Berte toto čtení prosím jako moji glosu ke včera proběhnuvšímu Social Media Summitu, konferenci věnované sociálním sítím. Je to téma atraktivní, zajímavé, v němž vlastně všichni tápou. Asi i proto byla akce ve Slovanském domě v Praze našlapána hlavu na hlavě a všichni natěšeni na to, jak se dozvědí, kterak na sociálních sítích vydělávat.
Popisovat samotnou akci je těžké, to je třeba vidět, každého zaujme něco jiného, to jednak. A kromě toho se mi podařilo část přednášek propást, protože jsme si vždycky se skupinkami lidí, se kterými už jsme se dlouho neviděli, udělali „spin-off“, na němž jsme novinky probrali mimo program. Což mělo úroveň zejména díky restauraci Ambiente Brasillero, která je pro takové spin-offy kromobyčejně vhodná. Takže zrovna část věnovanou vyhodnocování výsledků, na kterou jsem se těšil nejvíce a vlastně mne jako jedna z mála zajímala, jsem propásl. Ale nešť, i tak bylo co si z konference odnést (za poznatky).
Co mne ale zaujalo, byl samotný průběh přednášek. Ten totiž notně okořenilo malé vylepšení. V části plátna běžel Twitter panýlek vychytávající příspěvky vybavené hashtagem této konference. Ne snad, že bych takové řešení viděl poprvé, už dříve například na některých akcích Internet Infa byly v zákulisí monitory, na kterých běžely tweety týkající se akce, ale to bylo pro zákulisí. Jinde byl tweet na postranním monitoru, ale byl používaný málo. Tady zabíral z plátna velikou část, pravda, zejména kvůli tomu, že byl promítaný jakoby v telefonu Nokia N97 coby sponzorství konference. A protože velká část plátna patřila trvale logům partnerů a prezentace se promítala v maličkém okně, byl tweet setsakra viditelný.
Při první přednášce to ještě šlo. Alena Ivánková z Mediaresearch se snažila ukázat statistiky komunitních webů z průzkumu firmy, jenže v malém okně věnovaném prezentaci nebyly grafy ani jejich popisky vidět. Čímž jinak možná čísly zajímavě nabitá prezentace hodně utrpěla, jenže účastníci konference se nehodlali nudit, a tak využili fakt, že všichni snáze přečtou tweety než prezentaci. A tak přišly první komentáře, které upozorňovaly na drobnou potíž.
![sms](https://i.iinfo.cz/urs/sms-1-128406187234634.png)
Pak, protože s potíží se nedalo nic dělat, se už přihlížející věnovali výměně pozdravů a komunikaci přes plátno, což jim vystačilo po většinu prezentace:
![Social Media Summit 2010 tweet Social Media Summit 2010 tweet](https://i.iinfo.cz/urs/sms-2-128406191604301.png)
Dlužno říci, že s takovou bylo prezentaci těžké ustát, snad pomohlo to, že první řečník ještě nevěděl, co se děje za jeho zády. Ty ostatní už to měli o poznání horší.
![Erica Swallow z Mashable.com Erica Swallow z Mashable.com](https://i.iinfo.cz/urs/_MG_8712-preview-128406257243842.jpg)
Erika Swallow z Mashable.com presentuje, za ní běží tweet chat. Autor fotky: Michal Hotovec
Při zajímavé prezentaci Eriky Swallow z Mashable.com o tom, jaké jsou trendy v sociálních službách a které služby nově se prosazující v USA (sepsala z ní článek), přešel tweet již do plnohodnotného diskusního použití, kde si účastníci konference vyměňovali názory na probíhající prezentaci.
