Kolik stojí akcie twitterového účtu Lupy? Jak si vede IInfo? Má smysl investovat do twitterového účtu Živě, nebo spíš do jednotlivých redaktorů? Takové a podobné otázky jste mohli zaznamenat na českém Twitteru začátkem roku 2011. Co se stalo? Twitter zasáhla „burzovní horečka“, vyvolaná webem twiDAQ.
Co je twiDAQ
Pokud jste aktivními uživateli Twitteru, možná jste začátkem roku zahlédli zprávy, které zmiňovaly, že někdo někoho prodal, koupil či někomu klesla cena, a společným jmenovatelem těchto zpráv byl hashtag #twiDAQ. Jak už název napovídá, jedná se o virtuální „burzu cenných papírů“, ovšem v roli obchodovaných komodit jsou „twitterové účty“. TwiDAQ vznikl loni v září, a už letos v lednu se stala na českém Twitteru jednoznačně hitem.
Jak to celé funguje? Když vstoupíte do hry, protože twiDAQ je především hra, dostanete do začátku sto virtuálních dolarů, za které můžete nakupovat „akcie“ jednotlivých twitterových účtů. Jejich hodnota je dána jednak „výkonem firmy“, tj. tím, jak je účet aktivní, jestli publikuje, kolik má retweetů apod., a jednak tím, jaký je o tyto akcie zájem. Pokud je velký zájem (převažuje poptávka), cena roste, když je trh nasycen a „akcionáři“ se svých podílů zbavují, cena klesá.
Na českém Twitteru vzbudil twiDAQ doslova „akciovou horečku“ a provozovatel webu dokonce začal odpovídat pomocí překladače do češtiny. Jak potvrdil i v rozhovoru pro Lupu, čeští uživatelé vzali twiDAQ doslova útokem – v únoru tvořily přístupy z ČR celé tři čtvrtiny celkového provozu. Je to možná paradoxní, když uvážíme, že v ČR není obchodování na burze tak běžné jako třeba v USA, a virtuální burzy cenných papírů jsou minoritní záležitost. TwiDAQ je proti opravdovým burzám o hodně jednodušší – jen se kupuje a prodává, nejsou tu např. short sells – což možná snížilo práh pro vstup, a to v kombinaci s českou hravostí stálo za rychlým vzestupem obliby této hry.
K popularitě jistě přispěly i nejrůznější „žebříčky“, pomocí nichž si twitteristé poměřovali „kdo má kolik virtuálních twiDAQ dolarů“ a „čí akcie klesají“.
Další sociokomunito-pitomost…
Než odmítnete twiDAQ jako hloupost a hračku pro poblouzněné netizeny (včetně hlášky v reálném životě nemají kamarády…), zkuste se zamyslet: Opravdu to je k ničemu a nikoho to nezajímá?
Sociální síť Twitter svou moc už několikrát prokázala – stala se nejen aktivním katalyzátorem společenského dění, ale vstoupila i do pop-kultury a stala se jedním ze symbolů současného Internetu. S růstem jeho popularity vzniklo i několik služeb, které jej chtějí nějak kvantifikovat, zpracovat, ukázat, co je podstatné. Vznikly nejrůznější indexy, které počítají „vliv“ jednotlivých lidí, především na základě statistických ukazatelů, jako je počet retweetů (tedy „šíření myšlenek sítí“), počet následovníků (followers) a jejich vzájemné matematické vztahy. Výsledkem jsou čísla, při jejichž porovnání můžeme zhruba odhadnout, kdo má jaký „vliv“.
Takové měření může vzbuzovat zdání exaktnosti, ale vždy je více či méně závislé na nastavení vah, které jednotlivým faktorům přiřazujeme. Porovnávání účtů pak připomíná něco jako porovnávání firem podle čísel z účetní uzávěrky. Opravdový zájem či důvěru trhu prověří až obchodování na burze. Burza je citlivý indikátor nálad a trendů ve společnosti, jak vědí nejen ekonomové. Princip burzy používají některé psychologické průzkumy, sociologické testy a společenské modely. Proč by tedy „burza twitterových účtů“ nemohla sloužit jako podobný ukazatel vedle „spočetných“ faktorů? Autor celou burzu stále dolaďuje, upřesňuje pravidla a po posledním updatu (a výrazném poklesu celého twiDAQu) by měly být trendy méně ovlivnitelné spekulativními nákupy.
