sociálních sítí – samozřejmě za předpokladu, že Pheed zajistí kvalitní originální obsah. A že překoná to, co se zatím podařilo překonat jenom výjimečně – nechuť lidí změnit sociální síť. „Pheeders“ (jak se „pheedujícím“ říká) mohou svůj obsah poskytovat ve formě „placeného kanálu“ – za měsíční poplatek od 1,99 do 34,99 USD. Nebo mohou jednorázově zpoplatnit nějaký příspěvek, ve stejném rozsahu.
Tvůrci Pheedu, zejména O. D. Kobo, CEO společnosti, říkají, že je klíčové produkování kvalitního obsahu. Právě kvůli obsahu jsou lidé podle něj unavení a otrávení ze stávajících sociálních sítí. A právě to, že je možné obsah zpoplatnit, by podle Koba mělo vést k tomu, že Pheed bude jiný – plný kvalitního obsahu.
Jenže, vyplatí se značkám a celebritám s desítkami milionů fanoušků na Facebooku či miliony sledujících na Twitteru řešit další sociální platformu? A hlavně, budou miliony fanoušků či sledujících mít zájem přejít někam jinam? Když jim Facebook či Twitteru plně vyhovuje, vědí jak ho používat, mají tam své přátele či sledující a sledované?
Těžko říct. Jedno je ale jisté. Historie se opakuje. Zabijáků a náhrad Twitteru a Facebooku tu za poslední roky bylo hodně. A nestalo se nic. Jediné čemu se podařilo uspět, bylo něco nového – proto je možné označit Instagram – www.instagram.com – za úspěch. A možná totéž říci o Pinterestu – www.pinterest.com. Ani jedna z těchto sociálních sítí (či služeb) se nesnažila napodobit Facebook či Twitter. Ani je nahradit. Pheed je prozatím Twitter s přidaným obchodním modelem.