![Social Media Summit 2010 tweet Social Media Summit 2010 tweet](https://i.iinfo.cz/urs/sms-3-128406192573189.png)
![Social Media Summit 2010 tweet Social Media Summit 2010 tweet](https://i.iinfo.cz/urs/sms-4-128406193590821.png)
Vrchol ovšem měl přijít odpoledne, kdy prezentoval Milan Formánek poznatky ze sociálně síťových aktivit Red Bullu. Pravda je, že Red Bull je firma s poněkud jinou investiční pozicí a s odlišnými vstupními podklady. Prezentace ukazovala, jak stačí vytvořit jednoduché a hezké video a lidé si jej budou rádi vyměňovat, jenže prezentovaná videa i neškolené oko odhadlo snadno na mnoho milionů korun nákladů. Což auditorium přednášejícímu ihned osladilo a okomentovalo například takto:
![Social Media Summit 2010 tweet Social Media Summit 2010 tweet](https://i.iinfo.cz/urs/sms-5-128406194451117.png)
Vrcholem pak byla závěrečná ukázka, kdy Red Bull spolu s NASA organizuje skok padákem z hranice stratosféry. Lze věřit, že taková videa si lidé sdílejí sami, není ale jisté, zda je to zrovna příklad, po kterém by jakákoliv česká firma mohla sáhnout. A nejbližší cenová alternativa, házet pytlíky naplněné vodou z letadel místních přepravců, už tak cool není. Takže za královskou radu vykašlat se na investice do sociálních sítí a soustředit se na obsah obecenstvo pěkně poděkovalo.
![Social Media Summit 2010 tweet Social Media Summit 2010 tweet](https://i.iinfo.cz/urs/sms-6-128406195500346.png)
Finální přednáškou byla prezentace Tomáše Čupra ze Slevomatu. Anotace přednášky slibovala pohled do zákulisí a to, na co se všichni těšili: čísla, čísla, čísla. Mnoho jich nebylo, spíše nic, než málo, obecná rekapitulace známých pravd. A nebyl by to tweet chat, kdyby to zklamané obecenstvo hned nedalo znát:
![Social Media Summit 2010 tweet Social Media Summit 2010 tweet](https://i.iinfo.cz/urs/sms-7-128406196339226.png)
A když už někteří chtěli vědět, co si z přednášky mají odnést, dozvěděli se to velmi pregnantně:
![Social Media Summit 2010 tweet Social Media Summit 2010 tweet](https://i.iinfo.cz/urs/sms-8-128406197151221.png)
Potíž samozřejmě byla, že v auditoriu seděl vysokoškolský učitel, který se ohradil:
![Social Media Summit 2010 tweet Social Media Summit 2010 tweet](https://i.iinfo.cz/urs/sms-9-128406197920645.png)
Nu a tak přednáška plynula bez konkrétností, až ji další přihlížející na závěr shrnul…
![Social Media Summit 2010 tweet Social Media Summit 2010 tweet](https://i.iinfo.cz/urs/sms-10-128406198742199.png)
A byl to Twitter, na kterém nakonec Tomáš Čupr vysvětloval, že žádná data nakonec dát nemohl, protože
![Social Media Summit 2010 tweet Social Media Summit 2010 tweet](https://i.iinfo.cz/urs/sms-11-128406199496209.png)
Co dodat? Pro řadu řečníků byla tweetovací tabule za zády jak nápor na nervy, tak určitá záchrana, protože se na ní lidé odreagovali. Pravda ale také je, že pár z řečníků se hezky zakoktalo a na chvíli odmlčelo, když si vzkazy přečetli.
A tak nevím nevím, kdo kdy zase pustí za zády řečníků tweet, ačkoliv je třeba přiznat, že na konferenci o sociálních médiích se to hodilo kromobyčejně dobře. Ale pustit to například na konferenci o e-governmentu, to by bylo až příliš pokroku mimo meze zákona…
Jak zakončit článek? Stylově!
![Social Media Summit 2010 tweet Social Media Summit 2010 tweet](https://i.iinfo.cz/urs/Screen_shot_2010-09-09_at_21.45.18-128406201103652.png)
![Social Media Summit 2010 tweet Social Media Summit 2010 tweet](https://i.iinfo.cz/urs/Screen_shot_2010-09-09_at_21.45.55-128406201910553.png)
Jak jsem konferenci viděl já?
![Social Media Summit 2010 tweet Social Media Summit 2010 tweet](https://i.iinfo.cz/urs/Screen_shot_2010-09-09_at_21.46.21-128406202687656.png)
PS: Pokud používáte Twitter, přidejte si náš kanál @lupacz – putují na něj drobnosti a rychlovky, které by vás mohly zaujmout a na webu na ně není místo. Své twitterovské kanály ostatně mají i další weby vydávané Internet Infem…