Mohlo by vás zaujmout k tématu Twitteru
Zač je @Lupacz?
V době psaní tohoto článku za 4.44$ Na žebříčku nejdražších českých účtů to není nijak vysoké číslo – ostatně prostudování tohoto žebříčku řekne pozornému čtenáři mnoho zajímavého o české twitterové scéně, obzvlášť pokud si informace spojí např. s žebříčkem webu klaboseni.cz. Žebříčku nevévodí ani nejaktivnější, ani nejznámější, ani nejvíce následovaní, i když určitá korelace s těmito faktory je patrná.
Co tedy odráží twiDAQ? Zatím spíš nálady několika tisíců hráčů, ale s rozšiřováním hráčské základny a zpřesňováním kategorizace jednotlivých titulů se může stát obdobou „trending topics“, citlivým seismografem, který zareaguje na trendy, události a nálady této sociální sítě rychleji než všechny matematické modely a statistiky. Asi ne přesněji, a asi bude náchylnější k momentální hysterii, ale jeho reakce je bezprostřední. Jak s těmito daty naložíte? To už je na vás…
Rozhovor s Jimem Morrisonem, autorem twiDAQ
Lupa: Nelze začít jinak než obligátním „řekni nám něco o sobě“ – odkud jsi, co děláš, jak jsi starý…?
JM: Jsem z Bathu, malého města na jihozápadě Spojeného království. Je mi 31 let a jsem majitelem agentury Deep Blue Sky, kde děláme v pěti lidech weby pro zákazníky, poskytujeme jim hosting a občas uděláme nějakou věc jako fmbip.com.
Lupa: Jak jsi přišel na nápad „hele, udělám virtuální burzu s Twitterem?“ Ptám se proto, že jsem měl podobný nápad, ale nebyl čas ho realizovat…
JM: Nápad na twiDAQ byl trochu náhoda. Vlastně jsem původně chtěl udělat hru s obchodováním dlouho před tím, než jsem o Twitteru vůbec slyšel, možná už v roce 2005, ale neměl jsem tehdy snadno dostupný zdroj dat.
Před rokem, dvěma, když jsem se začal seznamovat s Twitterem a jeho API, napadlo mě, že by právě Twitter mohl být skvělým zdrojem dat pro sledování trendů a měření „profitability“ portfolia. Až do loňského léta jsem ale neměl čas to zrealizovat.
Lupa: Jak dlouho jsi twiDAQ psal? A jak dlouho vlastně twiDAQ běží – já na něm jsem od prosince 2010, ale vzpomínám si, že už tehdy tam nějací hráči byli…
JM: Začal jsem s vývojem v srpnu 2010 a věnoval jsem tomu hodinu či dvě denně, po práci. Na konci září jsme byli připraveni to spustit. Takže řekněme, že twiDAQ funguje od konce záři, ale upřímně řečeno v tu dobu rozhodně nebyl hotový.
Lupa: Technická otázka: Můžeš nám představit technické zázemí twiDAQu? Na jaké technologii je postavený? Je to v Pythonu, PHP, Ruby, ASP? Jakou používáš databázi? Je to klasická SQL, nebo nějaký druh NoSQL (Mongo, Couch)? Na jakém hostingu twiDAQ běží – klasický, VPS, nebo někde v cloudu? A vezmi to klidně od podlahy, naši čtenáři jsou mnohdy webdevelopeři a milují takovéhle informace.
JM: Máme pár serverů v Německu, takže tam hostujeme. twiDAQ je postavený především na našem vlastním PHP frameworku „Spirit“ (proto jsem web spustil tak rychle), a je to klasický LAMP s pár úpravami kvůli rychlosti. Taky jsem toho hodně napsal v perlu, hlavně obchodovací a trendové algoritmy.
Zatím nepoužíváme NoSQL, ale zkoumáme možné cesty, protože počet transakcí takového webu je astronomický a my už narážíme na omezení architektury. Zaujala nás práce, kterou v téhle oblasti odvedl třeba Facebook, a samozřejmě Twitter.
Lupa: Můžeš se podělit o nějaké statistiky? Třeba – kolik uživatelů máte, kolik akcií se obchoduje, kolik proběhne denně transakcí, jaký objem se denně protočí a kolik z toho udělají uživatelé z ČR?
JM: Zatím udržuji twiDAQ malý, s několika tisíci aktivních hráčů, ale i tak to dělá spoustu dat. V současnosti se „obchoduje“ téměř se 120.000 tituly, což představuje denně cca 250 milionů záznamů do grafů. Obchodování je také aktivní – od spuštění přes 100 000 obchodů. Mezi hráči je téměř milion „akcií“.
Z ČR máme neuvěřitelnou odezvu – až takovou, že rozumím některým českým výrazům, aniž bych klikal na „Přeložit“ – třeba „Co je twiDAQ?“ Třeba v únoru byly tři čtvrtiny veškerého trafficu z ČR.
Lupa: Máš pro to nějaké vysvětlení? Proč zrovna ČR? Nedělals nějakou reklamní kampaň?
JM: Vůbec nijak jsem to na uživatele z ČR necílil… lépe řečeno necílil jsem na nikoho. Vždyť jsme právě začali! twiDAQ je dneska stále spíš alfa než beta a já jsem hlavně šťastný, že ho lidé našli a že se jim líbí. Po pravdě neděláme nic pro jeho popularizaci, protože poslední, co bychom chtěli, je příliš rychle vyrůst.
Myslím, že úspěch v ČR je čistě virální – chytlo se pár nadšenců, co mají hodně followerů… něco jako ty :)
Lupa: Česká republika se dokonce stala samostatným „regionem“ na twiDAQ. Plánuješ třeba lokalizaci nebo tak něco?
JM: Jsou dva způsoby, jak na tuhle otázku hledět: lokalizace a kategorizace. Ano, plánuji někdy v budoucnu udělat lokalizovanou verzi, ale teď to není to hlavní; i když by čeština mohla být zajímavá. Hlavním cílem je kategorizace, tedy přiřazování významu jednotlivým „titulům“, a to se bude zlepšovat s tím, jak poroste počet uživatelů. Se sto tisíci titulů je to docela makačka, ale každý nákup nám trošku pomůže, protože lidé vyplňují „štítky“. Každých pár dnů procházíme přiřazené štítky, odstraňujeme neplatné a hledáme společné kategorie tak, aby to dávalo celé smysl. Byl bych rád, kdyby to jednoho dne byl index pro všechny země a města po světě – seznam českých titulů je tedy průkopníkem!
Lupa: A nakonec důležitá otázka, na kterou se čtenáři zeptají: Má twiDAQ nějaký obchodní model, nějaký plánovaný příjem (reklama, placené služby, jiné), nebo to celé děláš pro zábavu?
JM: Nojo, Důležitá Otázka. Jo, twiDAQ má obchodní model. Nechci zabředávat do detailů, částečně proto, že něco z toho ještě není úplně jasné a zčásti proto, že by to mohlo odkrýt ty nejzajímavější plány na další vývoj… Raději bych to zveřejnil až později v průběhu roku. Řeknu jen tolik: Z reklamy ten příjem nebude, určitě ne v téhle fázi. Takže zbývají ty dvě možnosti, cos zmiňoval. Obě jsou určitou možností.
Osobně bych s twiDAQem chtěl dosáhnout tří věcí: Za prvé – zjistit, jestli to dokážu udělat. Tam jsem na začátku cesty, ale zdaleka ne v cíli. Za druhé – udělat hru, která bude lidi bavit, zajímat a kterou si oblíbí. Zase myslím, že jsme nějak začali, ale nedomnívám se, v žádném případě, že máme hotovo. Myslím, že „hra“ potřebuje ještě hodně doladit a vylepšit. Máme spoustu nápadů, co a jak zlepšit.
No a za třetí bych chtěl, aby „cena akcií“ byla smysluplným číslem. To je opravdu velká výzva – udělat z té ceny užitečný ukazatel pro komoditu, kterou reprezentuje. To je ta část twiDAQu, která možná jednoho dne bude zajímat Gartners. V pozadí twiDAQu teď běží silný engine na sledování trendů (i když je jen asi 5 % titulů aktivně obchodovaných, je potřeba, aby ceny akcií neustále odrážely reálný zájem o ně), a data z tohoto enginu plus trh samotný jsou už dnes fascinující.
Lupa: Díky za rozhovor.